Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dere som drikker te!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-11, 20:54   #1
guttemamma
Superduperaktiv

Medlem siden: Aug 2007
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Dere som drikker te!

Vi drikker ikke kaffi og er heller ikke særlig vant med å drikke te.
Men jeg ser jo at nå når vi faktisk begynner å bli voksne (og skal slutte med pepsimaxen) så bør vi ha noe å servere våre ikke-kaffi-drikkende venner.

Men jeg synes det blir så stusselig med kanne med varmt vann, pappboksen med te, sukketter på bordet.

Så hvordan serverer DU te? Finnes det noen fine "fat", tebokser eller noe som kan settes fram? Hvor kjøper man det?

Jeg må ha sukker eller sukketter i teen, men hva gjør dere med ubrukte/brukte skjeier? (det er ikke "fat" på de koppene vi pleier å bruke"

Altså lære meg å servere te!

Blir og glad for gode teer, tips til å ha i teen osv.
Tedrikking for dummies med andre ord.

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 20:58   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som drikker te!

Kjøp en fin boks med et utvalg ulike teposer fra f. eks Palais de The. De er så fine at de kan settes på bordet. Ellers fins det masse andre fine bokser du kan bruke også, gavebutikker har gjerne godt utvalg. Om du ikke vil at folk legger skjea på bordet, så gir du dem en liten asjett. Det er lurt å sette frem honning, brunt sukker og sitron også, mange bruker det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 21:01   #3
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker å sette ferdigtrukket te i en kanne med varme under, TElys vet du. Så setter vi kopper, teskjeer, sukkerskål og en liten mugge lunken melk på bordet. Melk i teen er viktig for mange. Vi dekker sjeldent utover, men setter alt pent midt på bordet. Så tar hver og en det h*n trenger og vil ha.

Vi har oftee tedrikkere, så det går fort en kanne eller to.

Og du, ekte teelskere bruker da ikke pose?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 21:05   #4
guttemamma
Superduperaktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Vi bruker å sette ferdigtrukket te i en kanne med varme under, TElys vet du. Så setter vi kopper, teskjeer, sukkerskål og en liten mugge lunken melk på bordet. Melk i teen er viktig for mange. Vi dekker sjeldent utover, men setter alt pent midt på bordet. Så tar hver og en det h*n trenger og vil ha.

Vi har oftee tedrikkere, så det går fort en kanne eller to.

Flotte tips! Noterer: Ikke pose......... kremt Hvordan lager jeg te i en kanne? Jeg er absolutt ikke teelsker, men er på påvenning på te og avvenning av pepsi.

(jeg liker type nypete eller andre røde "saftteer" så hva lager jeg da på kanne`?)

Gammel 21-10-11, 21:06   #5
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi lager på kanne - men da må alle drikke den samme, da. Jeg gjør det sånn, bare at jeg lar vannet koke før jeg varmer tekanna. Det får være måte på dill. Jeg er ikke glad i såkalte fruktteer og sånt, te består av teblader. Min favoritt er Darjeeling (med litt brunt sukker).

Gammel 21-10-11, 21:06   #6
guttemamma
Superduperaktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kjøp en fin boks med et utvalg ulike teposer fra f. eks Palais de The. De er så fine at de kan settes på bordet. Ellers fins det masse andre fine bokser du kan bruke også, gavebutikker har gjerne godt utvalg. Om du ikke vil at folk legger skjea på bordet, så gir du dem en liten asjett. Det er lurt å sette frem honning, brunt sukker og sitron også, mange bruker det.

Palais de The Hvor kjøper man dette?

Gammel 21-10-11, 21:06   #7
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det finnes myyye god te!

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 21:07   #8
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bruker te i løsvekt og gir hver enkelt en teklype så de selv kan velge sort fra små tebokser. Sorte gamle metalbokser med kinesisk mønster på (arvegods fra mamma)vet de fortsatt selges på feks. Black cat.
Store gode tekopper hører med, og gjerne en skål til å legge tesilene på etterpå. Suketter og brune sukkerbiter på bordet. Hvis jeg har satt frem sorte teer, ikke urtete, setter jeg frem melk i en liten mugge.
Hvis det f.eks er til mamma og meg,som liker samme smaker, lager jeg te i godt varmet kanne og serverer uten noe til.
Personlig drikker jeg mest kaffe, men er glad i gode krydderteer, helst sort te. Urtete drikker jeg om sommeren når jeg har peppermynte og krusmynte i hagen. Det er knallgodt sammen med litt fersk ingefær og brunt sukker !

