Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvordan skrives?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-07, 09:15   #1
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Hvordan skrives?

17. mai-antrekk?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 09:19   #2
Myggstukket
sjelden
 
Myggstukket sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan skrives?

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

17. mai-antrekk?

Jeg tror jeg hadde gjort det slik som du gjør nå ... : plutselig usikker:


Sist redigert av Myggstukket : 18-03-07 kl 09:33.
Myggstukket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 09:21   #3
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skrives?

Opprinnelig lagt inn av Myggstukket, her.

Jeg tror jeg hadde det slik som du gjør nå ... : plutselig usikker:

Ingen grunn til å være usikker!

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 09:22   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skrives?

Men jeg trodde at bindestrek kun skulle være mellom forkortelser.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 09:26   #5
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skrives?

Så det skrives ikke sånn: 17.-mai-antrekk?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 09:27   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skrives?

Hvertfall ikke sånn.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 09:28   #7
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skrives?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hvertfall ikke sånn.

Det var det jeg visste.

Kan da det neket som har endret overskriften i tråden min endre den igjen?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 09:28   #8
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan skrives?

17.mai-antrekk ?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 10:12   #9
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan skrives?

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

17.mai-antrekk ?

Ja, Tinetoff (og Claire) hadde et svar om dette på flisespikkerforumet for en stund siden. Men skal det ikke strengt tatt være mellomrom mellom punktum og mai?

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 10:12   #10
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skrives?

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Ja, Tinetoff hadde et svar om dette på flisespikkerforumet for en stund siden. Men skal det ikke strengt tatt være mellomrom mellom punktum og mai?

Ja, sånn jeg skrev det?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 10:18   #11
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skrives?

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Det var det jeg visste.

Kan da det neket som har endret overskriften i tråden min endre den igjen?

Nuvel, er det lurt å kalle modder for nek?

Jeg gikk vill i reglene:

Opprinnelig lagt inn av Språkrådet

Også der førsteleddet er et siffer e.l., skal ordet skrives med én bindestrek:

2.-prioritetslån, 50-årsdag, A4-format

Sammensetninger med datoangivelse eller forbindelse av siffer og forkortelse e.l. skal vi skrive slik:

1. mai-tog, 60 l-tank (eventuelt førstemaitog, sekstiliterstank).

Men du hadde skrevet 17. mai antrekk.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 10:22   #12
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skrives?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nuvel, er det lurt å kalle modder for nek?

Jeg gikk vill i reglene:


Men du hadde skrevet 17. mai antrekk.

Var det deg? Ja, jeg vet det stod feil. Men klarer man ikke rette det til det korrekte, så kan man heller la det være.

Nei, det er ikke lurt å kalle noen nek. Men jeg ser ikke at det er mindre lurt å kalle en modde det enn alle andre.

Som jeg skrev i tråden, jeg vil gjerne ha en beskjed og en forklaring når noen endrer det jeg har skrevet.
Det har skjedd før, men ikke pga skrivefeil. Bare fordi andre syns en annen overskrift passer bedre.

Jeg trekker tilbake nek. Ble bare litt irritert.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 10:23   #13
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan skrives?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nuvel, er det lurt å kalle modder for nek?

Juhu!

Hadde det forresten vært en ide å flytte denne tråden til flisespikkerne for fremtidig referanse?

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 10:25   #14
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skrives?

Sitat:

1. mai-tog, 60 l-tank (eventuelt førstemaitog, sekstiliterstank).

Da kan jo min overskrift være: Syttendemaiantrekk.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 10:35   #15
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skrives?

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Var det deg? Ja, jeg vet det stod feil. Men klarer man ikke rette det til det korrekte, så kan man heller la det være.

Jeg trodde oppriktig at det var riktig i gjerningsøyeblikket, og beklager at jeg rettet til noe feil, men jeg beklager ikke at jeg rettet noe som var feil.

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Nei, det er ikke lurt å kalle noen nek. Men jeg ser ikke at det er mindre lurt å kalle en modde det enn alle andre.

Fordi modder har makt, vel! (Ja, det var en spøk.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 10:38   #16
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan skrives?

Om jeg er i tvil, forandrer jeg setningen, jeg
Da ville jeg ha skrevet antrekk til 17.mai.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 10:43   #17
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skrives?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg trodde oppriktig at det var riktig i gjerningsøyeblikket, og beklager at jeg rettet til noe feil, men jeg beklager ikke at jeg rettet noe som var feil.


Fordi modder har makt, vel! (Ja, det var en spøk.)



Kan du si i fra neste gang du retter på mine skrivefeil?
Ellers vil jeg jo ikke lære.

Jeg reagerte forresten ikke på at det ble rettet. Men at feil ble rettet med feil, og at jeg ikke fikk beskjed.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 10:45   #18
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skrives?

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Som jeg skrev i tråden, jeg vil gjerne ha en beskjed og en forklaring når noen endrer det jeg har skrevet.
Det har skjedd før, men ikke pga skrivefeil. Bare fordi andre syns en annen overskrift passer bedre.

Vi retter overskrifter både for skrivefeil, men også for at de skal gi et bedre bilde på hva tråden handler om. Vi har ikke hatt som regel at vi gir tilbakemelding på at det er gjort, og tror i grunn ikke at det kommer til å skje fremover også. Retter vi i innlegget så skriver vi alltid grunn til at vi rettet, men det er svært sjelden at vi retter på noe som vedkommende ikke har bedt om å få rettet i innlegg. Da er det stort sett retting av bildelinker (noe som er litt tricky å få til her på FP) eller at noen koder har blitt feil, eksempelvis at en quote har blitt litt gal.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 10:45   #19
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skrives?

Og når vi først er i gang...

Når skrives måneder med stor bokstav? 17. Mai f.eks.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 10:46   #20
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skrives?

På engelsk.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no