|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Enkel fiskegrateng som selv sf kan klare?Ja, jeg er som kjent ikke så genial på kjøkkenet. Nå vil jeg lage fiskegrateng selv. Jeg liker sånne med makaroni og jeg kan lage hvit saus ( |
|
|
|
#2 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Sv: Enkel fiskegrateng som selv sf kan klare?Kjøp en blokk med frossen sei.
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Enkel fiskegrateng som selv sf kan klare?Det er egentlig bare en litt tykk hvit saus med eggeplommer. Så hiver man nedi fisk og makaroni og evt grønnsaker hvis man liker sånt. Og så skjærer man inn eggehviter til slutt for å få det stivt. Putte i ildfastform, strø over litt strøkavring og steke i ovnen.
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Enkel fiskegrateng som selv sf kan klare?Øy! Kok fisken? |
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Sv: Enkel fiskegrateng som selv sf kan klare?Ellers synes både små barn og voksne barn det er veldig godt med fiskegrateng basert på fiskeboller eller fiskepudding hjemme hos oss.
|
|
|
#6 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Enkel fiskegrateng som selv sf kan klare?Eller: |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Enkel fiskegrateng som selv sf kan klare?Koke litt = omtrent like lenge som makaronien koker i den andre kjelen. 5-8 minutter. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Borte
|
Sv: Enkel fiskegrateng som selv sf kan klare?Jeg bruker ofte bare frossentorsk som jeg trekker i 4-5 minutter med hakket løk og gulrot, blander med tykk hvit saus, makaroni og et par eggeplommer, vender inn et par stivpiskede eggehviter, strør over kavring og serverer. Krydrer med malt muskatnøtt, salt og pepper og har gjerne litt frossen spinat i den hvite sausen.
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Sv: Enkel fiskegrateng som selv sf kan klare?
Fisken må være kokt ja. Dvs man skal jo aldri koke fisk, fisk skal trekke. Noen minutter avhengig av hvor tykke skivene er. Men har den vært oppi der 10-15 minutter er den i hvertfall gjennomtrukket, det spiller ikke så stor rolle om den er litt overkokt når den skal oppi fiskegrateng. Litt salt i vannet er godt, og du kan egentlig bruke både fersk og salt fisk. Jeg foretrekker fersk.
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Enkel fiskegrateng som selv sf kan klare?Fosskoke? El er legge i kokende vann mens den er en hel, frossen blokk? Tar man tiden fra start eller fra det koker igjen? |
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Sv: Enkel fiskegrateng som selv sf kan klare?Fersk eller salt fisk? Hva er det da? |
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Greia er at det er veldig mange veier til rom her. Og i motsetning til når du skal servere fersk torsk i skiver, er dette ganske tilgivende arbeid for å si det sånn. Men generelt synes jeg det er bedre om fisken er tint nok til at jeg får skåret den i 2-3 cm skiver før jeg hiver den oppi kjelen. Og så må jo vannet fortsette å være varmt oppi der, men det skal jo helst ikke koke med fisken oppi. Har du en svær gryte kan du jo bare putte stykkene oppi, ta kjelen av og vente, men er det en litt mindre kasserolle, må du nok ha den på plata med litt effekt så vannet ikke skal bli for kaldt.
|
|
|
#14 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
Sv: Enkel fiskegrateng som selv sf kan klare?Du skal få min oppskrift, men hvor jeg har den fra, husker jeg ikke. Jeg tror dog det er fra en venninne:
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Jeg vet ikke om jeg tør kopiere oppskrifter fra fp-venninner.
|
|
|
#16 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
Sv: Enkel fiskegrateng som selv sf kan klare?Det er ikke herfra, altså.
|
|
|
#17 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Enkel fiskegrateng som selv sf kan klare?Jeg lager min egen versjon.
|
|
|
#18 |
|
flisespikker
|
Fisken skal ikke fosskoke, da går den gjerne i stykker og kan dessuten bli litt tørr. Ha den i kokende vann, slå av varmen og la gryten stå. Etter en stund (5-10 minutter, avhengig av hvor store biter det er) kan du prøve med en gaffel eller skje om fisken lett lar seg dele i biter (også helt innerst), da er den kokt og du kan helle fra vannet.
|
|
|
#19 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Enkel fiskegrateng som selv sf kan klare?Kirsebærs enkle fiskegrateng:
|
![]() |
|
|