Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Linoleumsgulv

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-11, 23:18   #1
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Linoleumsgulv

Vi skal flytte og jeg skal for første gang eie bolig og forholde meg til oppussing og slikt. Jeg er virkelig blank på slikt, og det kommer sikkert til å komme mange tråder fra meg i dette forumet. Det første jeg lurer på er om linoleumsgulv: huset vårt har to rom med vegg-til-veggteppe, og der vil jeg ha linoleumsgulv (på soverom og i kjellerstue/lekerom). Er det greit å legge selv, eller bør man leie inn en håndverker? Blir det fint ned slike klikk-fliser? Er det dyrt?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 23:24   #2
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Linoleumsgulv

Du vil ikke ha linoleum. Du vil ha VINYLBELEGG. Linoleum krever endel boning o.a. Vedlikehold.

Det fins mye fine vinylbelegg. Endel er veldig enkle å legge og trenger ikke engang liming. De mønstrede krever såklart at man er litt nøye, da. Slike belegg finnes også i ulike bredder, det må man vurdere ifht rommet så det blir fint.Du får også vinylbelegg med tekstilbakside som er myke og lune å gå på ( de myke er av samme grunn litt sårbare for punktbelastning, slik at det kan gå hull på dem hvis noe veldig tungt og/ eller skarpt kommer raskt på dem, så vurder bruken.

Vinylbelegg finnes i ulike kvaliteter og tykkelser, men ikke spar deg til fant. God kvalitet på gulv er viktig. Flere ulike leverandører, Tarkett er et sted å begynne, de har gode nettsider hvor du kan orientere deg i ulike typer belegg, hva de passer til og hvilke mønstre de fins i.

Du kan også legge varme under slike belegg, men hør med en fagmann hva som passer da. Har selv fått råd om at de myke beleggene med tekstil passer dårligere til f.eks. Varmefolie, fordi folien kan bli skadd fordi gulvet er så mykt.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 23:34   #3
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Linoleumsgulv

Men det er vel linoleum som er det miljøvennlige alternativet, er det ikke?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 23:41   #4
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Linoleumsgulv

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Du vil ikke ha linoleum. Du vil ha VINYLBELEGG. Linoleum krever endel boning o.a. Vedlikehold.

Feil, feil, feil!

Dagens linoleumsgulv trenger ikke noe vedlikehold og skal ikke bones.
Og ja, det er linoleum som er miljøvennlig.

Tangina: Jeg har slike klikkfliser på kjøkkengolvet mitt, og er kanonfornøyd. Lett å legge (sa snekkeren ). Forrige boligen min der limte jeg lino-fliser i hele kjellerleiligheten og på kjøkkengolvet oppe, fordi vi hadde støpt ned varmekabler under. Jeg er litt handywoman, men det var virkelig enkelt å lime dem.

Søk på Marmoleum så finner du mye fint å se på.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 23:47   #5
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Linoleumsgulv

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Feil, feil, feil!

Dagens linoleumsgulv trenger ikke noe vedlikehold og skal ikke bones.
Og ja, det er linoleum som er miljøvennlig.

Tangina: Jeg har slike klikkfliser på kjøkkengolvet mitt, og er kanonfornøyd. Lett å legge (sa snekkeren ). Forrige boligen min der limte jeg lino-fliser i hele kjellerleiligheten og på kjøkkengolvet oppe, fordi vi hadde støpt ned varmekabler under. Jeg er litt handywoman, men det var virkelig enkelt å lime dem.

Søk på Marmoleum så finner du mye fint å se på.

Ja, jeg har søkt der og har alt begynt å tenke ut mulige mønstre. (Det er bare to dager siden vi fikk tilslag på huset og tre måneder til flytting. ) godt at du sier det er greit. Jeg vet ikke hvor lette teppene som allerede er der er å fjerne, men håper det ikke er for mye lim og dritt.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 23:51   #6
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Linoleumsgulv

Er det ikke bare å legge klikk-lino rett oppå da? Ikke at jeg vet, men...
Jeg synes linoleum er deilig å gå barbeint på.

Jeg har en medium/mørk gråfarge på mitt golv, med noen svarte fliser tilfeldig henslengt her og der, uten mønster, mål eller mening.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 10:25   #7
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Linoleumsgulv

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Er det ikke bare å legge klikk-lino rett oppå da? Ikke at jeg vet, men...

Oppå teppet? Da vil vel gulvet bli veldig høyt i forhold til listverk og terskler, og det er sikkert bedre med et hardere underlag. Det står at flisene kan legges på overflater som ikke har mer enn 2 mm høye ujevnheter.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 23:54   #8
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Linoleumsgulv



Det er fordi linoleum er et naturlig materiale at det trenger stell. Til daglig er det enkelt å rengjøre. Fra tid til annen må man fylle bruke porefyllere. Det er porer i gulvet som må fylles, enten med polish eller med voks. Dersom man ikke gjør det, vil porene fylles med skitt, det fører dels til at gulvet blir mindre pent, dessuten gir det grobunn for mikroorganismer som kan gi grobunn for lukt og annet, inkl. bli et allergiproblem.

Et eldre gulv som ikke er vedlikeholdt vil bli sugende og lite rengjøringsvennlig.

Linoleum egner seg ikke hvor det utsettes for fuktighet, enten i gang med fuktig inntråkk eller hvor det brukes våte rengjøringsmetoder.

Linoleum har mange gode egenskaper, og NOEN av disse beleggene er Svanemerket og allergivennlige ( men ikke alle, linoleum er etblandingsprodukt, så det kommer an på oppskriften..)

Vinyl med tekstilbakside er nydelig lunt og mykt å gå på.


Sist redigert av Charlie : 23-10-11 kl 00:09.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 00:30   #9
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Linoleumsgulv

Bambusparkett? høres kult ut

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 09:59   #10
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Linoleumsgulv

Jo, linoleum er laget av naturmaterialer. Dyrere. Hvordan det er med legging, vet jeg ikke. Men det er stivere, så kanskje enklere?

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 15:14   #11
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Linoleumsgulv

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Jo, linoleum er laget av naturmaterialer. Dyrere. Hvordan det er med legging, vet jeg ikke. Men det er stivere, så kanskje enklere?

Eller vanskeligere hvis man skal legge slike store flak. Jeg tror imidlertid jeg skal forsøke å legge slike Marmoleum-fliser som klikkes enkelt sammen. Men så kommer problemet med fargevalg. Kanskje noen har gode forslag? Det ene rommet er en kjellerstue med hvite murvegger som primært skal være lekerom for barna.

Hvilke farger hadde vært fint på et slikt gulv? Sjakkrutemønster blir kanskje litt voldsomt? Eller? Kanskje ikke hvis man ikke velger veldig skarpe kontrastfarger? Her er ligger fargealterativene: http://www.forbo-flooring.no/Privatk...rmoleum-click/

__________________
Gutta -04 og -07

Sist redigert av Tangina : 28-10-11 kl 09:40.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no