Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Glatte trappetrinn

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-11, 09:49   #1
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Glatte trappetrinn

Jeg har en fin eiketrapp som dessverre er skrekkelig glatt. Det er en uheldig kombinasjon av at trinnene er avrundet på kanten og en dårlig utformet sving der trinnene er veldig smale. Nå i jula har jeg skjønt at jeg må faktisk få gjort noe med dette, mange sklir og flere har nesten falt.

Trinnene er lakket og i eik. Åpne trinn. Finnes det kanskje en lakk jeg kan bruke som gir ru overflate? Eller en maling som gir mer friksjon?

Jeg vil helst bevare eiketrinnene i eik, men kan gå med på å gi dem et strøk av grått. Gulvet der trappa kommer ned er grått (gang med grå fliser i skiferetterligning).

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 09:50   #2
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glatte trappetrinn

Vi har smale lister ytterst på trinnene. Man kan kalle dem strømpebuksedødare.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 09:55   #3
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har satt antiskli tape ytterst på trinnene. Billig og greit. Ellers kan man skru på metallister på trappe nesen, eller få frest inn spor til gummi lister.

Gammel 27-12-11, 10:15   #4
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Smale lister på fronten av trinnet utgår siden trinnet er avrundet. Avrundet, lakket trinn er superglatt.

Fake it 'til you make it
Gammel 27-12-11, 10:19   #5
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Avrundet, lakket trinn er superglatt.

Jepp. Jeg falt ned Høygravid og mannen med minsten. Livsfarlig, men gikk bra.

Gammel 27-12-11, 10:35   #6
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Maling gjorde trappa vår mye mindre glatt. Mens den var lakkert, hadde vi sånne "halvmåner" av gulvbelegg på hvert trinn.

Gammel 27-12-11, 10:39   #7
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Standard

Kanskje noe sånt? Trappeneser virker som en ganske grei løsning.

http://www.teppeabo.no/images/00%20B...44-ny-webb.jpg

Fake it 'til you make it
Gammel 27-12-11, 10:42   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Innesko. Jeg falt ned halve trappen med minstejenta (3 mnd) på armen og hadde blåmerke på rompa på størrelse med Afrika siden jeg gikk med glatte ullsokker.

Gammel 27-12-11, 10:47   #9
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Standard

Problemet er at det er gjestene som sklir. Jeg sklir aldri, ikke om jeg går med ullsokker en gang. rett og slett fordi jeg er vant med trappa og går den rett helt automatisk.

Det holdt på å bli kritisk her da nysvigermor sklei med valpen på armen. Barn klarer trappa bra, mens voksne sliter.

Fake it 'til you make it
Gammel 27-12-11, 10:47   #10
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi kjøpte tape på ikea. 75kr for hele trappen.

Ellers så vet jeg det finnes lakk med sand i. Sjekk i båtbutikker.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 10:50   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes tape, ja. Den trenger ikke å være helt ytterst på kanten.

Gammel 27-12-11, 10:52   #12
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg la vår 1 teip bredde fra kanen og det har fungert fint disse 2 ukene vi har hatt det, Men videre fint med svart tape er det ikke. Vi måtte ha noe effektivt raskt når storebror flyttet i kjelleren.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 12:17   #13
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har brukt tape. Stygt, men praktisk.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 12:34   #14
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter et svalestup som endte med brudd i ryggen kjøpte jeg antisklitape og festet på trinnene.
Det funker flott, og den transparente tapen synes ikke så godt.
http://www.thaugland.no/main.aspx?pa...rtno=043606094

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 12:55   #15
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Hos oss er det også voksne som sliter, og ikke barn. Jeg sklir ikke i min egen trapp, men har falt i tilsvarende hos naboen...

Jeg vurderte det som isolde nevner: antisklimaling/lakk som brukes på båter. Malebutikken da det nok funker, men blir vanskelig å holde rent.

Gammel 27-12-11, 14:13   #16
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har også glatt bratt trapp, og jeg har bestemt meg for å legge sisal i trappen. Vi har hatt malt trapp før, og det var noe her å holde rent.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 14:34   #17
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg la vår 1 teip bredde fra kanen og det har fungert fint disse 2 ukene vi har hatt det, Men videre fint med svart tape er det ikke. Vi måtte ha noe effektivt raskt når storebror flyttet i kjelleren.

Finnes gjennomsiktig tape som ikke synnes

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:07.