Bilkjøring og fotgjengere
Den siste uken så har Carl I Hagen atter en gang vært i fokus i media, etter at han var uheldig og kjørte på et ungt par. Denne saken har vært mye omtalt, og diskusjonene har gått hett rundt om, om hvorvidt Carl I har opptrådd uaktsomt etc.
I ettermiddag så hørte jeg en trafikketterforsker uttale seg om dette med påkjørsler av fotgjengere, og jeg fikk en liten aha opplevelse av det han sa.
Han snakket om en blindsone man har i bilen, som faktisk kan hindre en sjåfør i å se en fotgjenger, og denne blindsonen er det veldig mange som ikke tenker over og tar hensyn til. Det er blindsonen man får av bilens A-stolpe. Stolpen som er mellom frontrute og siderute.
På nyere biler så er denne stolpen betraktelig tykkere enn på eldre biler, fordi at det har kommet strengere krav til bilens bærekonstruksjon, og pga at mange biler også har airbag gjemt inne i denne stolpen. Dermed blir blindsonen ganske stor, og den kan godt skjule en fotgjenger, helt til det er for sent.
Jeg ble sittende å nikke gjenkjennende til dette her, og siden jeg satt i bilen, så begynte jeg å se litt på denne stolpen, og hva den i grunn skjulte. Og det var ganske mye.
Jeg vet at jeg i noen situasjoner bøyer meg slik til at jeg ser rundt denne stolpen, ved blant annet parkering på trange områder, men jeg har aldri tenkt over at den faktisk kan skjule så mye.
Trafikketterforskeren antydet at mange påkjørsler nok skjedde nettopp pga denne blindsonen, og han håpet på å få et fokus på dette, slik at flere blir obs på denne faren.
Jeg er helt enig.
I tillegg håper jeg at man kan få et større fokus på hvordan fotgjengere bør opptre i trafikken. Jeg har inntrykk av at altfor mange dundrer frem og går over gaten uten å så mye som å se seg for. Sjåføren i bilen har jo alt ansvar, og de skal stoppe.
Greit nok det, men når man nærmest uten forvarsel går ut i veien, så må man også ta med i regnestykket at en bil trenger noen meter på å stoppe, selv fra lave hastigheter.
Jeg mener at om man både som bilist og fotgjenger skal ferdes trygt i trafikken, så må det et samspill til, og man må vise hensyn til hverandre.
Som voksen så viser jeg stor forsiktighet når jeg skal krysse gaten. Er det lysregulert, så venter jeg på grønn mann. Er det ikke lysregulert, så venter jeg til jeg er 100% sikker på at bilen stopper. Om jeg tror han bremser, så tar jeg ikke det for god fisk. Jeg venter til jeg er sikker, og jeg venter til jeg har blikkontakt med sjåføren. Jeg har ikke råd til å ta sjanser, selv om det er aldri så mye sjåførens feil om han kjører på meg.
Dette har jeg også innprentet til barna. Til de har jeg dratt det enda lengre enn det jeg selv praktiserer: de skal vente til bilen faktisk har stoppet. Først da kan de være sikre på at de kan gå. Barn har ikke samme evne som en voksen til å bedømme om bilen holder på å stoppe, eller å lese sjåførens blikk, eller å tenke på hvilket føre det er. De fleste sjåfører har vel opplevd å kjøre på greit vinterføre, for så å få seg en overraskelse når de bremser ned mot et kryss... OI, her var det plutselig veldig glatt...
Barna er også godt opplært i å ta hensyn til egen sikkerhet. De har selv ansvar for å ta hensyn til seg selv, og å ferdes på en slik måte at de ikke bli påkjørt.
For selv om det pr lovverk er bilistens ansvar og skyld om noe skjer, så er det fotgjengeren som er den tapende part. Skadene og smertene blir ikke mindre av at det er bilistens ansvar.
Jeg synes dette er to viktige ting som det bør legges fouks på: Bilistene må bli klar over blindsoner, i tillegg til å være en oppmerksom sjåfør selvfølgelig og det å kjøre etter forholdene, og fotgjengere må ta mer ansvar for seg selv, og det å se situasjoner fra bilistenes side. Det er ikke bare å stoppe 1-2 tonn bil på sekundet, uansett hastighet, og bil+fotgjenger er rått parti til bilen når det smeller.
Legger ved link til ett innslag med denne trafikketterforskerens teori ang A-stolpe og blindsone: http://www.vgtv.no/#!id=47974
And how I got to where I am
|