Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Enkel fiskegrateng som selv sf kan klare?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-11, 10:15   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Enkel fiskegrateng som selv sf kan klare?

Ja, jeg er som kjent ikke så genial på kjøkkenet. Nå vil jeg lage fiskegrateng selv. Jeg liker sånne med makaroni og jeg kan lage hvit saus ().

Forklar meg resten. Se for deg at jeg er tre år.

Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 10:20   #2
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Enkel fiskegrateng som selv sf kan klare?

Kjøp en blokk med frossen sei.
Kok denne.
Fisk i bunnen av formen.
Kok makaroni.
Makaroni oppå fisken.
Hvit saus med nok muskat og plenty med smør.
Sausen oppå makaronien.
Brødrasp oppå sausen.
Et par små dotter med smør her og der oppå brødraspen.
200 grader, 45 minutter i ovnen.

Gammel 12-10-11, 10:21   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er egentlig bare en litt tykk hvit saus med eggeplommer. Så hiver man nedi fisk og makaroni og evt grønnsaker hvis man liker sånt. Og så skjærer man inn eggehviter til slutt for å få det stivt. Putte i ildfastform, strø over litt strøkavring og steke i ovnen.

Oppskrift som ligner veldig på det jeg gjør: http://www.matprat.no/artikler/hjemm...-fiskegrateng/ . Minus ertene, jeg skjønner ikke hva erter har å gjøre i en fiskegrateng, men det er sikkert noen som liker det.

Gammel 12-10-11, 10:22   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Øy! Kok fisken?
Hvor lenge skal den koke? Skal den ha salt på seg?

(Jeg sa at jeg er domm? )

Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 10:23   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers synes både små barn og voksne barn det er veldig godt med fiskegrateng basert på fiskeboller eller fiskepudding hjemme hos oss. Da dropper vi makaronien.

Gammel 12-10-11, 10:23   #6
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Eller:
Kok makaroni og ev. gulrotbiter.
Lag hvit saus med ost, muskat og hvitløk + kverna pepper.
Del opp torsk og laks, og la det koke litt i sausen.
Hell makaroni og ev gulrøtter i en ildfast form.
Hell sausen med fisken over.
Strø strøkavring på toppen.
Stek en halvtimes tid.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 10:24   #7
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Koke litt = omtrent like lenge som makaronien koker i den andre kjelen. 5-8 minutter.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 10:25   #8
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker ofte bare frossentorsk som jeg trekker i 4-5 minutter med hakket løk og gulrot, blander med tykk hvit saus, makaroni og et par eggeplommer, vender inn et par stivpiskede eggehviter, strør over kavring og serverer. Krydrer med malt muskatnøtt, salt og pepper og har gjerne litt frossen spinat i den hvite sausen.

Nå fikk jeg sinnsykt lyst på fiskegrateng.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 10:26   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Øy! Kok fisken?
Hvor lenge skal den koke? Skal den ha salt på seg?

(Jeg sa at jeg er domm? )

Fisken må være kokt ja. Dvs man skal jo aldri koke fisk, fisk skal trekke. Noen minutter avhengig av hvor tykke skivene er. Men har den vært oppi der 10-15 minutter er den i hvertfall gjennomtrukket, det spiller ikke så stor rolle om den er litt overkokt når den skal oppi fiskegrateng. Litt salt i vannet er godt, og du kan egentlig bruke både fersk og salt fisk. Jeg foretrekker fersk.

Gammel 12-10-11, 10:27   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Fosskoke? El er legge i kokende vann mens den er en hel, frossen blokk? Tar man tiden fra start eller fra det koker igjen?

Smile -"ingen teskje for liten"- fjes

Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 10:28   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Fersk eller salt fisk? Hva er det da?

Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 10:28   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 10:32   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Fisken må være kokt ja. Dvs man skal jo aldri koke fisk, fisk skal trekke. Noen minutter avhengig av hvor tykke skivene er. Men har den vært oppi der 10-15 minutter er den i hvertfall gjennomtrukket, det spiller ikke så stor rolle om den er litt overkokt når den skal oppi fiskegrateng. Litt salt i vannet er godt, og du kan egentlig bruke både fersk og salt fisk. Jeg foretrekker fersk.

Greia er at det er veldig mange veier til rom her. Og i motsetning til når du skal servere fersk torsk i skiver, er dette ganske tilgivende arbeid for å si det sånn. Men generelt synes jeg det er bedre om fisken er tint nok til at jeg får skåret den i 2-3 cm skiver før jeg hiver den oppi kjelen. Og så må jo vannet fortsette å være varmt oppi der, men det skal jo helst ikke koke med fisken oppi. Har du en svær gryte kan du jo bare putte stykkene oppi, ta kjelen av og vente, men er det en litt mindre kasserolle, må du nok ha den på plata med litt effekt så vannet ikke skal bli for kaldt. Og skulle den koke er det ikke helkrise. Ikke når den skal i grateng etterpå.

