Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fosterhjem

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-11, 21:30   #1
Rose
Bør lage seg en tittel selv

Rose sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Fosterhjem

Noen som er fosterhjem eller har vært det?

Hvordan var/er det? Leste litt inne på fosterhjem sin side og der sto det at man burde ha eget rom til fosterbarnet. Vi har 3 barn og 4 soverom så alle har hver sitt nå. Så da må to dele.

Er det slik at de bor bare en liten stund hos deg eller bor de der til de kan flytte for seg selv?

Hvordan er det med inntekt, bør man tjene bra for å være fosterhjem?

Kan man velge hvilken alder man vil at barnet skal være?

Hva må vi gjennom for å bli fosterhjem? Hva er prosessen? Og hva begynner man med?

Gammel 27-12-11, 21:32   #2
Mani
Helt vanlig

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fosterhjem

http://www.fosterhjem.no/

Gammel 27-12-11, 21:33   #3
Mani
Helt vanlig

Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

http://kampanje.fosterhjem.no/

Gammel 27-12-11, 21:37   #4
Mani
Helt vanlig

Standard

Og nå ser jeg at du har lest der, men kanskje du kan kikke på de lokale sidene for der du bor.

Gammel 27-12-11, 21:44   #5
Rose

Rose sin avatar

Standard

Ja har vært inne å sett litt på den siden

Er litt kjekt å høre hva andre sier, som kanskje har vært eller er det nå. Står jo en del inne på fosterhjem siden også.

Begynte dere med å gå på et slikt informasjonsmøte?

Har sagt at jeg vil ha litt info i posten, tenkte å begynne først med det før vi eventuelt tar det videre...

Men hadde vært kjekt å høre litt hva andre syns, som kanskje har vært det eller er det nå.

Gammel 27-12-11, 21:51   #6
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rose, her.

Noen som er fosterhjem eller har vært det?

Hvordan var/er det? Leste litt inne på fosterhjem sin side og der sto det at man burde ha eget rom til fosterbarnet. Vi har 3 barn og 4 soverom så alle har hver sitt nå. Så da må to dele. Ja, fosterbarnet skal ha eget rom.

Er det slik at de bor bare en liten stund hos deg eller bor de der til de kan flytte for seg selv? Det varierer veldig, noen barn skal vokse opp i fosterhjemmet, andre skal kun bo der en liten periode.

Hvordan er det med inntekt, bør man tjene bra for å være fosterhjem? Nei, men man skal ha en stabil økonomi.

Kan man velge hvilken alder man vil at barnet skal være? Ja, i stor grad.

Hva må vi gjennom for å bli fosterhjem? Hva er prosessen? Og hva begynner man med? Vi begynte med å melde oss på et PRIDE-kurs. Barnevernstjenesten kom på et besøk før kurstet startet.

Er lat i dag, svarte med rødt i quoten. Bare spør om det er noe mer du lurer på! Vi har vært fosterforeldre i tre og et halvt år.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 22:03   #7
Rose

Rose sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Er lat i dag, svarte med rødt i quoten. Bare spør om det er noe mer du lurer på! Vi har vært fosterforeldre i tre og et halvt år.

Ser fosterbarnet ditt er født i 08, valgte dere selv å få henne som baby eller fikk dere bare henne?

Vi har desverre ikke flere rom enn 4, vil det si at de ikke vil vudere oss da? Eller må noen av våres barn dele rom da kanskje?

Må man gjennom masse møter og kurs før man eventuelt blir godkjent?

Gammel 27-12-11, 22:14   #8
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Ser fosterbarnet ditt er født i 08, valgte dere selv å få henne som baby eller fikk dere bare henne? Vi var godkjent fra 0-4 år, det var den alderen som passet best hos oss da vi ble fosterforeldre. Vi valgte ikke selv å få akkurat henne, men fikk en telefon fra Bufetat med spørsmål om vi kunne tenke oss å bli fosterforeldre for en liten baby som ikke var født enda. Glemmer aldri den telefonen! Vesla var tre døgn da hun kom til oss.

