Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spørre folk om gratis servering

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-11, 21:54   #1
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Spørre folk om gratis servering

Fikk melding fra en venners venn som jeg ikke har sett på år og dag ( og har hatt liten omgang med direkte) om jeg kunne servere i bursdag hos henne.

Syns det var litt rart, jeg, jeg er alene med barn og må da ha barnevakt for å servere hos et ektepar som jeg ser sjelden - og alltid hos andre, felles kjente.

Nå hadde ikke jeg anledning til det, men har grunnet litt på dette. Jeg syns det med gratis serveringshjelp er snåle greier ( de gangene jeg har trengt hjelp har jeg enten brukt nær familie eller betalt noen ungjenter for jobben).

Jeg syns det er snålt å be folk man ikke har nær omgang med om å jobbe gratis for seg. Og er de nære nok til at man kan spørre, dukker fort spørsmålet opp om dette ikke er mennesker som burde vært bedt I SELSKAPET og ikke til å stå på kjøkkenet. Det er naturligvis noe annet hvis man f.eks. spør venninner om å servere i et rent familieselskap, det er så klart også annerledes hvis man BYTTER tjenester, f.eks. hjelper hverandre med konfirmasjon o.l.

Hva tenker du om det?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 21:55   #2
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spørre folk om gratis servering:

Det høres übersært ut.

Gammel 18-09-11, 21:55   #3
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sikker på at det var ulønnet?

Gammel 18-09-11, 21:56   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Huh. Very strange.

Hvis jeg hadde blitt spurt av noen som jeg hadde et noenlunde nært forhold til, eventuelt som jeg visste var veldig avhengig av hjelp, så joda. Hvis jeg hadde tid. Kanskje.

Men venners venn i ukjent setting? Nah.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 21:57   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde forsåvidt hatt store problemer med å forstå det om noen ville lønne meg som servitør også. Det er ikke det jeg jobber med, lissom.

Gammel 18-09-11, 21:57   #6
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Veldig merkelig. Om jeg skulle spurt noen jeg hadde slik relasjon til var det fordi de pleide å servere og jeg skulle betale.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 21:58   #7
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med deg.

De tilfellene jeg har vært borti så har man enten hatt halvvoksne barn av venner (for en eller annen symbolsk betaling sikkert) Eller som i min konfirmasjon for omtrent 100 år siden, da var det venninner av moren min som orga på kjøkkenet. Da har sikkert moren min returnert den tjenesten på en eller annen måte ved en annen anledning.

Men å spørre perifere mennesker i vennekretsen , ja det er litt snålt. Eller for all del, spørre kan man jo, men som i ditt tilfelle hvor du er alene med barn, da hadde jeg latt være å spørre.

Gammel 18-09-11, 21:59   #8
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Underlig..

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 22:01   #9
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Dersom jeg skulle leie noen å betale, og jeg hadde grunn til å tro at noen jeg kjente trengte litt ekstra penger kunne jeg ha spurt, men ikke ellers.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 22:01   #10
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sikker er jeg naturligvis ikke, men da ville det vel vært naturlig å SI det når man spør?? De har barn over 20, da ville det vel vært mer naturlig å spørre deres venner enn meg, ville jeg trodd.

Men må tilstå at for meg ville det ikke gjort noen forskjell, jeg har ikke barnevakt en lørdag kveld for å servere, jeg har full jobb og vil være med barna i helgen ( alt. gå på fest sjæl )

Gammel 18-09-11, 22:03   #11
Sissel
Bør lage seg en tittel selv

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helt enig med deg.

Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 22:04   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Hvor mye betaler man en perifer bekjent for å bruke opp lørdagen på å servere i en bursdag, egentlig?

Gammel 18-09-11, 22:08   #13
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hvor mye betaler man en perifer bekjent for å bruke opp lørdagen på å servere i en bursdag, egentlig?

.....tatt i betraktning at barnevakten får 100 kr/t!?

Gammel 18-09-11, 22:09   #14
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spørre folk om gratis servering

Veldig sært. Jeg kunne ha hjulpet en nær venninne i type konfirmasjon eller annen setting der det ikke hadde vært naturlig at jeg skulle vært invitert. Om perifere eller halvperifere venner hadde bedt meg servere i festen deres hadde jeg sagt nei. Jeg hadde sagt nei selv om det hadde vært betaling involvert.

Gammel 18-09-11, 22:10   #15
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

50,- også får de med seg et ubrukt eksemplar av servietten til samlingen sin.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 22:10   #16
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Veldig merkelig, ja.

Gammel 18-09-11, 22:11   #17
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Enig med dere i at dette høres sært ut. Har hørt noen liknende historier, men tror ikke det er veldig vanlig.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 22:12   #18
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at kanskje nettopp det at du er alene er grunnen til at du blir spurt? Noen tror jo at bare for at man er alene, så har man ikke noe liv liksom...

Forøvrig var jeg med som "ryddehjelp" på en fest ifjor, når ei i syklubben hadde et stort selskap. Da ble vi andre spurt om vi ville hjelpe til med det, og det var helt ok. Sette fram mat og rydde av og ta oppvasken. En annen gang hjelper hun oss, regner jeg med.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 22:34   #19
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig rart å spørre om det. Som det ble nevnt her, er man nær nok til å bli spurt, er man i grunnen nær nok til å bli bedt i selskapet også.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 22:36   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde syntes det hadde vært betraktelig mye mer snålt om noen hadde spurt om jeg villet servert for lønn altså. Ellers hadde jeg ikke syntes det var snålt om en nær venninne hadde spurt om jeg kunnet servert i konfirmasjon eller lignende.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:18.