Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilsikring- igjen

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-07, 09:05   #1
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bilsikring- igjen

Jeg er temmelig sjokkert nemlig her jeg sitter.

I dag tidlig da jeg leverte Pandaen i barnehagen, hadde de ansatte vært på kurs med Trygg Trafikk i forbindelse med barnehagedagen som var på tirsdag. Da hang det en fin plakat på veggen som omhandlet bilsikring. Og der stod det som fikk meg til å nesten rive ned hele plakaten.

(og nå husker jeg selvsagt ikke ordrett det som stod, men noe sånn som)

BILER UTEN BILBELTE:

Barn under 3 år må ikke sitte i biler uten bilbelte. (Flott tenkte jeg.)
Barn over 3 år kan sitte i biler uten bilbelte, men kun i baksetet. (Jeg lurer på om det stod noe om lengden på barnet, men det klarer jeg rett og slett ikke å huske.)

Jeg kjente det gikk kaldt ned over ryggen min. Er det virkelig lov? Jeg spurte de ansatte i barnehagen, ja jeg ble jo helt satt ut, og da sa de at : Jo, det var visst lov hadde hun damen fra Trygg Trafikk sagt.

Noen som kan hjelpe meg å bevise at det ikke ER lov? Eller ER det faktisk lov?

Jeg tenker på signalene en barnehage sender ut ved å henge plakater som dette på døra. Jeg synes folk slurver nok som det er når det gjelder bilsikring til og fra barnehagen, men det er en annen diskusjon.

Det stod også på plakaten om sikring i forsete kontra baksete og forovervendt kontra bakovervent, men likevel. Det handler om signaler man sender ut til foreldre. Det handler om å si at det IKKE er greit å putte femåringen i baksetet uten belte/stol bare fordi man bare skal til barnehagen eller på butikken.
Det handler om å selektere ut hva man er villig til å stå for som barnehage.

Dagens hjertesukk.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:08   #2
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilsikring- igjen

Det må være skrivefeil. Jeg tror nok det heller skulle ha stått barnesete. Man får bot for ikke å ha seler på seg, også i baksetet.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:09   #3
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring- igjen

I gamle dager var det ikke montert bilbelter, og det betyr at det fins veteranbiler uten monterte seler. I disse bilene har barn lov å sitte usikret, men altså bare i baksetet. Mener jeg.

Men i "vanlige" biler er det påbudt med bilsikring for ALLE passasjerer, og selvfølgelig også barn.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:10   #4
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilsikring- igjen

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Det må være skrivefeil. Jeg tror nok det heller skulle ha stått barnesete. Man får bot for ikke å ha seler på seg, også i baksetet.

Det var nemlig det jeg også tenkte, men det stod nemlig uten belte, og jeg spurte helt spesifikt hun ene ansatte om dette. Da sa hun at de hadde spurt Trygg Trafikk-damen om dette og hun hadde sagt at : joda, så lenge barnet var over 3 år (og muligens over en viss høyde), så var det lov å kjøre gamle biler uten bilbelte med barn i.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:11   #5
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilsikring- igjen

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

I gamle dager var det ikke montert bilbelter, og det betyr at det fins veteranbiler uten monterte seler. I disse bilene har barn lov å sitte usikret, men altså bare i baksetet. Mener jeg.

Men i "vanlige" biler er det påbudt med bilsikring for ALLE passasjerer, og selvfølgelig også barn.

Det kom ikke fram i det hele tatt at det gjaldt spesielle typer biler og da synes jeg plakaten er totalt villledende. Skal sende en mail til Trygg Trafikk og spørre om å få denne plakaten jeg. Så kan dere se dere også.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:14   #6
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilsikring- igjen

Jeg fikk ikke med meg at det gjaldt veteranbiler. Jeg ville uansett ha montert seler i bilen,hvis det skulle brukes til barnetransport.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:19   #7
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilsikring- igjen

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg fikk ikke med meg at det gjaldt veteranbiler.

Det var det jeg heller ikke gjorde, det kom ikke fram noen steder at det kun gjaldt spesielle typer biler.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:20   #8
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilsikring- igjen

Det står jo i overskriften. BILER UTEN BILBELTE :etterpåklok:

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:21   #9
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring- igjen

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Det var det jeg heller ikke gjorde, det kom ikke fram noen steder at det kun gjaldt spesielle typer biler.

Og da er det jo nærliggende å tro at også andre foreldre kan misforstå. Dette bør du ta opp med barnehagen.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:23   #10
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilsikring- igjen

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Og da er det jo nærliggende å tro at også andre foreldre kan misforstå. Dette bør du ta opp med barnehagen.

Ja, det er det jeg har tenkt til. Jeg må bare ha litt mer håndfast enn at: "safran sier at det gjelder kun veteranbiler."

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:25   #11
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring- igjen

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Ja, det er det jeg har tenkt til. Jeg må bare ha litt mer håndfast enn at: "safran sier at det gjelder kun veteranbiler."

http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Tra...licShow;ID=877

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:27   #12
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilsikring- igjen

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no