Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Storfekjøttet har blitt grått

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-11, 14:41   #1
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Storfekjøttet har blitt grått

Mannen skal slenge sammen en gryterett i trykkkokeren, men så ser jeg til min skrekk at kjøttet jeg kjøpte før helgen har blitt grått på utsiden. Siste forbruksdag er i dag (det er pakket ferskt i butikk)
Kjøttet er av type høyrygg. Er det ubrukelig?

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:42   #2
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Storfekjøttet har blitt grått

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Mannen skal slenge sammen en gryterett i trykkkokeren, men så ser jeg til min skrekk at kjøttet jeg kjøpte før helgen har blitt grått på utsiden. Siste forbruksdag er i dag (det er pakket ferskt i butikk)
Kjøttet er av type høyrygg. Er det ubrukelig?

lukt på det. kjøtt blir ofte gråaktig pga oksygenet. det trenger ikke bety noe så lenge det ikke lukter ille.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:44   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Storfekjøttet har blitt grått

Det er trolig bare blitt bedre, men lukter det vondt, så kan det med fordel kastes.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:48   #4
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Storfekjøttet har blitt grått

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er trolig bare blitt bedre, men lukter det vondt, så kan det med fordel kastes.

Hrmpf, da lir det levert meny. Det skal jo være bra i dag og. Men jeg lukter.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:58   #5
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Storfekjøttet har blitt grått

Om det har blitt dårlig vil du kjenne det på lukta, og du vil se at det blir litt sleipt og nesten grønnaktig på utsiden.

Om det lukter greit er det ikke noe problem å bruke det, det har bare blitt mørere.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 15:05   #6
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Storfekjøttet har blitt grått

Ok lukteprøve utført. Jeg kjenner en marginal forskjell (har to pakker, en fra i dag) Det lukter jo.. rått kjøtt. Jeg tror mannen må få blind-lukte. Skal sjekke for sleiphet og grønnfarge.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 15:09   #7
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Storfekjøttet har blitt grått

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Ok lukteprøve utført. Jeg kjenner en marginal forskjell (har to pakker, en fra i dag) Det lukter jo.. rått kjøtt. Jeg tror mannen må få blind-lukte. Skal sjekke for sleiphet og grønnfarge.

Altså, om det har begynt å bli dårlig så er du ikke i tvil. Naturen har utstyrt oss flott på den måten, nesen vårt er et fantastisk redskap, og vi kjenner det med en gang om vi har med bedervet mat å gjøre.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 15:14   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.219
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Storfekjøttet har blitt grått

Kjøtt som lukter vondt bør kastes uansett datostempling. Kjøtt som ikke lukter vondt kan derimot stort sett spises trygt uansett datostempling.

Og grå farge betyr ikke at kjøttet er dårlig, bare at utsiden har oksidert litt. På samme måte som oppskåret eple blir brunt når det ligger en stund - det er ikke fordi det er råttent.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 15:17   #9
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Storfekjøttet har blitt grått

Så godt å ha dere når min far, kokken, er i Spania med avskrudd telefon.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 15:25   #10
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Storfekjøttet har blitt grått

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og grå farge betyr ikke at kjøttet er dårlig, bare at utsiden har oksidert litt. På samme måte som oppskåret eple blir brunt når det ligger en stund - det er ikke fordi det er råttent.

Ja, at kjøtt blir grått er jo egentlig det naturlige. Kjøtt i butikken pakkes i plast og behandles eventuelt med gass for å beholde den friske røde fargen. Det har jo også vært vanlig å behandle kjøttet med nitritt, men dette er heldig vis forbudt.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 16:05   #11
hildeje
Superaktiv
 
hildeje sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 407
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Standard

Sv: Storfekjøttet har blitt grått

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Ja, at kjøtt blir grått er jo egentlig det naturlige. Kjøtt i butikken pakkes i plast og behandles eventuelt med gass for å beholde den friske røde fargen. Det har jo også vært vanlig å behandle kjøttet med nitritt, men dette er heldig vis forbudt.

Det er ikke ulovlig å behandle kjøtt med nitritt. Det brukes i eks pølser og kjøttpålegg for å få den lyserøde fargen. Nitritt skjuler den grå fargen som kjøtt får når det oksideres, eller harskner.
Hvis det er bare overflaten som har grånet og det ikke lukter ville jeg nok brukt det som normalt. Hvis det hadde vært vakuumpakket og du så at den ene var rød og fin og den andre grå ville jeg vært mer skeptisk.

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 16:09   #12
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Storfekjøttet har blitt grått

Opprinnelig lagt inn av hildeje, her.

Det er ikke ulovlig å behandle kjøtt med nitritt. Det brukes i eks pølser og kjøttpålegg for å få den lyserøde fargen. Nitritt skjuler den grå fargen som kjøtt får når det oksideres, eller harskner.

Jeg var sikker på det var forbudt, det var jo masse styr i media om det for noen år siden da det skulle kuttes ut i f.eks kjøttdeig. Var det bare strengere regler for mengder og sånn det var snakk om?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 18:56   #13
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Storfekjøttet har blitt grått

Sånn i tilfelle noen bruker søkefunksjonen så gikk det helt fint! Kjøttet var grått på ene pakken (kjøpt før helgen) og rødt i andre (kjøpt i dag) Og jeg stekte begge og hadde det i trykk-kokeren. Ble en deilig gryterett! Og ingen har blitt dårlig.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 19:03   #14
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Storfekjøttet har blitt grått

Så bra! Det kastes alt for mye god mat fordi man er for redde for utløpsdato og naturlige endringer i maten. Trist og unødvendig.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 19:34   #15
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Storfekjøttet har blitt grått

Vi som spiser en del vilt ser dette ofte. Kjøttet blir grålig på utsiden om man lar det ligge noen dager i kjøleskap. Det er slettes ikke farlig så lenge kjøttet lukter friskt kjøtt. Men ser jo du har spist det og at det har gått bra.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 19:37   #16
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Storfekjøttet har blitt grått

Nei det er ikke så lett å vite, og jeg prøvde å google, men fant ikke noe fornuftig. Derfor greit å kunne spørre her!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 19:37   #17
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.381
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Storfekjøttet har blitt grått

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Men jeg lukter.

Gjør du, prøvd deodorant?

Men så flott at kjøttet smakte godt, da, for jeg lurte litt på det samme og har bestemt meg for å stole på luktesansen når det gjelder et kjøttstykke jeg vurderte å kaste.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 19:47   #18
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.968
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Storfekjøttet har blitt grått

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Kjøtt som lukter vondt bør kastes uansett datostempling.

Nja, vakuumpakket kjøtt lukter jo død og fordervelse. Det hender at jeg lurer på om noen har prompet når jeg åpner kyllingfiletpakken.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 13:54   #19
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Storfekjøttet har blitt grått

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nja, vakuumpakket kjøtt lukter jo død og fordervelse. Det hender at jeg lurer på om noen har prompet når jeg åpner kyllingfiletpakken.

Man må ikke lukte med en gang, man må åpne, og la gassen sive ut. Det er ikke kjøttet som lukter, men gassen i pakken.
Om det lukter ille etter 10 minutters lufting bør det kastes.
Og, om kjøttet er dårlig er du ikke i tvil. Det stinker, rett og slett. Om du lurer på om du muligens kjenner en litt rar lukt er det helt sikkert ikke noe galt med kjøttet.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 14:34   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.968
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Storfekjøttet har blitt grått

Ja, jeg vet alt det altså. Jeg sier bare at det lukter. Fis også.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no