Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolejulegudstjeneste?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilket juleavslutningsopplegg velger du/dere?
Kirken - alternativt opplegg finnes ikke 9 4,71%
Kirken - er kristen 27 14,14%
Kirken - er delvis troende 50 26,18%
Kirken - er ikke troende 63 32,98%
Alternativt opplegg - er delvis troende 0 0%
Alternativt opplegg - er ikke troende 29 15,18%
Noe helt annet - spesifiser gjerne 13 6,81%
Deltakere: 191. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-11, 11:24   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skolejulegudstjeneste?

Jeg er ny som mor til skolebarn og det er mange av de rundt meg også. Nå kom brevet om skolens juleavslutning og vi må velge om hun skal i kirken eller gymsalen (de har et alternativt opplegg det ... som jeg antar er fullgodt med kirken). Vi har fått agenda for begge og de ser egentlig veldig like ut, men jeg antar at prestens tale i kriken inneholder litt om kirkens julebudskap.

Snuppa vil i kirken i år, men noen av naboene er mer i tvil og jeg ble i tvil sammen med dem, så derfor spør jeg.

Hva velger du? Og hvorfor?
Jeg forsøkte å være nøye med å ikke skrive at det var foreldrene som valgte. Med du/dere i spørsmålsformuleringen, så mente jeg at ungene var inkludert i begrepet "dere".

Det kommer snart en poll.

Sist redigert av Tjorven : 11-12-11 kl 11:36.
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 11:27   #2
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skolejulegudstjeneste?

Oppvokst med å gå i kirken med skolen selv. Ikke sett på det som negativt. Barnet her går i kirken med barnehagen. Hva er det som gjør at du er i tvil, er det noe med presten?

Gammel 11-12-11, 11:27   #3
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er det å tvile på? Her får barna velge selv. Jeg finnes ikke i nærheten kristen, er aldri i kirken, ei helle medlem der. Barna får uansett velge selv og nest eldtse er ofte både i kirken og i Filadelfia. Helt upoblematisk i grunn.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 11:27   #4
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Min sønn skal i kirken. Nå har vi ikke fått noe brev ang dette enda, så jeg vet ikke hva et evt alternativt opplegg kommer til å bestå av.

Jeg velger kirken fordi jeg liker presten. Det var litt useriøst, men også litt seriøst,vi har en flott prest som har humor og glimt i øyet. I tillegg husker jeg selv at jeg alltid syns stemningen i kirka var så flott på juleavslutningen.

Gammel 11-12-11, 11:29   #5
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Greit å få med et valg at barna kan bestemme selv?
Så nå du hadde et punkt for annet, jeg krysset av på det.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 11:32   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi ser på oss selv som kvasi-kristne. Så når snuppa sa at hun ville i kirken, så var det helt greit for oss. Vi har fått ny prest i kirken vår, men vi antar at hun som er nå er grei nok.

Men en del av naboene våre er uttalte ikke-troende. Det var de som var i tvil. Første gang barnet er i en kirke bør kanskje foreldrene være med? Eller kanskje ikke?

Gammel 11-12-11, 11:32   #7
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Ateistfamilie- barna skal ikke på skolegudstjenesten. I fjor var det så å si alle i klassen som skulle i kirka, men storesøster har syntes at det var helt uproblematisk å ikke være med. Hun er liten ennå, hun har ikke satt seg inn i religiøse spørsmål ennå og er dermed farget av at vi foreldre ikke tror på gud og ikke går i kirken. Hvis hun tar et aktiv standpunkt til noe annet senere må hun selvsagt få gjøre det.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 11:35   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Greit å få med et valg at barna kan bestemme selv?

Jeg forsøkte å være nøye med å ikke skrive at det var foreldrene som valgte. Med du/dere i spørsmålsformuleringen, så mente jeg at ungene var inkludert i begrepet "dere".

Gammel 11-12-11, 11:38   #9
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Jeg er ikke kristen, men barna mine har deltatt på julegudstjeneste både med barnehagen og skolen.
Ser på det som helt uproblematisk.
Så lenge de vil det selv, er det helt greit for meg at de deltar.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 11:39   #10
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Hva legger du egentlig i delvis troende?

Gammel 11-12-11, 11:41   #11
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Våre barn går i kirka. Det er på ingen måte et prinsipp for meg at de skal skjermes fra det kristne budskapet, selv om vi foreldre er ateister. Tvert imot tenker jeg at kunnskap om kristendommen er nyttig, og jeg har selv merket at jeg har har noen hull der, som antakeligvis stammer fra at jeg ikke hadde kristendomskunnskap på skolen selv (selvsagt fikk jeg mye annet positivt, det er klart). Og antakeligvis er det mye mer spennende for barn å tilegne seg denne kunnskapen i en stemningsfull kirke enn å lese fra ei bok. Min eneste betenkning er om barna skulle "utsettes" for en svært konservativ og lite filtrert prest, og jeg vet vi har en av den sorten her i sognet. Det har jeg løst ved å ringe menighetspedagogen og spurt hvem som skal lede gudstjenesten, og hver gang har det vært en av de yngre prestene som har ledet den. Nå vet jeg ikke riktig hvordan de legger opp dette for skolebarn, men for barnehagebarn har de i alle fall et kjempespennende og godt gjennomført opplegg i kirka her.
Så konklusjonen: Ja, mine barn går i kirka. Kristendommen har hatt en stor innflytelse på vårt samfunn og er en viktig del av får historie, og det trenger barna kunnskap om. Jeg ser ikke poenget med å skjerme barna fra kristendom, like lite som jeg vil skjerme dem fra andre religioner.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 11:44   #12
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men en del av naboene våre er uttalte ikke-troende. Det var de som var i tvil. Første gang barnet er i en kirke bør kanskje foreldrene være med? Eller kanskje ikke?

