|
|||||||
| HPs vevstove Forum for datasnakk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
I mål
|
Bilder og opphavsrett - hvordan var det egentlig?Jeg skal lage en plakat til bruk på skolen der jeg jobber. Hvordan er det ift å bruke bilder jeg finner ved bildegoogling? Det står "bildet kan være beskyttet av opphavsrett". Hvordan vet jeg om jeg kan bruke det? (Og hvor finner man ellers bilder man kan bruke?) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bilder og opphavsrett - hvordan var det egentlig?
Generelt sett kan du ikke bruke dem, uansett om det står noe på eller ikke.
|
|
|
#3 |
|
I mål
|
Hvor finner jeg slike baser? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bilder og opphavsrett - hvordan var det egentlig?Se på clara.no
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Da vil jeg tro at du kan finne frigitte bilder i Wikipedia Commons, for eksempel.
|
|
|
#6 |
|
I mål
|
Der fant jeg noe ja. Når jeg søker der og det kommer opp innunder Wikipedia Commons kan det brukes, ikke sant? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Bilder og opphavsrett - hvordan var det egentlig?Søk på "stock photos" på google. De kan du bruke. Tror noen er gratis også. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Sv: Bilder og opphavsrett - hvordan var det egentlig?Jeg bruker søket til Creative Commons, http://search.creativecommons.org/
|
|
|
#10 |
|
Ad astra
|
Sv: Bilder og opphavsrett - hvordan var det egentlig?www.colourbox.com
|
|
|
#11 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Bilder og opphavsrett - hvordan var det egentlig?Wikipedia og Flickr (særlig siste) har en del stjålne bilder, og det varierer hvilke rettigheter som er satt på bildene. Colourbox og andre stock photo-steder vil ha penger for bildene sine. Jeg har laget en oversikt i bloggen min over steder man lovlig kan hente gratis bilder. Det burde dekke de fleste behov, hvis ikke finnes det veldig mange billige bilder til salgs også (men ikke bruk Colourbox; de har utrolig mye dårlig).
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bilder og opphavsrett - hvordan var det egentlig?Husk ellers Kopinor når det gjelder offentlig skole i hvert fall:
|
|
|
#14 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Bilder og opphavsrett - hvordan var det egentlig?Åh, det er ein svensk database som er veldig god til dette, men eg klarer ikkje hugse kva han heiter og kor han ligg... Men ein eller annan plass på internettet. :hjelpsom: |
|
|
|
![]() |
|
|