Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Overfallsvoldtekter og klær?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-11, 14:08   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Overfallsvoldtekter og klær?

Kjære FP, dere vet alt.

Er det virkelig sånn at utfordrende bekledning gir økt sjangse for å bli overfallsvoldtatt?
Og er det sant at man blir spurt om bekledning under en evt rettsak?

Jeg trodde nemlig det var en myte, men etter å ha hørt på Rett fra levra så ble jeg i tvil. Der hørtes det ut som en opplest og vedtatt sannhet....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 14:11   #2
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Overfallsvoldtekter og klær?

Det skulle ikke overraske meg om det er en sammenheng, gitt at en voldtektsmenn har et annet kvinnesyn enn andre vanlige menn.

Gammel 04-11-11, 14:12   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, bekledning har ikke en (statistisk) sammenheng, og ja, det hender at man blir spurt om det i en rettsak.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 14:13   #4
Morgaine
Aquademiker

Morgaine sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Morgaine er litt kulMorgaine er litt kul
Standard

I mitt hode så er det logisk at en overfallsmann vil (ved et evt valg) velge den som enklest vil bli avkledd kjapt. Altså skjørt før bukse, lite klær før mye klær. Et spørsmål om logistikk altså.

Men å spørre om bekledning i en rettsak syns jeg rett og slett blir stygt.

Kvinner skal kunne kle seg slik de vil uten å være nødt til å frykte å bli overfalt om skjørtet er en cm kortere enn venninnens.

Gammel 04-11-11, 14:29   #5
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror ikke klærne har noen betydning for en voldtektsmann.

Gammel 04-11-11, 14:55   #6
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Jeg tror ikke klærne har noen betydning for en voldtektsmann.

Det tror ikke jeg heller.

Jeg ble overfalt, men ikke voldtatt (jeg ble bare psyko-klikko og kom meg unna) for noen år siden. Dette i februar og jeg var ikke akkurat lettkledd i bukse, strømpebukse, lang kåpe og div. Men han klarte f**n meg å dra ned og ødelegge både bukse og strømpebukse.

PS! Han ble tatt og bura inne!

Gammel 04-11-11, 15:04   #7
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan vel tenke meg at _noen_ voldtektsmenn lar seg trigge av sexy og, i vedkommendes øyne, utfordrende bekledning, men jeg håper inderlig ikke at klesvalget skal ha noen betydning i en rettsak. Om det spørres om det i en rettsak, så er det skremmende.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 16:53   #8
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, bekledning har ikke en (statistisk) sammenheng, og ja, det hender at man blir spurt om det i en rettsak.

Skulle gjerne hatt noen vitenskaplige studier på dette å slå i bordet med. Har du noen linker?

Gammel 04-11-11, 16:55   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke mulighet til å Google nå, men om du gjør det selv regner jeg med at du finner statistikker på det både fra Norge og USA. Dette har blitt undersøkt. Allikevel er det vanskelig å bruke en statistikk over offerets klær på fornuftig vis, all den tid det er store kulturelle og personlige variasjoner av hva som vil oppfattes som "lettkledd". I tillegg er det så mange andre faktorer som er inne, at man aldri vil kunne påstå at det var antrekket som trigget. I USA har de f. eks hatt store date rape-bølger, og det er naturlig å tro at en jente på date har på seg mindre klær enn når hun er i en lesesal. Men siden det også er andre faktorer inne, som guttens forventninger til hvordan kvelden skal ende, kan man ikke si noe om antrekket.

I tillegg er det jo egentlig helt uvesentlig, siden voldtekt er ulovlig. Korte skjørt gjør det ikke mindre ulovlig.

Sist redigert av Tallulah : 04-11-11 kl 17:02.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 18:45   #10
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg mener også å ha lest undersøkelser om dette med klær og utspørring i rettsak, fra Norge. men husker ikke hvor.

Meg bekjent blir også kvinner i Afghanistan overfallsvoldtatt. Burka er ikke nok, gitt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:07.