Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Vegetabilsk olje?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-12, 15:33   #1
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Vegetabilsk olje?

Altså, jeg skal lage en kake, og i den skal det være 1/4 cup vegetabilsk olje (og hvor mye er 1/4 cup forresten), kan jeg bruke smør? Hvilken olje er best i kakelaging hvis ikke? Jeg er ikke vant til olje i kaker og kjenner at jeg er på gyngende grunn her.
Jeg har olivenolje og rapsolje i hus, men føler ikke at noen av dem egentlig er passende.
Og hvor mye er 1/4 cup?

Gammel 01-01-12, 15:36   #2
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegetabilsk olje?

Cup et cup heter det vel, men det hjelper lite i matlagingen.

Rapsolje går nok fint i kake, jeg har iallfall brukt det i gulrotkake med godt resultat.

Gammel 01-01-12, 15:37   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av olje bruker jeg solsikke, da det er den eneste jeg mener er helt smakløs av de jeg har prøvd. Av smør bruker du feks. 100 gram om det står 1 dl olje.
Jeg har litermål med cup på, siden jeg nesten bare bruker amerikanske oppskrifter, de selger på Ikea. Men 1 cup er 2,4 (jeg regner 2,5) dl.

Gammel 01-01-12, 15:37   #4
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til kaker må du bruke en smaksnøytral olje. Jeg hadde glatt byttet det ut med smeltet smør. Jeg aner ikke hvor mye en cup er, men det er sikkert googlebart. Kanskje til og med bingbart.

Gammel 01-01-12, 15:37   #5
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Hjelper denne?

Gammel 01-01-12, 15:41   #6
mammami
Så stor, den lille lykken

mammami sin avatar

Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ikke bruk olivenolje i hvertfall, det setter smak og passer dårlig i kake. 1 cup er 2,4 dl. Du kan sikkert bruke margarin eller smør isteden.

Gammel 01-01-12, 15:43   #7
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Cup er et idiotisk mål, ettersom her er det variasjoner mellom land/kontinenter. En metrisk cup er 2,5 dl. En US Cup er vel ca. 2,4 dl. I tillegg er det noen andre varianter også hvor det faktisk varierer noen dl....

On det er 1 US Cup man skal konvertere, fikser jo google den saken - søk på '1 cup in dl' - på samme måte som Google kan konvertere mellom alt mulig annet.

Gammel 01-01-12, 16:02   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går helt fint å bruke 2,5 dl i amerikanske oppskrifter også. Det gjør jeg hele tiden.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 16:04   #9
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Av olje bruker jeg solsikke, da det er den eneste jeg mener er helt smakløs av de jeg har prøvd. Av smør bruker du feks. 100 gram om det står 1 dl olje.
Jeg har litermål med cup på, siden jeg nesten bare bruker amerikanske oppskrifter, de selger på Ikea. Men 1 cup er 2,4 (jeg regner 2,5) dl.

Hoho jeg hadde og et litermål med cups på, det ante jeg ikke.
Jeg tror jeg bytter ut med smør, mye tryggere og kjent.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Til kaker må du bruke en smaksnøytral olje. Jeg hadde glatt byttet det ut med smeltet smør. Jeg aner ikke hvor mye en cup er, men det er sikkert googlebart. Kanskje til og med bingbart.

Et googlesøk gav veldig mange forskjellige svar, men jeg tror jeg har kommet frem til løsningen.

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Cup er et idiotisk mål, ettersom her er det variasjoner mellom land/kontinenter. En metrisk cup er 2,5 dl. En US Cup er vel ca. 2,4 dl. I tillegg er det noen andre varianter også hvor det faktisk varierer noen dl....

On det er 1 US Cup man skal konvertere, fikser jo google den saken - søk på '1 cup in dl' - på samme måte som Google kan konvertere mellom alt mulig annet.

Ja det er et dustete mål! Men etter litt googling og sjekking så har jeg kommet frem til at det er US cups jeg skal ha, så altså 2,4 dl på en cup.

Takk for bidrag alle sammen!

Gammel 01-01-12, 16:54   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det går helt fint å bruke 2,5 dl i amerikanske oppskrifter også. Det gjør jeg hele tiden.

Jeg også. Og etter at jeg kjøpte litermål med cups på, så er det blitt en lek å bruke amerikanske oppskrifter. Kan jo selvsagt regne det ut selv, men det er uhyre greit å ha et litermål der det står 1/4 cup, 3/4 cups osv. Oz står det også, tror jeg. *går og bestiller flere kokebøker fra Amazon*

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:29.