Naboene gir jeg blaffen i. De vet neppe mer om hva som skjer der enn deg. Vet ikke hvordan det er der dere bor, men her går ikke flertallet i kirken til vanlig. Kanskje opp mot 10% på julaften? Så det sier seg selv at de fleste kommer dit første gang med barnehagen eller skolen. Uproblematisk, sånn jeg ser det.

Gammel 11-12-11, 11:44   #13
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi er "tradisjonskristne", dvs vi har døpt barna, vi giftet oss i kirken og syns det er koselig med type juleavslutninger eller julekonserter i kirken. Barna blir ikke spurt (enda) og deltar på juleavslutninger i kirken.

Gammel 11-12-11, 11:45   #14
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg stemte Noe helt annet, for jeg lar ungene bestemme selv. De vet godt at jeg ikke er religiøs og at vi ikke er medlem i statskirka, men de vet også at hvis de vil i kirka er det helt greit for meg nå som de er så store (da de var mindre syntes jeg det var mye mer problematisk, så i barnehagen deltok de ikke på barnehagegudstjenestene). De fleste gangene bestemmer de seg for alternativt opplegg på skolen (som varierer veldig fra gang til gang), men de har vært med i kirka noen ganger, begge to. Tror jeg, i hvert fall. :gullfiskhukommelse:

Gammel 11-12-11, 11:45   #15
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Humanetiker. Her må de som ønsker at barna skal være med på julegudstjeneste i gymsalen levere inn lapp. Eldstemann fikk velge hva han ville og valgt til slutt ikke å delta. Det er vanlig klasse for de som ikke deltar.

Gammel 11-12-11, 11:46   #16
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese

Våre barn går i kirka. Det er på ingen måte et prinsipp for meg at de skal skjermes fra det kristne budskapet, selv om vi foreldre er ateister. Tvert imot tenker jeg at kunnskap om kristendommen er nyttig, og jeg har selv merket at jeg har har noen hull der, som antakeligvis stammer fra at jeg ikke hadde kristendomskunnskap på skolen selv (selvsagt fikk jeg mye annet positivt, det er klart). Og antakeligvis er det mye mer spennende for barn å tilegne seg denne kunnskapen i en stemningsfull kirke enn å lese fra ei bok. Min eneste betenkning er om barna skulle "utsettes" for en svært konservativ og lite filtrert prest, og jeg vet vi har en av den sorten her i sognet. Det har jeg løst ved å ringe menighetspedagogen og spurt hvem som skal lede gudstjenesten, og hver gang har det vært en av de yngre prestene som har ledet den. Nå vet jeg ikke riktig hvordan de legger opp dette for skolebarn, men for barnehagebarn har de i alle fall et kjempespennende og godt gjennomført opplegg i kirka her.
Så konklusjonen: Ja, mine barn går i kirka. Kristendommen har hatt en stor innflytelse på vårt samfunn og er en viktig del av får historie, og det trenger barna kunnskap om. Jeg ser ikke poenget med å skjerme barna fra kristendom, like lite som jeg vil skjerme dem fra andre religioner.

Det betyr da virkelig ikke at man "skjermer barna fra kristendommen" når man ikke ønsker at de deltar i gudstjeneste? Jeg kan ikke helt se at læring om religion betyr at man må delta i forkynnende arrangementer.

Gammel 11-12-11, 11:46   #17
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Skolen vår har et felles opplegg. De går i fakkeltog sammen til samme sted, men gruppene deles opp vel fremme. De som skal i kirken går inn dit og de som skal ha alternativt opplegg går i et nabolokale. De kjører samme tema, men selvfølgelig med forskjellig utgangspunkt.

Vi sender barna i kirken, mest fordi det er tradisjon.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 11:55   #18
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det betyr da virkelig ikke at man "skjermer barna fra kristendommen" når man ikke ønsker at de deltar i gudstjeneste? Jeg kan ikke helt se at læring om religion betyr at man må delta i forkynnende arrangementer.

Neida, jeg ser selvsagt det. Men jeg har reagert på at mange, ellers så åpne personer, har store problemer med at barna skal gå akkurat i kirken. Noe sier meg at det hadde stilt seg helt annerledes med et tilsvarende opplegg i et budistisk kloster, men jeg vet selvsagt ikke.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 11:57   #19
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Skolen vår har et felles opplegg. De går i fakkeltog sammen til samme sted, men gruppene deles opp vel fremme. De som skal i kirken går inn dit og de som skal ha alternativt opplegg går i et nabolokale. De kjører samme tema, men selvfølgelig med forskjellig utgangspunkt.

Vi sender barna i kirken, mest fordi det er tradisjon.

Nysgjerrig på hva samme tema, men med forskjellig utgangspunkt innebærer på den alternative feiringen.

Gammel 11-12-11, 12:00   #20
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har også store huller i kristendomskunnskapen min, merker jeg når jeg ser på temaene ungene mine (5. trinn) jobber med i RLE. Og det til tross for at jeg hadde kristendom i alle år i grunnskolen og hadde toppkaraktererr. Det har bare sklidd rett ut igjen fordi jeg ikke fantes interessert.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:09.