Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Rynkebånd til klær, finnes det??

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-11, 01:09   #1
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Rynkebånd til klær, finnes det??

Før jul så skulle jeg sy en kjole til en liten prinsesse. Kjøper mønster og alt som er på Stoff og Stil, og gyver løs på prosjektet. Enkel oppskrift, så dette skal gå greit.

Så sier oppskriften meg at jeg skal sy på rynkebånd rundt hals og ermer, for så å rynke det hele inn til oppgitt cm. Hørtes jo helt greit ut det.

Siden jeg ikke hadde kjøpt inn rynkebånd, så raser jeg bort på Stoff og Stil for å kjøpe dette, og når jeg spør så blir jeg henvist bort til en reol med masse garsinstæsj. finner rynkebånd her, men selv en syamatør som meg ser at dette ikke duger...de båndene er jo altfor brede.

Jeg går tilbake til hun jeg spurte, og sier at det var ikke til gardiner, men til klær jeg skulle ha. Men nei..det finnes ikke det.

Neivel? Men det står jo i oppskriften at det skal brukes? Ja, men det er dansk oppskrift, og rynkebånd betyr strikk.

Ok, jeg kjøper med strikk, og går atter en gang på med stort mot, men motet blir fort knøvlet ned til mismot... Det er ikke enkelt å sy på et strikk som er halve lengden av stoffet som det skal syes på, samtidig som jeg får det til å bli pent. Det skal i tillegg syes på skråbånd utenpå dette, og resultatet blir heller elendig...
(jeg prøver flere ganger, under bannskap som ikke skal gjengis her, men resultatet forblir like elendig, og det er under sterk tvil, tidsnød og mangel av annen gave at denne kjolen gies vekk)

Nå i ettertid så sitter jeg og tenker...det MÅ jo finnes noe slikt til klær også? Oppskriften var tydelig i sitt språk: Sy på rynebånd, rynk inn til x-antall cm, sy på skråbånd. Var like tydelig på alle skandinaviske språk i oppskriften. Men i følge Stogg og Stil så finnes altså ikke dette; skråbånd til klær. Kun til gardiner.

Stemmer dette da? Finnes det virkelig ikke? Det må jo finnes enklere måter enn å mishandle både strikk, stoff, symaskin og ikke minst syerske for å få til dette?

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 01:38   #2
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rynkebånd til klær, finnes det??

Rynker: sy to rette sømmer øverst på stoffbiten som skal rynkes, la det henge igjen lange nok tråder til at du kan dra i de. Du burde først teste ut hva slags rett søm(kombinasjon av sømlengde, trådspenning osv) som passer til stoffet du bruker, ellers så kan det ende med at stoffet ikke vil rynke seg og du bare ryker trådene når du drar. -og dra til ønsket lengde.

Glemte:
1. rynke apparat til symaskin

2. Rynke fot til symaskin

3. Still trå spenn på 1-0 og sy med lange sting to paralelle rette sømmer. dra i under tråden og for del rynkene.

4. i veldig tynne stoffer kan det gå å stramme trådspennet til 8-9 og sy med lange sting på symaskin..

(Lange sting altså, ellers får du ikke dra i dem uten at tråden ryker.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:10.