Ang salt fisk: noen av oss har av og til lettsaltet torsk til middag. Da ender man med rester av salt fisk. Sånn for å gjøre det vanskelig. Driver du ikke med sånt, kan du glemme det med salt fisk og tenke at det er greit med litt salt i vannet.

Gammel 12-10-11, 10:33   #14
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Du skal få min oppskrift, men hvor jeg har den fra, husker jeg ikke. Jeg tror dog det er fra en venninne:

Fiskegrateng
(4 pers)

2 ss smør
4 ss mel
6 dl melk
1 liten finhakket purre eller vårløk
salt, pepper, muskat
ca. 300-350 gram kokt fisk
1 dl nykokt makaroni
4 egg, skilte

Smelt smøret, surr purren/vårløken til den er myk, rør inn mel og spe med melk til hvit saus. La koke 5-10 min, smak til med salt, pepper og muskat. Avkjøl sausen litt, stivpisk i mellomtiden eggehvitene. Rør eggeplommer, makaroni og fisk inn i sausen, og skjær tilslutt inn eggehvitene. Hell massen i smurt, ildfast form, strø over brødkrumme og/eller revet ost og stek på nederste ribbe ved 200 grader i 35-40 min.

Gammel 12-10-11, 10:36   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Du skal få min oppskrift, men hvor jeg har den fra, husker jeg ikke. Jeg tror dog det er fra en venninne:

Fiskegrateng
(4 pers)

2 ss smør
4 ss mel
6 dl melk
1 liten finhakket purre eller vårløk
salt, pepper, muskat
ca. 300-350 gram kokt fisk
1 dl nykokt makaroni
4 egg, skilte

Smelt smøret, surr purren/vårløken til den er myk, rør inn mel og spe med melk til hvit saus. La koke 5-10 min, smak til med salt, pepper og muskat. Avkjøl sausen litt, stivpisk i mellomtiden eggehvitene. Rør eggeplommer, makaroni og fisk inn i sausen, og skjær tilslutt inn eggehvitene. Hell massen i smurt, ildfast form, strø over brødkrumme og/eller revet ost og stek på nederste ribbe ved 200 grader i 35-40 min.

Jeg vet ikke om jeg tør kopiere oppskrifter fra fp-venninner. Da vet man jo aldri hva som skjer. *jfr annen fornøyelig tråd*

Gammel 12-10-11, 10:37   #16
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er ikke herfra, altså. Og heller ikke stjålet fra noen blogg. Det er bare en oppskrift jeg har fått for lenge siden, og som har fulgt med meg siden.

Gammel 12-10-11, 10:38   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager min egen versjon.

Jeg koker grov makaroni og har i bunn av den ildfaste formen, så koker jeg to til tre fileter med laks i 10 min. (namnam, alltid best) og "smuldrer" det over makaronien. Litt purreløk, gulrot i tynne skiver og brokkoli over der igjen, og så én pose med Toro sin hvite saus (7 dl. melk er det i den) over der igjen. Ost på toppen, og litt salt og pepper over der igjen. 160 grader midt i ovnen i ca. 45 min.

Jeg lager hvit saus selv normal sett, men posesausen funker finfint til gratenger, synes jeg.

Gammel 12-10-11, 10:42   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Fosskoke? El er legge i kokende vann mens den er en hel, frossen blokk? Tar man tiden fra start eller fra det koker igjen?

Fisken skal ikke fosskoke, da går den gjerne i stykker og kan dessuten bli litt tørr. Ha den i kokende vann, slå av varmen og la gryten stå. Etter en stund (5-10 minutter, avhengig av hvor store biter det er) kan du prøve med en gaffel eller skje om fisken lett lar seg dele i biter (også helt innerst), da er den kokt og du kan helle fra vannet.

Du kan koke den fra frossen tilstand, men det er bedre om den er litt tint. Jo mer frossen den er, jo lengre koketid, og da bør du kanskje ha platen stående på ganske lavt (i stedet for å slå den av) så ikke vannet blir for kaldt. Det er ikke så farlig om fisken blir stående i vannet en stund etter at den er ferdig, så begynn heller tidligere enn du tror enn senere. Sett på fisken før du begynner med den hvite sausen og makaronien, så skulle du være ganske trygg.

Gammel 12-10-11, 13:20   #19
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kirsebærs enkle fiskegrateng:

Kjøp laks som du deler opp i biter. (Jeg kjøper som regel slike frosne filetsaker)
Jeg bruker masse fisk.
Bruk en ildfast form.
Fordel laks, pasta, ønskede grønnsaker og tykk hvit saus i formen
Strø over sånn mel, som ikke heter geriljamel, men som ligner.
sett i ovnen på 180 grader.
Legg over bakepapir om toppen ser ut til å bli brent. La stå i tja.. ca 40 min?
Ferdig!

Gammel 12-10-11, 13:21   #20
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan trekke fisken og koke pastaen først, men da blir det jo flere steg på veien.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:47.