|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
geskjeftig
|
![]() Sanitetsdamer - en utdøende rase?I går så jeg på et av de som er "typisk NRK-program", det vil si et program om gamle folk på bygda som gjør ting som ingen interesserer seg for. Og faktisk ble jeg litt rørt av det. Programmet handlet om sanitetsbevegelsen i Norge, og viste to sanitetsklubber på Andøya og i Straumgjerde. Her så man altså to gjenger med damer på 70+ som strikket, bakte, broderte, holdt basar og lagde mat for å samle inn penger til veldedige formål i samfunnet de var en del av. Det ene laget holdt basar for å sørge for at aktivitøren på det lokale sykehjemmet fikk seg en ny støvsuger(!), for det hadde ikke kommunen råd til. Det andre laget lagde gratis fiskemiddag til rockeband for å hjelpe ungdommen i kommunen avholde Rock mot rus. Det jeg syns var så rørende var at de gjorde dette i en stillferdig tone, uten å forvente stort mer enn et takk fra dem det gjaldt, og uten å dvele for mye ved saken. De brettet opp ermene og ordnet opp, strikket sokker i stillhet uten å bli satt skikkelig pris på. Kommentatoren i programmet oppsummerte det fint: Der det var huller i samfunnsomsorgen, troppet sanitetsdamene opp og bidro med penger eller arbeid.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Dette innlegget fikk meg til å google og undersøke litt, og jammen meg har de startet opp sanitetsforening for unge damer i nabokommunen!
![]() |
![]() |
#3 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Det er jo mange foreldre som bidrar aktivt i idrettslag og barnas kveldsaktiviteter. Dette er frivillig arbeid som gjør en forskjell for mange barn og unge.
![]() |
#4 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Sanitetskvinnene satser sterkt på å rekruttere de yngre nå. Jeg er medlem.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Hmm.. Jeg vet ikke.
![]() |
#8 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Det er en myte med lite basis i virkeligheten at folk deltar mindre i slik enn før.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Selv om jeg var litt gretten i det første innlegget mitt vil jeg understreke at helselag, sanitetskvinner og andre liknende organisasjoner har vært ytterst viktige for folkehelsa de siste 100-årene. Vi driver med mye postivt frivillig arbeid, men det er kanskje ikke så mange som jobber med faktisk helsearbeid lenger.
![]() |
#10 |
This is normal!
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Fra samme rapport som tidligere:
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Men er dette noe som de har begynt med som pensjonist? Har ikke den generasjonen av kvinner drevet med slikt arbeid hele livet? Ved siden av husmorjobben. Jeg tenker at nyere generasjoner har fullt opp med jobb og fritidsaktivteter at det ikke er tid til frivillig arbeid. Og når man kommer til pensjonsalder er det på en måte for seint (da kan man ikke lage vaffelrøre i spann...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?
Jeg er rimelig sikker på at ikke alle de fra Bleik har holdt på hele livet. Det var mange pensjonerte lærerere der, bl.a. Og alle de lærerne har jobbet i fulle stillinger altså.
![]() |
#13 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?
Jeg tipper at man lærer å lage vaffelrøre i spann om man har barn i korps, speider eller idrett, altså.
![]() |
#14 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Jeg ble også nesten rørt av programmet, damenes iver, tanker og vilje til å stå på for å hjelpe. Det er mye frivillighet i NOrge i dag, den har bare tatt litt andre former. Folk engasjerer seg på prosjektbasis i større grad. Disse damene har holdt på i år etter år og bygd opp kompetanse og vennskap. Håpet er at det fortsetter |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Vi er da mange som deltar i ulikt frivillig arbeid. Men jeg kjenner ingen sanitetskvinner, det er riktig. En ting som er veldig kult - og ukjent - er at blant sanitetskvinnene er det ikke ( nødvendigvis) en sånn geografisk oppdeling som i mange andre organisasjoner. Man kan organisere lag rundt en spesiell aktivitet/ interesse/ prosjekt under paraplyen også. (4H er jo også sånn litt prosjektbasert, da.. Men for barn.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Hos oss er saniteten en aktiv gruppe, sammen med Husfliden. Jeg har engasjert meg i husfliden :knirk: og ja, mange fniser litt når de hører dette, det er ansett som pensjonist aktiviteter. Jeg er aktiv i det som heter Ung Husflid. Årsaken er at jeg syntes det er viktig at våre barn lærer seg gamle håndverksteknikker, joda, noe lærer de på skolen. Men skolen har ikke midler til å lære de alt. Hvor viktig er det? Og hvorfor? Det kan jeg ikke sette fingeren på, tja, det er kanskje unyttig, men de syntes det er gøy og jeg håper det lager noen verdigrunnlag for gammelt håndverk og jeg håper man kan bringe tradisjoner videre. Det samme tenker jeg om saniteten, man bringer viktige verdier videre i ett materialistisk og hektisk samfunn.
![]() |
#17 |
tradisjonell figur
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Jeg har ikke hatt overskudd til å engasjere meg i frivillig arbeid på mange år, men sånn i utgangspunktet var det noe jeg kunne tenkt meg
![]() |
#19 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Sanitetslagene er kanskje litt utdøende, men jeg har ikke inntrykk av at det frivillige engasjementet i samfunnet er det. Så nettopp Røde Kors uttale i en artikkel i lokalavisen at de hadde for mange unge som meldte seg som flyktningeguider i Oslo nå, så de frivillige stod på venteliste i stedet for brukerne.
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Jeg har gjort mye frivillig arbeid tidligere, blant annet på heltid i ett år (med et lite stipend, skal sies), dog med andre typer arbeid. Jeg ser absolutt for meg å engasjere meg i frivillig arbeid igjen, men akkurat på hvilken måte og gjennom hvilke kanaler vet jeg ikke enda. Jeg har absolutt ikke inntrykk av at ungdommer ikke er interessert i å jobbe frivillig, men jeg tror som flere nevner at de kanskje gjør det på andre arenaer enn akkurat sanitetskvinnene. Ikke at deres arbeid ikke er viktig, men det er ikke noe ungdommer (eller jeg selv for den saks skyld) har noe forhold til.
![]() |
|
|