|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Holde tidsfristerVi sliter litt med at ungene ikke innser begrepene "skynde seg" og "å ha dårlig tid". De har all tid i verden. Også hvis vi skal nå en buss som skal ta oss til noe de ønsker å gjøre eller lignende.
![]() |
![]() |
#2 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Holde tidsfrister
Vi slet med at Frøkna ikke respekterte skolestart i første klasse. Alle formaninger fra oss ble komplett ignorert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Holde tidsfristerJeg ser det jeg også, når jeg kjører hjem etter å ha levert storebror på skolen.
![]() |
#4 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Holde tidsfristerNå har jeg aldri hatt samme inntrykk som deg, så jeg har nok ikke tenkt på det som et problem. Jeg må holde poden igjen om morgenen, så han ikke går altfor tidlig til skolen.
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Holde tidsfristerJeg har registrert det samme. På vår naboskole har de tatt konsekvens av forsentkomminger og låser dørene. Den som kommer for sent må melde seg på kontoret, få parade og blir sluppet inn i samlet tropp etter 20min, eller ved en naturlig pause i undervisningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Holde tidsfristerJeg skulle også ønske at lærerne nevnte det hver gang noen kom for sent. De fleste barn syns det er ubehagelig å bli påmint dette, og vil selv ivre mer for å komme seg ut av døra i tide.
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg er så enig med deg, men jeg sliter litt med sanksjonsmulighetene. Hva gjør man når 6-åringen bestemmer seg for å rydde i sekken 2 minutter før følgegruppa skal ha avgang? Går det an å ta en bare halvt påkledd 6-åring over skulderen og bære henne ut?
![]() |
![]() |
#8 |
Borte
|
![]() Sv: Holde tidsfristerJeg kjenner meg ikke igjen i det du beskriver. Både vi voksne og Vesla er veldig nøye på å holde tidsfrister på avtaler. Skoletiden inkludert. Vesla er kanskje litt for nøye etter mitt syn - hun kan få hysterisk anfall om hun våkner 7.05 og skal møte vennene klokken 8.10, fordi da har hun såååååå dårlig tid og kommer ikke til å rekke det og gudvethva.
![]() |
#9 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Holde tidsfristerVi sliter med det samme. Ikke egentlig i forhold til skolen, for de har en knallhard linje mot ettersluntrere, så der er det visst viktig å komme tidsnok. Hvis de kommer mer enn fem minutter for sent møter de en låst dør, og må tilbringe resten av timen på rektors kontor (selvsagt med skjønn for mye snø, busser som er forsinket og andre uforusette ting). |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Tja, si nei? Nå vet jeg at din jente funker litt annerledes enn min litt konforme gutt, men hos oss handler det mye om å pushe litt på morgenen. Jeg følger ikke opp eventuelle innfall, hos meg er blir "jakke, lue, sko,sekk" gjentatt til det er tatt på og hvis det DA er tid, får han svar på det han lurer på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() |
![]() |
#12 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Holde tidsfristerJeg har sett litt av det samme på vår skole, ikke så mye for våre unger, for de starter dagen frivillig så tidlig at vi har rikelig med tid å ta av om morgenen, men jeg har av og til hjemmekontor og bor like ved skolen og hver gang er det unger som kommer subbende etter skolestart, og flere blir kjørt til skolen etter at klokka har ringt og det verste er at det ser ikke ut som om foreldrene er det grann stresset over at de er for sent ute.
![]() |
#13 |
ej ikke møjkets heije
|
Det er vel egentlig det jeg også reagerer mest på. At både barn og voksne ser ut til å ha all tid i verden selv om de er for sent ute.
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Holde tidsfristerEnn så lenge lever vi i en verden hvor det liksom ikke gjør noe. Knerten skal i barnehagen. Det er ingen frist for oppmøte, men de vil gjerne vite det om barnet kommer etter ti. Begge foreldrene har fleksitid på jobb, og for tiden er en av oss hjemme med Mikro. Så jeg bruker ikke vekkerklokke, med mindre et er noe spesielt, og vi kommer oss avsted i høvelig tid.
![]() |
#15 |
Textrovert
|
![]() Sv: Holde tidsfristerPå ukeplanen denne uken sto det at det var et problem at trinnet (fjerdeklassinger) var sløve med å komme inn når skoledagen begynte og etter friminuttene. Så nå hadde de begynt å låse døra, slik at elevene må gå til rektor/inspektør for å få kommet inn. Pluss at de foresatte vil bli kontaktet hvis det ikke bedrer seg.
![]() |
#16 |
flisespikker
|
Det er da et ansvar som gradvis overføres til barna? Hvis du bare snakker om 1. klassinger som følges hver dag, så er jeg enig, altså.
![]() |
#17 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Holde tidsfristerJeg er rimelig streng på tid, så ingen av våre unger er for sene på skolen - bank-i-bordet. Det er også noe jeg sjekker med læreren på foreldresamtaler etc., for det er viktig for meg å ikke oppdra sånne mennesker som suller bort andres tid og deretter med den største selvfølgelighet forvente ekstraservice når de først dukker opp. (F.eks. i forhold til undervisning de første minuttene som de har gått glipp av og som de må få repetert bare for dem selv sånn at de vet hva de skal gjøre.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Holde tidsfristerJeg synes det viktigste man kan gjøre som voksen her er å være et godt forbilde. Passe på å være tidsnok selv, og snakke om hvordan man planlegger for å få det til. Jeg ville også lagt inn "milepæler" i morgenrutinene, og bestemt hvilke klokkeslett man skulle være i havn med dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
Selvsagt. Jeg tenkte mest på egen situasjon, med førsteklassing. De har foreløpig ikke lov til å gå alene til og fra skolen (ønske fra skolens side), og svaret mitt er farget av det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Holde tidsfristerPå skolen til Snuppa begynner de med sanksjoner etter jul for første klasse, da må alle som kommer for sent til kontoret, og de må ha med seg en lapp til klasserommet som skal signeres hjemme.
![]() |
|
|