|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Noen som har hamster?Frøkna ønsker seg så veldig et dyr. Lillebror og jeg er allergiske for katt, jeg aller mest.
![]() |
#2 |
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som har hamster?Jeg har hatt flere hamstere, og synes i grunn ikke noe særlig om dem. De sover mye om dagen, blir ofte ikke veldig tamme, og er litt skjøre. Har dere plass til et større bur ville jeg heller vurdert marsvin. De er herlige skapninger, sosiale og ganske robuste. Er vel av de mest barnevennlige burdyrene, og veldig søte og morsomme
![]() |
#3 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Noen som har hamster?Vi har en hamster. Men han er litt kjedelig for gutta, han våkner ikke før langt på kveld. Men de synes det er veldig stas og. Jeg synes det er veldig lite arbeid med de. Et marsvin krever mye mer synes jeg. Vi hadde fem marsvin på det meste, og de er kjemepsøte. Men det er et bevisst valg å ikke ha det akkurat nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Noen som har hamster?Forresten så syne jeg vår hamster er ganske tam. Men han ligger ikke akkurat stille for å bli kost med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
![]() Sv: Noen som har hamster?Hmm, en hamster passer nok meg perfekt hvis den bare ligger der og sover. Men frøkna synes vel det kan bli litt kjedelig, da. Må innrømme at jeg egentlig ikke liker slike dyr i det hele tatt. Hvor lenge lever hamstere da?
![]() |
#6 |
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som har hamster?Min mann, som er allergisk mot katt, reagerer veldig på hamster, kanin og marsvin. Bare så du vet det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som har hamster?Vi har ein hamster. Eldstejenta ønska seg veldig eit dyr, og sidan ikkje mor ville ha eit rundt i huset passa dette. Den søv jo mykje på dagtid og er våken på kveld/natt, men på dag er vi jo ikkje mykje heime uansett som regel. Jenta mi koser seg mykje med å ha den lille kompisen. Ho har den ute ein liten tur i løpet av dagen, men den treng jo ikkje "trim" sånn sett. Ellers må den ha mat og vatn da, og så må buret ryddast/ordnast kanskje ein gong i veka. No er jo ikkje hamster det beste "kosedyret", den er jo stadig i bevegelse, men kan jo også sitte i handa. Ein kan jo "leike" med den veg å lage labyrintar, hamsterleiker ol, så selskap er det i den synes eg. Lykke til med valget!
![]() |
#8 |
![]() Sv: Noen som har hamster?
Har lest meg fram til at ca 2 år er vanlig.
![]() |
#9 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som har hamster?Den lever i 4 år hvis du er veldig heldig (gullhamster), litt kortere for dverghamster. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Noen som har hamster?Jeg hadde hamster fra da jeg var på din datters alder. Det var mye kos og ikke alt for mye stell, men ulempen er jo at hamstre har det med å si takk for seg etter ikke alt for lang tid (tror de ble rundt halvannet år), og det var mye styr og sorg rundt alle dødsfallene. Det var også mye styr og sorg de gangene hunnene åt opp avkommet nokså umiddelbart etter fødsel (vi fikk for sent med oss at hamstre har behov for stor fred og ro rundt nedkomst og stell av hamsterunger, og de skulle visstnok også ha tilgang på kjøtt/proteiner). |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
![]() Sv: Noen som har hamster?Vår siste hamster var forsåvidt tam nok, forresten. Særlig 05-jenta hadde glede av den, mens 08-jenta var for hardhendt til å håndtere et så lite og skjørt dyr. En annen ting er jo at de ikke blir så gamle, 1,5 - 2 år er ganske vanlig, og her var det stor sorg da *kremt* krapylet tok kvelden etter 2 år.
![]() |
#12 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Noen som har hamster?Jeg ville ikke ha skaffet marsvin til mindre barn. Vi har to stykker av dem og marsvin er skjøre og jeg angrer veldig på at vi i det hele tatt skaffet dem. I tillegg må de ha dyrt for og vitaminer og de må bades og klippes så fort de er litt langhåret. Forferdeligs styrete dyr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
![]() Sv: Noen som har hamster?Dyrenett, og veldig mange andre kilder, skriver om marsvin som det mest barnevennlige av denne typen dyr
Min erfaring er at kaniner er skjørere, men uansett er ingen kjæledyr ment å være leketøy for barn
![]() |
#14 |
![]() Sv: Noen som har hamster?
Hmm, veldig greit å vite, takk!
![]() |
#15 |
superbruker
|
![]() Sv: Noen som har hamster?Vi gjorde en del undersøkelser før vi kjøpte hamster. Ungene ønsket seg dyr men med mye allergi i familien var det ikke lett. Valget fallt på hamster fordi det har kort levetid og det er ikke så mange som er allergiske mot det. Det vi fant ut var at hvis noen utviklet allergi så ville det ta litt tid og siden dyret ikke blir så gammel så skulle vi klare å ta de forhåndsregler som trengs den siste tiden. Vi var innom mange forskjellige dyr før vi bestemte oss for hamster. Alle dyr som trenger høy er utelukket. Marsvin er i slekt med katt og dermed utelukket av to grunner. (Jeg er kjempeallergisk mot gress og mannen mot katt.) Hun og katt er utelukket, fugler er utelukket. Akvarie har vi hatt. Ungene ønsket noe de kunne kose med. Vi har hatt 3 gullhamstere og har nå 2 dverghamstere. Våre hamstere har blitt veldig tamme. Det ene hamsteret vi har nå liker å sove i hånden og i armkroken. Ungene har hamsterene mye ute, 1-2 timer per dag. Det første mellomstepropellen gjør er å hente hamsteret sitt når hun står opp, så er han med henne på badet, opp på rommet for å finne klær, løper rundt kjøkkenbordet mens hun spiser frokost osv.
![]() |
#16 |
![]() Sv: Noen som har hamster?Hva er forskjellen på gullhamster og dverghamster, Propella?
![]() |
#17 |
superbruker
|
![]() Sv: Noen som har hamster?Gullhamster er større enn dverghamster. Gullhamster er vel ca dobbel så stor som dverghamster. Hvis du googler det finner du masse om det.
![]() |
#18 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Noen som har hamster?Vi har marsvin og jeg tåler ikke katter eller kaniner, men med svina går det helt flott! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Nybegynner
Medlem siden: Oct 2011
![]() |
![]() Sv: Noen som har hamster?Vi har to søte hamsterjenter. Vi har kjøpt de via oppdretter så de var håndtamme da vi fikk de. Tamme og småkosete begge to, men frøknas lille frøken er veldig aktiv og nysgjerrig. Pjokkens frøken er den kosete og kan godt sitte i armen og bare kose. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Noen som har hamster?Vi har to hunmarsvin (Sara og Tiril) og de er til store glede for modell 2003. Kosete og hyggelige. Piper forventningsfult så snart man nærmer seg buret, og gir søte pipelyder fra seg når man koser med dem. Vi har alldri vasket dem, men så er de også glatthårete med punkersveis. Ikke like stas som kattene som vi hadde i mange år, men så blir de heller ikke påkjørt...
![]() |
|
|