Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Nytt bad i gammelt hus. Hva velge?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-11, 14:17   #1
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Nytt bad i gammelt hus. Hva velge?

Vi bygger bad (fra grunnen av) i et gammelt hus, hvor vi prøver å styre unna "moderne" stil. Vil heller ha det landlig, romatisk og koselig. Men nå sliter jeg meg å finne noe jeg liker. Noen som kan finne noen inspirasjonsbilder til meg?

Badet skal inneholde vask med skap under, speil (gjerne med hylle / skap), skap ved siden av og overskap over benk over vaskemaskinen. Doen er kjøpt og montert (innbygd standard type).

Og så klarer jeg heller ikke å bestemme meg for dusjhjørne eller dusjkabinett. Fordeler ulemper?

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 17:15   #2
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nytt bad i gammelt hus. Hva velge?

Tenker du da på hvilke typer materialer du skal bruke på gulv og vegg? Eller møbler?

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 17:28   #3
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Nytt bad i gammelt hus. Hva velge?

Norske interiørblogger hadde en baderomskonkurranse for en stund siden. Masse inspirasjon å hente her. På vårt bad har vi brukt en gammel sjenk som vi har malt og satt vask på. Speilet er et romantisk speil av vanlig type fra skeidar.

Eller så er jo serien Louis fra Vedum bad nostalgisk og fin hvis man har råd.

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 18:27   #4
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nytt bad i gammelt hus. Hva velge?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Tenker du da på hvilke typer materialer du skal bruke på gulv og vegg? Eller møbler?

Begge deler. Vil ha fliser på gulv og vegger, mens taket er den gamle panelen. Ingenting er bestemt i fht til farger eller møbler egentlig.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 21:01   #5
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nytt bad i gammelt hus. Hva velge?

Og gammel stil - retro eller vintage?
Jeg syntes marmor har ett flott utseende hvis man ønsker ett litt rustikt utseende.
Bare pass på å få nok informasjon om overflatebehandling av marmorflisene dere velger.
Dusjkabinett eller dusjhjørne - å dusje rett på en flislagt overflate er mer belastende enn hvis man dusjer i ett kabinett, men dersom arbeidet under flisa er skikkelig gjort er det ingen fare forbundet med å ha dusjhjørne. Men man får lettere kalkutfellinger og fargen i fugene vaskes gjerne ut over tid, men disse kan man impregnere så holder fargen lengre.
Har man liten plass er det kanskje mest praktisk med ett dusjhjørne hvor man kan skyve dørene inn.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 20-09-11 kl 21:12.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 21:11   #6
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nytt bad i gammelt hus. Hva velge?

Det Fløyel sa.

Har hvite fliser på vegg og lysegrå på gulv. Ikke velg hvite fuger på gulv, de misfarves lett. Heller lys grå, så er det jevnt... ifht fuger er det visstnok viktig å velge god kvalitet så det ikke setter seg urinlukt i fugene under toalettet. Omtrent umulig å bli kvitt hvis man først har fått det.

Ifht tunge installasjoner er husets bæreevne viktig å vurdere - sånn hvis dere vurderer marmorbadekar

Lurt å la en solid håndverksbedrift ( som ikke går konk senere) være ansvarlig for at badet er tett, så har dere noen å saksøke hvis det verste skjer.

Fliser er ikke vanntette, slik at det kan være litt større risiko ved å dusje på vegg framfor i kabinett. Avhenger litt av håndverksutførelse og hvor mye badet blir brukt. Hvis dere velger å beholde panelen, kan dere velge ulike typer lakk o.l. Velger dere mattlakk vil taket se ubehandlet ut.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 21:19   #7
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.837
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nytt bad i gammelt hus. Hva velge?

Følger med her jeg.
Vi har badet igjen som siste rom som skal pusses opp i sommerhuset vårt.
Her er det panel på veggene.
Vi skal male panelen på 3 vegger. På den fjerde veggen vil jeg ha en tapet med en del mønster. Skal ha fliser på gulv og opp i dusjhjørnet. Skal ha dusj der dørene kan skyves inn mot veggen, så vi får mer romfølelse.
Har ikke bestemt meg for hvilken vask og speil jeg vil ha.

Lykke til med nytt bad, håper du legger inn bilder.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 22:53   #8
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt bad i gammelt hus. Hva velge?

Finn en kommode, benk, skap og moter vasken på/i.
Fliser kan være tette, det er fugene som ikke er tette, de trekekr vann. Derfor er det ikke lurt å velge små flis inne i dusjhjørnet(=mye fuger).
Et dusjkabinett tar større plass enn bare dører.
Husk at dersom dere skal ha bare dører, må gulvet ha riktig fall, ellers vil vannet bare renne utover gulvet.
Har du barn som skal bruke dusjen ville jeg vel kanskje valgt kabinett. De søler grenseløst ...

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-11, 10:19   #9
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nytt bad i gammelt hus. Hva velge?

Åh! Jeg hadde garantert lagt basketweave eller hexagon fliser på gulvet! Men jeg hadde nok lagt noe annet i dusjen, evt hatt kabinett, siden mosaikk ikke er heeeeelt optimalt på gulv i dusj pga. mange fuger.

Også hadde jeg lagt hvit subway tile på veggene. Husk HVIT fugemasse!

Basketweave:




Hexagon:



Subway tiles (riktignok fra et kjøkken, men):



__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no