Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ulike typer frokostblandinger

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-07, 16:28   #1
TBM
Passiv

Standard

Ulike typer frokostblandinger

Hei - vi bruker mye frokostblandinger her i huset - er det noen som vet noe om de er sunne eller om det er noe jeg har oversett?

Havrefras (den tror jeg skal være bra, men den smaker da søtt?)

Rugfras

Weetabix (den som blir grøtaktig med melk på)

FirstPrice müsli m/rosiner og tørket frukt (her er jeg litt usikker - kan dette være en sukkerbombe? Noen som har sett noen tester?)

- ellers hender det at vi har Crunchymüsli, men det får de bare som et dryss på lørdag eller søndag (hvis de ikke da har bare pappa hjemme, da kan det vanke andre dager også, så jeg kjøper det inn bare en sjelden gang...)

Hvordan lager man müsli selv? Er det noen som har gode oppskrifter på det? For det er vel sunnere å lage selv med honning enn kjøpte med hvitt sukker?

Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 16:32   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ulike typer frokostblandinger

Eneste jeg vet er at den Fitness sin kom best ut ift kalorier iallefall.
Den trenger man ikke å ha noe på heller. Jeg synes den er veldig god!

Ellers så spiser min datter havregryn og banan med melk på (eller, gjorde - siden hun nå tydeligvis reagerer på melk )

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 16:33   #3
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

AXA Go'dag er ikke så værst!

Gammel 20-03-07, 16:35   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er Forbrukerinspektörenes test av frokostblandinger.

De har ikke testet den originale weetabixen, men jeg har kikket på min egen pakke, og det ser ut til at den kommer ganske godt ut med 2 gram fett, 4,4 gram sukker og 10 gram kostfiber pr 100 gram vare.

Opprinnelig lagt inn av FBI

Dersom den møter disse kriteriene kan vi definere den som sunn:
Mindre enn:

• Fett: Mindre enn 7g per 100g.
  • Sukker: Mindre enn 13g per 100g.
  • Natrium: Mindre enn 500 mg per 100g.
Mer enn:
  • Fiber: Mer enn 1,9g per 100 kcal

Sist redigert av Bluen : 20-03-07 kl 16:40.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 16:45   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En av de beste jeg noensinne har smakt, og som i tillegg ikker er av de verste, er NUTANA sin Honey Crunch eller hva den heter. Selges i helsekosten, og det er 3-4 forskjellige typer. Tror de er økologiske også, men er ikke sikker. Det er litt rårørssukker i dem da, men dæven så gode.

Selv er jeg ikke noe müsli-menneske så jeg koser meg med min Rug sprø med Brie og eple på hver morgen.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 21:06   #6
TBM
Passiv

Standard

Takk for hjelpa Elinblu! Den listen skal jeg bruke til å sammenligne de produktene våre med.

Litt interessant at kostholdseksperten sammenligner slike "sjokovarianter" med dessert/rent godteri. Utrolig at folk kan fore ungene sine på slikt...

Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 21:09   #7
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Weetabix går for å være sunn i alle fall.

Her bruker vi mye firkorn som tilsettes linfrø og solsikkekjerner + frukt.

Gammel 20-03-07, 21:48   #8
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Weetabix smaker virkelig fysj. Og er jo faktisk tilsatt sukker.

En gang i måneden lager vi opp en svær posjon usukret musli av den hjemmelagde sorten. Diverse havregryn, 5 kornsblanding, rosiner, nøtter, mandler, tørket frukt, tørkede bær, hirseflak og ellers det vi måtte ha i huset. Den er kjempepopulær

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 22:13   #9
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Weetabix er og blir godt til tross for den uomtvistelige likheten med sponplater. Og så må man jo ha på litt sukker!

Gammel 25-03-07, 01:11   #10
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser speltflakes fra helsekosten. Kjempegodt!

Gammel 25-03-07, 04:09   #11
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Takk for hjelpa Elinblu! Den listen skal jeg bruke til å sammenligne de produktene våre med.

Litt interessant at kostholdseksperten sammenligner slike "sjokovarianter" med dessert/rent godteri. Utrolig at folk kan fore ungene sine på slikt...

Det gjaldt faktisk ikke bare sjokovariantene, men også f.eks corn flakes.
Hilsen ei som gir ungene sjokovarianten, for jeg ser på det som bedre en ingenting.
(og ja, jeg har prøvd ganske så mye, men ungene vil ikke ha det. Det er så vidt jeg får i de sjokosfrokostblanding.)
Minsten derimot spiser i barnehagen, men muligheten til å spise i begynnelsen av skoledagen er derimot ikke tilstede.

De har dessverre "arvet" min dårlige matlyst om morran.

Gammel 25-03-07, 08:45   #12
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Vi spiser 4-korn eller weetabix (veldig sjelden). Spiser vi ikke brødmat så lager vi havregrøt!

Det var jo en kjekk liste Elinblu.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-07, 12:35   #13
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Det gjaldt faktisk ikke bare sjokovariantene, men også f.eks corn flakes.
Hilsen ei som gir ungene sjokovarianten, for jeg ser på det som bedre en ingenting.
(og ja, jeg har prøvd ganske så mye, men ungene vil ikke ha det. Det er så vidt jeg får i de sjokosfrokostblanding.)
Minsten derimot spiser i barnehagen, men muligheten til å spise i begynnelsen av skoledagen er derimot ikke tilstede.

De har dessverre "arvet" min dårlige matlyst om morran.

Men si hvis "sjokos-varianten" ikke eksisterte da? Hva hadde ungene spist da? Når de ble sultne?

Jeg bare tenker at det finnes jo ganske mye sunt også - ulike frokostblandinger, havregrøt, knekkebrød, brød, potetlomper, etc. Jeg synes det er litt rart at det finnes unger som bare liker sjokos-varianter? Eller er det fordi de tross alt får det?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:32.