|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Ser lyst på livet
|
Abort og statsbudsjettetLitt rar overskrift, men jeg har et hode som spenner litt vidt av og til, og tanker som flyr veggimellom, og etter å ha lest på vl.no om Kai Zahl, grunnlegger av Disimillis, som selv har en sønn med utviklingshemming, at han mener at det bør være mulig å få tatt abort av forstre som er "syke". Her setter jeg syke i anførselstegn, da jeg ikke helt vet hva jeg mener med syke, men jeg ønsker at det skal favne vidt i første omgang, for jeg er ikke sikker på hva jeg mener, men tankene spinner. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Fant tittel på Fretex
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Tromsø
![]() |
Sv: Abort og statsbudsjettetJeg ser helt klart argumentene mot et såkalt sorteringssamfunn, men jeg har bra mange ganger tenkt at dersom man ønsker at foreldre skal beholde fostre som er "syke" så må man jo aller først gjøre noe med støtten til dem som har barn med store spesielle behov. For man ser ofte at de havner mellom to stoler dessverre, det handler om hvor du bor, i stedet for at menneskelige sider av saken blir vurdert først og fremst. Man må dessverre kjempe seg til noe så lite som avlastning, ja, alt må kjempes for (til og med nødvendige hjelpemidler), og da virker det litt på meg som at bare disse barna overlever og ikke blir abortert så bryr de seg ikke hvordan det går med familiene etter at de har fått et barn som krever mye av familien. Ingenting står og venter på deg den dagen du kommer hjem fra føden med en spesiell skatt, her har samfunnet jammen endel å gjøre. Alle foreldre elsker sine barn uansett hvordan de er, men når det kommer til abort av syke fostre tror jeg ofte det handler om at de ser sine egne begrensninger (og kanskje også statens begrensninger når det kommer til å bidra). |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Epikur
|
Sv: Abort og statsbudsjettetJeg har tenkt mye det samme som deg, annemede. Her roper politikere og andre om at vi må ha dette artige mangfoldige samfunnet, der det skal være plass til alle, men jeg kan ikke tenke meg noe mer slitsomt enn å få et barn med spesielle behov. Jobben, parforholdet, økonomien, de andre søsknene....Alt står på spill, rett og slett! Bare se på skilsmissestatistikken for dem som har handikappede barn, den sier sitt om at dette ikke er en fest.
|
|
|
#4 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Abort og statsbudsjettetSom mor til et barn som er multifunksjonshemmet og totalt pleietrengende resten av livet, kan jeg bare signere på hvert enkelt ord HV skriver over her.
|
|
|
#5 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: Abort og statsbudsjettetJeg ser klar forskjell på fri abort og å velge bort de som er utenfor normalen. Grunnen til fri abort, er at en nemd ikke kan avgjøre bedre enn deg selv hva som skal skje med livet ditt. Vanskelig for deg. For nemden også. Men av de to, er du den som vet best. Sånn jeg tenker. Alternativet er å ikke tillate abort over hodet. I de landene det praktiseres, florerer illegale aborter, med de følgene det har for kvinner og barn.
|
|
|
|
#6 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Abort og statsbudsjettetJeg tror heller ikke det er lett, men det blir for meg enda mer absurd(?) når de kutter ytterligere i velferdstilbudet til de som har store sykdomsutgifter, samtidig som de ikke tillater at man får tidlige UL, for eksempel. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Abort og statsbudsjettet
|