Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Forslag til forrett og dessert

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-11, 12:44   #1
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Forslag til forrett og dessert

På fredag får vi besøk av et vennepar. Tenkte å lage renisdyrfilet til hovedrett; denne oppskriften:
http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifte.../Reinsdyrfilet

Forslag til forrett og dessert? Det må være noe som ikek tar altfor lang tid å lage, eventuelt der noe kan gjøres dagen før.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 13:03   #2
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Forslag til forrett og dessert

Paté, hvilken du vil. Legg biten på et salatblad, gjerne. Litt saus over av naturell youghurt og tyttebærsyltetøy. Desserter lager jeg sjelden. I dag skal vi ha jordbær med Jacobs (ferdig i butikken) vaniljesaus til. Tror noe fruktig, søtt hadde vært godt til slutt. Fruktsalat med en likør på?

Gammel 07-11-11, 13:08   #3
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Med reinsdyrfilet ville jeg kjørt helnorsk tema. For eksempel gravlaks til forrett og Tilslørte Bondepiker til dessert. Mmmm....

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 13:18   #4
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Takker for tips Tenkte også på helnorsk tema, men er ikke noe glad i røkt/gravet laks Dessert må vi ha og det må være søtt, gjestene våre er noen ordentlige slikkmunner

Gammel 07-11-11, 13:21   #5
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Forrett: Blomkålsuppe
Dessert: Sjokolademousse med vaniljesaus

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 13:22   #6
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Forrett: Blomkålsuppe
Dessert: Sjokolademousse med vaniljesaus

Sjokolademousse var et godt forslag Det kan jeg lage dagen før også!

Gammel 07-11-11, 17:09   #7
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg støtter helnorsk tema.

Det er en svært kraftig hovedrett, så både forrett og dessert bør være av et lett slag.
Om jeg får kommmentere den hovedretten litt, så synes jeg den var litt ubalansert. To typer purè er ikke ikke en spesielt bra kombinasjon. I en slik rett bør man balansere alle smaker og teksturer, så jeg ville anbefalt å rett og slett ta vekk gulrotpurè og erstattet den med noe grønt, gjerne med litt bitterhet (rosenkål, grønnkål, savoykål e.l.).
Alternativt ville jeg byttet ut potetpurè med f. eks naturell potet eller pommes anna.
Jeg synes også det blir mye søtlig her, gulrotpurè, tyttebær og rødløkkompott), og gulrot kan med hell fjernes av denne grunn også.
Sorry, jeg vet at du ikke spurte om hovedretten.

Til forrett ville jeg hentet opp noe fra hovedretten, f. eks sopp. Hva med en helt enkel rett med stekt sopp, stekte strimler av spekeskinke dandert på litt rød ekeblad og ringlet med god olje.

Til dessert ville jeg holdt meg unna kremdessert, hovedretten inneholder fløte både i saus og potet.
En slik rett kler godt en syrlig avrunding, nå er jo ikke appelsiner helt norsk da, men ville passet godt (lite syre ellers i måltidet). For eksempel appelsinfilèter kokt i krydderlake og servert med et godt dryss med ristede nøtter over.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 17:14   #8
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg liker veldig godt vaniljeis med varme bær til dessert.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 17:45   #9
Chretienne
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Bergen
Chretienne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hva med blinis (russiske pandekaker, lidt mer salte en crepes eller vanlige pannekaker). Server med rogn av ymse slag, rømme og fin hakket røde løk.

Desserter er desverre ikke min sterke side :-/

Chretienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 18:47   #10
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Myke pepperkaker med blåmuggost og tyttebær- eller annet syltetøy. Fungerer best til dessert, men går også som forrett (da fortrinnsvis med tyttebærsyltetøy).

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 22:41   #11
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Standard

Tusen takk for mange gode forslag

Jeg hører på Nextlife og dropper gulrotpuréen. Tar noe grønt istedet.
Til forrett prøver jeg meg på kamskjell:

Desserten blir enkel; god vaniljeis med varme bær.

Gammel 10-11-11, 23:10   #12
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Tusen takk for mange gode forslag

Jeg hører på Nextlife og dropper gulrotpuréen. Tar noe grønt istedet.
Til forrett prøver jeg meg på kamskjell:

Desserten blir enkel; god vaniljeis med varme bær.

Så bra

Lykke til med serveringen.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 23:13   #13
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Så bra

Lykke til med serveringen.

Takker

Håper det blir bra, har jo ikke lagd noen av disse rettene før....

Gammel 10-11-11, 23:16   #14
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Det ser kjempegodt ut, heldige venner du har!

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 23:33   #15
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Nam.

Hadde tenkt å foreslå kamskjell.

Is som dessert er en fin avslutning på et mektig måltid.

Gammel 10-11-11, 23:45   #16
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

En enkel og god dessert er en syrlig sorbet av et eller annet slag. En raus kule av det med enten en god eplecider eller annet sprudlevann er både festlig, enkelt og veldig godt.

Gode matbutikker har gjerne noen som funker som er ferdig, ellers så er det nok ikke så vanskelig å lage selv heller.

Gammel 16-11-11, 18:32   #17
lucaus
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Tjøme
lucaus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg bruker en italiensk fennikelsalat til reinsdyrkjøtt. Denne salaten er veldig lett å lage. Ta en stor hvit fennikel, skjær den i skiver slik du skjærer løk, husk å fjerne den ytterste tykke skallet, og deretter tilsett olivenolje, litt salt og masse pepper. Buon appetito!

lucaus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:18.