Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kan jeg lage chailatte med Nespressomaskinen?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-11, 12:27   #1
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan jeg lage chailatte med Nespressomaskinen?

Jeg har en Latissima + og kom til å tenke på at jeg kanskje kunne lage chailatte med melkesteameren?

Hva ER det i chailatte egentlig? Hvilken type te brukes?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 12:32   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg lage chailatte med Nespressomaskinen?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Hvilken type te brukes?

Chai?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 12:33   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

minibolle mai 2012
Gammel 19-10-11, 12:36   #4
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Det er vel strengt tatt te med melk?

Gammel 19-10-11, 12:37   #5
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Ekte chai (ikke indernes "masala chai", men den europeiske chai latte-varianten):

INGREDIENSER:

*Sort te krydret med kardemomme, pepper, nellik og ulike andre krydre. Denne kan man blande selv, eller (enklere) kjøpe i løs vekt på ulike tehus og kaffebarer. Stockfleth's har en veldig god en, det samme har "Black Cat"-merket.

*Melk (jeg foretrekker helmelk, men det er opp til hver enkelt. Soyaerstatning funker også)

*Sukker, pepper og ingefær

1. Ha teen i en stor kopp eller liten beholder av noe slag. Ha i litt kvernet pepper og tre-fire strø med malt ingefær. Trekk sterk te i svært varmt vann - ca. dobbel dose te i forhold til en vanlig kopp. Bruker du mindre te, må den trekke lengre, og da kan teen bli litt besk i smak.

2. Samtidig varmer du melken. Steamer er natuligvis best; i mangel av det pleier jeg å koke opp melken i kjele, med ca. 1 ts. sukker, og lar den putre akkurat ved kokepunktet så det danner seg skum

3. Sil av teen, så alle teblader og ev. pepperkorn fjernes

4. Bland teen og melken, hell blandingen frem og tilbake meloom to beholdere. Dette gjøres ikke for syns skyld, det sørger for å mikse melk og te ordentlig og skape en luftig blanding.

5. Nyyyyyt!

Vet at det er noen som sverger til sirupsvarianten, men for min del er ikke det chai. Den smaker alt for søtt og kunstig - det er som å få "kakao" laget av sjokoladesirup og steamet melk. Æsj. Det virker kanskje overflødig å ha i pepper og ingefær når selve teen allerede er krydret, men det gjør allverdens forskjell. Særlig ingefæren gjør teen sterk (ikke chili-sterk, men slik at den stikker behagelig på tungen).

Drikken kalles "chai latte" her i Europa - "chai" er indernes ord for te og "latte" er italiensk for melk. Så strengt tatt betyr det "te med melk". Skal man ha liknende te i India kalles den oftest "masala chai" - krydret te. Der har de nesten alltid melk i teen, en arv fra kolonitiden, så det regnes som overflødig å nevne i navnet.

Lykke til!

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 12:42   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Takk, teamor, da kan jeg jo bruke melkesteameren.

minibolle mai 2012
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:14.