|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Barn/ungdom alene hjemme?Når syns dere det er akseptabelt at avkommet kan være alene hjemme over natten?
|
|
|
|
#2 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Barn/ungdom alene hjemme?Mine barn våkner ikke selv om brannalarmen uler på full styrke. Så hvis det er så når mine er som dine, så er det uansett ikke en løsning å la de være alene over natten.
|
|
|
#3 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Barn/ungdom alene hjemme?Naboen hadde nok våknet av våre brannalarmer. Ungene våkner, det er jeg som er problemet der.
|
|
|
|
#4 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Barn/ungdom alene hjemme?:følger med:
|
|
|
#5 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn/ungdom alene hjemme?Eldstemor, som akkurat fylte 15, har fått ligge hjemme alene noen netter det siste halvåret. Hun får ikke ha ansvar for andre enn seg selv enda, for der er ikke mor. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Har kontroll
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn/ungdom alene hjemme?Min ikke fullt så modne 16-åring har vært alene noen netter i måneden det siste halv-annet året, tror jeg hadde turt å latt en 8-åring vært alene sammen med han ja, om de var vant til å være alene hjemme på kveldstid som du beskriver. Syns egentlig det er verre å jobbe aften enn å jobbe natt nå som jeg er alene med ham.
|
|
|
|
#7 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Sep 2011
![]() |
Sv: Barn/ungdom alene hjemme?Vi har en moden 15 snart 16 åring som vi stoler veldig på. Hun sitter barnevakt for andres barn og sin søster på 11 og vår hund. Hun har hatt med seg hunden alene på hytta (kolonihage) ett par helger noen ganger med besøk men ikke overnatting.
|
|
|
#8 |
|
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
Sv: Barn/ungdom alene hjemme?Verden forandrer seg! Da jeg var 16 år, var jeg alene hjemme med ansvar for mine to brødre på 11 og 14 år i 3,5 uker mens mine foreldre var i Thailand. Jeg ser ikke helt for meg at min nåværende 12-åring skulle gjort noe sånt om 4 år selv om hun er usedvanlig moden for alderen. :not so much:
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Sv: Barn/ungdom alene hjemme?Det må da være greit fra 14-16-år-ish alder avhengig av modenhet? Gitt at de ikke er den typen som ikke våkner av brannalarmen og at de er til å stole på og ellers normalt utrustet.
|
|
|
#10 |
|
Fersk trulte
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Trondheim
![]() |
Sv: Barn/ungdom alene hjemme?Jeg ville latt 9. klassingen være alene over natten, men er litt usikker når det gjelder yngstemann. Det kommer veldig an på hvor moden eldstemann er. Det vet du jo best selv?
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Barn/ungdom alene hjemme?
Helt sant! Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 15, og hadde vært alene hjemme om nettene i mange år før det. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
trenger lading
|
Sv: Barn/ungdom alene hjemme?Følger litt med her jeg og. Noen år til jeg er komfortabel med å ha de alene på natta, selv om eldste mener hun er gammel nok til å ikke trenge barnepass.
|
|
|
|
#14 |
|
prøver å være tål***ig
|
Sv: Barn/ungdom alene hjemme?Jeg jobber Nattevakter, og mannen jobber i en Annen by mandag-torsdag. Det er totalt uaktuelt å ikke ha barnevakt, pga brann. Eldste skal slippe ansvàret! Våre går i 8., 5., og 2. Trinn.
|
|
|
#15 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Barn/ungdom alene hjemme?Min var 15-16 da han fikk sove hjemme alene, men alltid med en kompis på besøk. Og aldri med ansvar for søstrene, det gjør han fremdeles ikke, i en alder av snart 18. Han vil ikke ha ansvar for søstrene på nattestid, noe vi selvsagt respekterer. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Barn/ungdom alene hjemme?De to eldste mine er 13 og snart 17 år, jeg ville ikke latt de to være alene om natten. Den eldste klarer seg fint alene, men han skal ikke måtte ha ansvaret for lillesøsteren på 13 i tilfelle noe skjer. Og absolutt ikke for de to yngste på 3 og 4 år også. Vi har for øvrig brannvarsling knyttet direkte opp mot brannstasjonen. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Barn/ungdom alene hjemme?Mine barn er ikke store nok til å være alene, men jeg husker at jeg var hjemme alene i helger fra omtrent 14-15 år, noen ganger med ansvar for lillebror som var 6 år yngre. Foreldrene mine allierte seg med naboene da, så vi hadde mange vi kunne gå til hvis noe skulle skje. Det skjedde aldri noe, bortsett fra en fest som tok litt overhånd en gang (da var jeg vel 16 tror jeg, og broren min sov hos en kamerat). |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Barn/ungdom alene hjemme?Jeg syns det er stor forskjell på å ha ansvar for seg selv og å ha ansvar for andre. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Barn/ungdom alene hjemme?Med utgangspunkt i at du har trygge naboer som vil følge med og ta ansvar, og forbehold om at barna synes det er ok - så synes jeg det høres greit ut.
|
|
|
#20 |
|
Bedreviter
|
Sv: Barn/ungdom alene hjemme?Jeg flyttet hjemmefra da jeg var et år eldre enn din eldste. Vi var fire eller fem i min klasse som bodde på hybel fra vi var 16, og alle klarte seg i all hovedsak bra. |
|
|
|
![]() |
|
|