|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hvilket juleavslutningsopplegg velger du/dere? | |||
Kirken - alternativt opplegg finnes ikke |
![]() ![]() ![]() ![]() |
9 | 4,71% |
Kirken - er kristen |
27 | 14,14% |
Kirken - er delvis troende |
50 | 26,18% |
Kirken - er ikke troende |
63 | 32,98% |
Alternativt opplegg - er delvis troende |
0 | 0% |
Alternativt opplegg - er ikke troende |
29 | 15,18% |
Noe helt annet - spesifiser gjerne |
13 | 6,81% |
Deltakere: 191. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Skolejulegudstjeneste?Jeg er ny som mor til skolebarn og det er mange av de rundt meg også. Nå kom brevet om skolens juleavslutning og vi må velge om hun skal i kirken eller gymsalen (de har et alternativt opplegg det ... som jeg antar er fullgodt med kirken). Vi har fått agenda for begge og de ser egentlig veldig like ut, men jeg antar at prestens tale i kriken inneholder litt om kirkens julebudskap.
Sist redigert av Tjorven : 11-12-11 kl 11:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Oppvokst med å gå i kirken med skolen selv. Ikke sett på det som negativt. Barnet her går i kirken med barnehagen. Hva er det som gjør at du er i tvil, er det noe med presten?
![]() |
#3 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Hva er det å tvile på? Her får barna velge selv. Jeg finnes ikke i nærheten kristen, er aldri i kirken, ei helle medlem der. Barna får uansett velge selv og nest eldtse er ofte både i kirken og i Filadelfia. Helt upoblematisk i grunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Min sønn skal i kirken. Nå har vi ikke fått noe brev ang dette enda, så jeg vet ikke hva et evt alternativt opplegg kommer til å bestå av.
![]() |
#5 |
Nå også i farger
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Greit å få med et valg at barna kan bestemme selv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Vi ser på oss selv som kvasi-kristne. Så når snuppa sa at hun ville i kirken, så var det helt greit for oss. Vi har fått ny prest i kirken vår, men vi antar at hun som er nå er grei nok.
![]() |
![]() |
#7 |
ræv med ører
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Ateistfamilie- barna skal ikke på skolegudstjenesten. I fjor var det så å si alle i klassen som skulle i kirka, men storesøster har syntes at det var helt uproblematisk å ikke være med. Hun er liten ennå, hun har ikke satt seg inn i religiøse spørsmål ennå og er dermed farget av at vi foreldre ikke tror på gud og ikke går i kirken. Hvis hun tar et aktiv standpunkt til noe annet senere må hun selvsagt få gjøre det.
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?
Jeg forsøkte å være nøye med å ikke skrive at det var foreldrene som valgte. Med du/dere i spørsmålsformuleringen, så mente jeg at ungene var inkludert i begrepet "dere".
![]() |
![]() |
#9 |
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg er ikke kristen, men barna mine har deltatt på julegudstjeneste både med barnehagen og skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ræv med ører
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Hva legger du egentlig i delvis troende?
![]() |
#11 |
Originala
|
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Våre barn går i kirka. Det er på ingen måte et prinsipp for meg at de skal skjermes fra det kristne budskapet, selv om vi foreldre er ateister. Tvert imot tenker jeg at kunnskap om kristendommen er nyttig, og jeg har selv merket at jeg har har noen hull der, som antakeligvis stammer fra at jeg ikke hadde kristendomskunnskap på skolen selv (selvsagt fikk jeg mye annet positivt, det er klart). Og antakeligvis er det mye mer spennende for barn å tilegne seg denne kunnskapen i en stemningsfull kirke enn å lese fra ei bok. Min eneste betenkning er om barna skulle "utsettes" for en svært konservativ og lite filtrert prest, og jeg vet vi har en av den sorten her i sognet. Det har jeg løst ved å ringe menighetspedagogen og spurt hvem som skal lede gudstjenesten, og hver gang har det vært en av de yngre prestene som har ledet den. Nå vet jeg ikke riktig hvordan de legger opp dette for skolebarn, men for barnehagebarn har de i alle fall et kjempespennende og godt gjennomført opplegg i kirka her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
På (opp?)tur
|
Naboene gir jeg blaffen i. De vet neppe mer om hva som skjer der enn deg. Vet ikke hvordan det er der dere bor, men her går ikke flertallet i kirken til vanlig. Kanskje opp mot 10% på julaften? Så det sier seg selv at de fleste kommer dit første gang med barnehagen eller skolen. Uproblematisk, sånn jeg ser det.
![]() |
#13 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Vi er "tradisjonskristne", dvs vi har døpt barna, vi giftet oss i kirken og syns det er koselig med type juleavslutninger eller julekonserter i kirken. Barna blir ikke spurt (enda) og deltar på juleavslutninger i kirken.
![]() |
#14 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg stemte Noe helt annet, for jeg lar ungene bestemme selv. De vet godt at jeg ikke er religiøs og at vi ikke er medlem i statskirka, men de vet også at hvis de vil i kirka er det helt greit for meg nå som de er så store (da de var mindre syntes jeg det var mye mer problematisk, så i barnehagen deltok de ikke på barnehagegudstjenestene). De fleste gangene bestemmer de seg for alternativt opplegg på skolen (som varierer veldig fra gang til gang), men de har vært med i kirka noen ganger, begge to. Tror jeg, i hvert fall. :gullfiskhukommelse:
![]() |
#15 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Humanetiker. Her må de som ønsker at barna skal være med på julegudstjeneste i gymsalen levere inn lapp. Eldstemann fikk velge hva han ville og valgt til slutt ikke å delta. Det er vanlig klasse for de som ikke deltar.
![]() |
#16 |
ræv med ører
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Skolen vår har et felles opplegg. De går i fakkeltog sammen til samme sted, men gruppene deles opp vel fremme. De som skal i kirken går inn dit og de som skal ha alternativt opplegg går i et nabolokale. De kjører samme tema, men selvfølgelig med forskjellig utgangspunkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Originala
|
Neida, jeg ser selvsagt det. Men jeg har reagert på at mange, ellers så åpne personer, har store problemer med at barna skal gå akkurat i kirken. Noe sier meg at det hadde stilt seg helt annerledes med et tilsvarende opplegg i et budistisk kloster, men jeg vet selvsagt ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
rakkarpus
|
Nysgjerrig på hva samme tema, men med forskjellig utgangspunkt innebærer på den alternative feiringen.
![]() |
#20 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg har også store huller i kristendomskunnskapen min, merker jeg når jeg ser på temaene ungene mine (5. trinn) jobber med i RLE. Og det til tross for at jeg hadde kristendom i alle år i grunnskolen og hadde toppkaraktererr. Det har bare sklidd rett ut igjen fordi jeg ikke fantes interessert.
![]() |
|
|