|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Parkett i stue/spisestue? Eller laminat?Vi skal legge nytt gulv i stua og spisestua (åpen løsning) og skal velge hva vi skal ha. Ser av andre tråder at de fleste anbefaler parkett? Det er temmelig gulvkaldt vinterstid i 1.etg, og det har såvidt jeg har skjønt noe å si. Ulempen med parkett er jo slitasje og hakk da....men den kan jo slipes i motsetning til laminat. Har laminat på kjøkkenet og i 2.etg, men kjøkkenet har et totalt annerledes gulv enn det som skal være i stua og spisestua, så det er ikke noe must at det skal matche på noe vis (skiferlaminat på kjøkkenet).
![]() |
#2 |
maler
|
![]() Sv: Parkett i stue/spisestue? Eller laminat?Jeg tror ikke det spiller så stor rolle om du har dyr laminat eller parkett egentlig. Men parkett er ikke feil i hvertfall. Jeg avbefaler dog slike tynnparkettyper, de blir det veldig lett stygge hakk i.
![]() |
#3 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Parkett i stue/spisestue? Eller laminat?Vil definitivt gått for parkett, mye bedre enn laminat synes jeg
![]() |
![]() |
#4 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Parkett i stue/spisestue? Eller laminat?jeg har aldri skjønt den massive motstanden mot laminat her inne, høykvalitetslaminat er pen, funksjonell, lett å holde ren og veldig slitesterk. Jeg får fnatt av parketten her hjemme, den blir ripete bare man ser på den, og i går oppdaget jeg e hakk hvor en bit har blitt slått av. Dessuten er utrolig mye parkett så tynn at den bare kan slipes bittelitt.
![]() |
#5 |
Borte
|
![]() Sv: Parkett i stue/spisestue? Eller laminat?Jeg foretrekker tregulv fremfor plastgulv og ville selvsagt valgt parkett om jeg kunne velge.
![]() |
#6 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Parkett i stue/spisestue? Eller laminat?Jeg tror det er viktig at man klarer å slappe av om man har tregulv da. Man bør ikke velge det om man kommer til å være hysterisk pga unger som drar stolen i stedet for å løfte, dunker leker i gulvet, mister asjetter osv, osv. Det syns jeg er tullete.
![]() |
#7 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Parkett i stue/spisestue? Eller laminat?
Man får det man betaler for, og man bør selvsagt kjøpe ordentlig parkett, og ikke billigste sort (som er tynn og ikke kan slipes). Kjøper man parkett i anstendig tykkelse, kan den slipes mange ganger og lever i mange, mange tiår. Heltreparkett har jo nær ubegrenset levetid. (I alle fall lengre enn du har tenkt å bo i huset.) Parkettykkelse er en vesentlig del av spesifikasjonen på en parkett, så det er ikke noe man risikerer å bli overrasket over i ettertid. Man risikerer ikke å få en tynn parkett hvis man ikke vil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Det er det ikke.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Parkett i stue/spisestue? Eller laminat?Jeg hadde laminat før og skjønte ikke maset med parkett, og så har jeg flyttet til en leilighet med parkettgulv og skjønner maset med parkett. Det er så mye vakrere! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
![]() Sv: Parkett i stue/spisestue? Eller laminat?Mjau: Vi har ikke hund nei. Kun katt, og den skraper opp dørene, ikke gulvet.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
Er det noen som har Kahrs Linnea? Det er tynnparkett, men sies å være motstandsdyktig. Synes det frister å legge noe tynt, over eksisterende gulv. 14 mm parkett bygger endel, med reflekterende matte underst og varmefolie imellom. Jeg synes det er lavt nok under taket som det er, hver cm teller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Midt-Norge
![]() |
![]() Sv: Parkett i stue/spisestue? Eller laminat?Vi har akkurat lagt laminatgulv på ett gammelt tregulv. Synd og skam egentlig. Men orginalgulvet er fra 1930 ca og er malt mange ganger og lagt rååååååsa vinylbelegg på i 1980, så å pusse det ned og få det fint igjen ville vært en veldig arbeidsom affære. Vi skal gjøre det en gang, for det er jo kjempefint med pussa og lakka orginalt gammelt tregulv. Nå valgte vi en ganske billig type laminatgulv , slik at når vi en gang i verden bestemmer oss for å rive opp alt og pusse opp "helt fra bunnen" av så kaster vi ikke ett svindyrt parkettgulv rett på dynga.
![]() |
#13 |
maler
|
Jeg har hatt kahrs linnea. Styr unna. Gulvet er veldig fint, men med unger synes jeg det er vanskelig å anbefale det, for alle hakk går liksom gjennom hele trelaget og ned til sponlaget under. Det er jo selve pyntelaget som er tynnere, det blir som en slags laminat med treoverflate. Men pent blir det. Du kan dog ikke regne med å kunne slipe det.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
Au. Da frister det ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Høres både lekkert og dyrt ut.
![]() |
#16 |
![]() Sv: Parkett i stue/spisestue? Eller laminat?Nice!
![]() |
#17 |
![]() Sv: Parkett i stue/spisestue? Eller laminat?Nå MÅ vi ta et valg siden vi skal tråkke igang straks, hele opplegget skal være ferdig i god tid før jul. Det blir ikke gulvvarme under likevel, så jeg argumenterer enda hardere for parkett, mens mannen vil ha laminat siden det tåler en støyt før det blir hakk.
![]() |
#18 |
Nybegynner
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
![]() Sv: Parkett i stue/spisestue? Eller laminat?Du kan i hvertfall må mange tips herfra: |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Parkett i stue/spisestue? Eller laminat?Vi har akkurat kjøpt inn tretti kvm. av denne parketten til stova: |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
![]() Sv: Parkett i stue/spisestue? Eller laminat?Vi la gulvet før helga. Jeg ville ha parkett, mannen laminat, og jeg tapte. Gulvmannen på Byggmakker var veldig for parkett hele veien.....fram til vi fortalte at vi har 3 barn der to av dem er ganske små. Da frarådet han oss på det sterkeste å legge parkett, og mente at vi kom til å angre på det i det lange løp pga at det tåler mindre. Istedet endte vi opp med høykvalitetslaminat beregnet på hard slitasje (Pergo Living Expression) med en annen type underlag enn vi er vant med. Vi er vant med underlag på rull, mens dette var som et trekkspill og tykkere enn vanlig underlag. Varmeisolerende, trinndempende og greier og greier. Laminatet var heller ikke slett under slik vi er vant med, det har riller under, og det i seg selv skal isolere. Og det er virkelig en himla forskjell på gulvvarmen her! Gulvet er kjempelekkert og det er generelt en helt annen temperatur på gulvet nå. Vi har også tettet en del sprekker mot vegger og hovedgulv som åpenbarte seg da vi rev det gamle gulvet, og jeg er rett og slett kjempefornøyd med det nye gulvet.
![]() |
|
|