Vi har desverre ikke flere rom enn 4, vil det si at de ikke vil vudere oss da? Eller må noen av våres barn dele rom da kanskje? Vi fikk iallfall beskjed om at fosterbarnet skulle ha et eget rom, og på første hjemmebesøk (før PRIDE-kurset begynte) sjekket barnevernet at vi faktisk hadde et ledig soverom. Våre gutter på 9 og 11 deler rom men det har de gjort bestandig.

Må man gjennom masse møter og kurs før man eventuelt blir godkjent? Vi gikk iallfall PRIDE-kurs først, og det var en del møter og hjemmebesøk forbundet med det.

When tomorrow comes
Gammel 27-12-11, 23:16   #9
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Det hender folk blir fosterhjem uten PRIDE-kurset, men da ofte for barn de allerede har en tilknytning til. Type slektninger, besøksbarn som blir fosterbarn m.m.

Det med eget soverom er et temmelig absolutt krav, men det er ingenting i veien for at to av deres egne barn deler rom om de synes det er OK.

Det dere gjennom er godkjenning av en barneverntjeneste som har ansvaret for barn som behøver fosterhjem. Det er vanligst at man godkjennes generelt av Bufetat (Barne- og familieetaten i Oslo), og at disse deretter formidler til barneverntjenestene som så gjør en endelig godkjenning for det eksakte barnet det er snakk om.

Man kan selv bestemme hvilket barn man er villig til å ta i mot, og alder er en del av dette. Veldig ofte vil de yngre fosterbarna ha behov for å være yngst i fosterfamilien.

I de barneverntjenestene jeg er kjent med, skjer det absolutt oftest at barn plasseres i fosterhjem med tanke på resten av oppveksten. Det er likevel sjelden man vet sikkert om det vil bli slik.

Gammel 28-12-11, 16:08   #10
Rose

Rose sin avatar

Standard

Takk for svar.

Eldste tror jeg nok ikke vil godta å dele rom med noen men nå er hun 14 år

De to yngste kunne nok delt rom, selv om det er 4 år mellom den.

Syns det høres så fælt ut av vi sitter ønsker om alder Men tror kanskje 0-4 år hadde passet best her kanskje... Men det er kanskje eldre som trenger mest hjelp?

Vi har ikke super god intekt men vi har så vi klarer oss. Og til å fø ett barn til.
Hvordan er det når man får barnet, må man være hjemme litt fra jobb da?
Jeg kan ikke ta fri fra jobb lenge, da går ikke økonomien opp. Eller tar ma noen ferieuker for å bli kjent med barnet?

Og hva med skole og barnehage? Går utifra hvis de er skolebarn at de begynner på skole her. Men hva med barn under 6 år,begynner de i barnehagen eller bør man gå hjemme med de?

Går man på møter og slikt etter man har fått barnet eller er det før? Går utifra at man har jevnlig kontakt med de som har plassert ungen hos oss? Er det barnevernet kanskje?

Masse spørsmål her Men masse å tenke gjennom.

Gammel 28-12-11, 16:42   #11
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis du må være hjemme så får du lønn, så det økonomiske er ikke noe problem sånn sett.

Gammel 28-12-11, 16:43   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg aner ikke, men synes det er spennende!

Hvorfor er det så nødvendig med eget rom?

Embriksmamma: Visste og vet dere noe om hvor lenge hun skal bo hos dere? Det må være veldig spesielt å få et barn på tre døgn. Jeg regner med at hun er veldig knyttet til dere og ser på dere som foreldre? Sier hun mamma til deg? Har hun kontakt med sitt biologiske opphav?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 16:45   #13
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

En artikkel om et par som er beredskapsforeldre, som jo slett ikke er det samme som fosterforeldre, men jeg syns artikkelen er verd å spre videre:

http://www.dagbladet.no/2011/04/26/t...rnet/16309735/

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 17:04   #14
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Blir så glad når jeg ser folk som er interessert i å bli fosterforeldre.
Mitt høyeste ønske er å hjelpe barn som ikke har det bra. Hadde vært en ære å fått være fosterhjem. Men så er jeg bare én voksen her i huset, med barn med spesielle behov som trenger meg mest... kanskje en dag når mine er blitt store, kan jeg hjelpe til og hjelpe andre.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 17:43   #15
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg aner ikke, men synes det er spennende!

