Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvordan beregne drikkevarer til 50 personer?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-12, 14:28   #1
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvordan beregne drikkevarer til 50 personer?

Vi skal holde bryllup,ca 50 gjester. Skal servere hvitvin til forret, rødvin til hovedrett og cognac/likør til dessert. Ganske tradisjonelt. Men hvordan bergner man hvor mye som trengs?

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 14:30   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan beregne drikkevarer til 50 personer?

Man spør på polet. Og avtaler å få levere tilbake det som er til overs av hele flasker.

Gammel 10-01-12, 14:33   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel relativt vanlig med 1 glass til forrett og 2 til hovedrett.
Man regner 5-6 glass pr. Rødvinsflaske og 6-7 for hvitvin/musserende.

Gammel 10-01-12, 14:36   #4
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

6 glass pr. flaske er vel vanlig mener jeg. 1 glass hvitvin og 2 rødvin da trenger du 9 flasker hvitvin og 18 flasker rødvin f.eks.
Brennevin der skal det være 4 cl i hvert glass, hver flaske vil da gi 17,5 glass. Da vil ca 2 flasker av hver type dekke behovet. Om ikke det er mange som foretrekker cognac, så har må man nesten vite litt om de som kommer.

Gammel 10-01-12, 14:46   #5
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Man må vel beregne litt ekstra også, dersom man ikke skal nekte folk et tredje påfyll avinglasset om de ønsker? Og så heller levere tilbake ubrukte flasker på polet.

Gammel 10-01-12, 14:47   #6
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville nok tenkt mer enn 2 glass rødvin til middagen. Det går jo fort en del tid på en bryllupsmiddag og det kan fort bli kjedelig å sitte med tomme glass....

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 14:55   #7
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

3 glass på en hel middag hadde definitivt ikke holdt i min vennegjeng. Det jeg prøver å si er vel at dere må se an gjestene og hva slags fest dere egentlig ønsker. Jeg vet jeg har en kokebok der dette står, tror det er Hellstrøm sin, men finner det ikke nå. Fant dette på nett: http://festplanlegging.no/2008/07/hv...il-festen.html

Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 14:58   #8
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Festen vil vare ca i 10 timer. Om jeg da beregner 10 glass vin på alle og har cognac, øl og baylies i tillegg så må det vel holde?

Gammel 10-01-12, 15:02   #9
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Koko, her.

3 glass på en hel middag hadde definitivt ikke holdt i min vennegjeng. Det jeg prøver å si er vel at dere må se an gjestene og hva slags fest dere egentlig ønsker. Jeg vet jeg har en kokebok der dette står, tror det er Hellstrøm sin, men finner det ikke nå. Fant dette på nett: http://festplanlegging.no/2008/07/hv...il-festen.html

Tja, det er litt sammensatt gjesteliste. Men jeg har ingen ønske om å se noen av dem rølpe rundt i flatfylla, men det er jeg rimelig trygg på at ikke vil skje. Jeg vil at det skal være rikelig av alt.
er 1 glass vin i timen lite. Synes ti glass vin på en kveld høres voldsomt mye ut, men jeg er litt "ute" av det.

Gammel 10-01-12, 15:04   #10
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Jeg mener du definitivt er innenfor med 10 glass vin på en hel kveld. Jeg tror jeg ville ha regnet ca 1,5 flasker pp om det hadde vært min rølpegjeng jeg skulle beregnet til. Også hatt litt øl, sprit og likør i tillegg. Da har man sikkert for mye, men bedre det ville jeg ha tenkt.

Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 15:05   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde aldri klart 10 glass vin, selv om det var fordelt på 10 timer. Jeg tror ikke alle drikker SÅ mye? Og jeg ville ihvertfall ikke hatt noe ønske om at noen skulle drikke mer enn det. Uansett så er det bedre å ha rikelig og heller levere tilbake noe.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:02.