Gammel 21-10-11, 21:09   #9
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Du får kjøpt fruktte, vanlig te og andre tetyper (roiboosh og urtete er andre tetyper som ikke egentlig er te) i løsvekt på tebutikker. Hvor i landet bor du? Kanskje noen kan anbefale en tebutikk for deg? Jeg bruker å servere i en bodum-tekanne når jeg har gjester og ikke skal servere tepose-te. Den ligner på den på bildet under, når teen er ferdig trukket så trykkes stempelet ned, omtrent som på en presskanne til kaffe.

Gammel 21-10-11, 21:11   #10
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Løsvektte selges ofte også i interiør- og gavebutikker à la Kremmerhuset.

Gammel 21-10-11, 22:20   #11
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg bruker posete, sjølv om eg veit at smaken er veldig mykje bedre av te i laus vekt. Men i min omkrets har eg nokon som ikkje vil ha fruktte og andre som kun drikker det. Så er det nokon som helst vil ha desse posene frå Nescafé med mokka, caramell osv., mens nokon vil helst ha vanleg pulverkaffi. Og då er det mykje enklare å ha varmt vatn og ei kurv med div. på bordet. Eg drikker stort sett kaffi sjølv, og kjøper teen på iHerb. Vil ikkje laus te tape seg over tid slik som kaffi?

Setter forresten fram eit lite fat til brukte poser, og ei lita skål med sukker og ei med brune sukkerbiter.

Gammel 21-10-11, 22:23   #12
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Te med eple, kanel og rosin er fin for nybegynnarar.

Gammel 21-10-11, 22:29   #13
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er tedrikker og tar gjerne til takke med en pose Earl Grey. Husk bare å sette fram sukker!

Gammel 21-10-11, 22:57   #14
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg bruker også teklyper og løsvekt-te. Er glad i teene fra Kobbs, men de er bare å få tak i i Sverige (Ica). Bruker ikke sukker eller suketter. Fruktteer er ofte søte og trenger ikke ekstra sukker. Men det kommer an på hva man er vant til.

Gammel 21-10-11, 23:41   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Tullball. Det finnes andre teposer enn twining som absolutt har like høy kvalitet som te i løsvekt.

Gammel 21-10-11, 23:43   #16
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tullball. Det finnes andre teposer enn twining som absolutt har like høy kvalitet som te i løsvekt.

... og ikke er det noe i veien med Twinings heller, spør du meg. Noen tedrikkere har lave krav, akkurat slik noen kaffedrikkere foretrekker vanlig traktekaffe.

Gammel 21-10-11, 23:48   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

... og ikke er det noe i veien med Twining heller, spør du meg. Noen tedrikkere har lave krav, akkurat slik noen kaffedrikkere foretrekker vanlig traktekaffe.

Jeg foretrekker at folk som ikke har greie på te gir meg posete (drikker helt fin twinings) framfor at de prøver å brygge noe med for mye/lite te uten å vite hvordan det gjøres slik at den blir bitter og vond.

Gammel 21-10-11, 23:48   #18
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg er tedrikker og tar gjerne til takke med en pose Earl Grey. Husk bare å sette fram sukker!

Dropp sukket om jeg kommer på besøk, men sett gjerne frem fløte!

Hjemme drikker jeg aldri posete, men det er absolutt et godt alternativ borte. Om der finnes fløte vel og merke.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 02:44   #19
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er masse forskjellige bokser til te du kan få kjøpt. Ikea, jernia, tilbords, blackdesign er vel de som her det beste utvalget(eller stiligste i mine øyne). Jeg spør alltid om de vil ha melk eller sukker i, å vil de ha så gir jeg gjerne med en tskje.

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 06:53   #20
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen poseteer er helt fine. Jeg trekker sjelden te i kanne, for jeg har så mange teer og alle vil jo ha forskjellig. Republic of Tea er min nye yndlingsserie, jeg vet ikke om den selges i Norge, og der er posene av svært høy kvalitet. Til løsvektte så har jeg prøvd sikkert ti forskjellige teklyper opp gjennom årene og den perfekte har de på DesignTorget, den er sylinderformet, i stål, lett å rengjøre og finmasket nok til å fungere med rooibos. Kjøp en pen skål, så kan alle legge teklyper/poser/teskjeer på dem når de er ferdige med dem.

Og til urte/fruktteer så foretrekker jeg en mild honning, f.eks akasie, lynghonning blir for dominerende smak. Et godt alternativ er agavesirup, det får du på helsekost.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:40.