Hvorfor er det så nødvendig med eget rom?

Embriksmamma: Visste og vet dere noe om hvor lenge hun skal bo hos dere? Det må være veldig spesielt å få et barn på tre døgn. Jeg regner med at hun er veldig knyttet til dere og ser på dere som foreldre? Sier hun mamma til deg? Har hun kontakt med sitt biologiske opphav?

Sender PM.

When tomorrow comes
Gammel 28-12-11, 17:44   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 18:07   #17
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Blir så glad når jeg ser folk som er interessert i å bli fosterforeldre.
Mitt høyeste ønske er å hjelpe barn som ikke har det bra. Hadde vært en ære å fått være fosterhjem. Men så er jeg bare én voksen her i huset, med barn med spesielle behov som trenger meg mest... kanskje en dag når mine er blitt store, kan jeg hjelpe til og hjelpe andre.

Om noen år kan du helt sikkert bli en kjempegod fostermor, tenk på all erfaringen du har og ikke minst kommer til å ha!

When tomorrow comes
Gammel 28-12-11, 19:15   #18
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rose, her.

Syns det høres så fælt ut av vi sitter ønsker om alder Men tror kanskje 0-4 år hadde passet best her kanskje... Men det er kanskje eldre som trenger mest hjelp?
Det varierer. Det er generelt vanskeligere å finne gode fosterhjem til store barn og ungdom, men det er plenty av små barn som behøver fosterhjem også. Aberet med å ta i mot de aller minste barna er at man ofte vet mindre om hvordan utviklingen vil bli fremover. Svært mange fosterbarn har problematikk av typen som betinger en del oppfølging ifht BUP, PPT etc.

Vi har ikke super god intekt men vi har så vi klarer oss. Og til å fø ett barn til. Hvordan er det når man får barnet, må man være hjemme litt fra jobb da? Jeg kan ikke ta fri fra jobb lenge, da går ikke økonomien opp. Eller tar ma noen ferieuker for å bli kjent med barnet?
Man får utgiftsdekning for å ha barnet, i tillegg til fosterhjemsgodtgjørelse. Jeg lurer på om totalen ligger på 10-11,000 i måneden nå. Om man må ha fri fra jobb, er man forsterket fosterhjem og får lønn som det. Det er veldig vanlig med forsterking i begynnelsen av en plassering, og mange barn behøver en av de voksne hjemme med seg over flere år.

Og hva med skole og barnehage? Går utifra hvis de er skolebarn at de begynner på skole her. Men hva med barn under 6 år,begynner de i barnehagen eller bør man gå hjemme med de?
Det er veldig individuelt. Jeg har sett en del eksempler på at fosterforelder får lønn for å være hjemme, men barnet har barnehageplass og rolige dager der.

Går man på møter og slikt etter man har fått barnet eller er det før? Går utifra at man har jevnlig kontakt med de som har plassert ungen hos oss? Er det barnevernet kanskje?
Begge deler. Man har en del møter og intervjuer før godkjenning, og det er mye i etterkant også. Mange fosterforeldre opplever nok å ha vært litt dårlig forberedet på at de blir et "offentlig hjem." Man har tilsynsførere som besøker barnet jevnlig, barnet har som oftest samvær med biologiske foreldre (hvor ofte varierer veldig, jeg tror 4-6 ganger i året er mest utbredt), saksbehandler hos barnevernet er på besøk flere ganger i året og man må gjerne også delta på ansvarsgruppemøter med skole/barnehage/BUP/PPT osv.

PRIDE-kurset som Embriksmamma nevner, har jeg utelukkende hørt gode erfaringer fra.

Gammel 28-12-11, 19:41   #19
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Sender PM.

Jeg vil også gjerne høre mer, hvis du vil sende pm.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:08.