Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hvilken hvitfarge passer sammen med ferdigmalte dører?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-12, 11:00   #1
Evita
Superduperaktiv

Evita sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Evita er populærEvita er populærEvita er populær
Standard

Hvilken hvitfarge passer sammen med ferdigmalte dører?

Jeg holder på å male gang og yttergang og har valgt fargen Klassisk hvit fra Jotun, fargekode s0500-N. Er ferdig med en vegg, men det viser seg at denne fargen gjør at de ferdigmalte dørene ser gul ut. Ikke noe pent i det hele tatt. Har ikke noe lyst til å male over dørene, så jeg lurer på om dere kan tipse meg om en annen fin hvitfarge som ikke gjør dørene gule?

Jeg har Refleksjon i stuen og listene er malt i klassisk hvit.

Evita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 11:04   #2
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hvitfarge passer sammen med ferdigmalte dører?

Chi eller Sjel kanskje?

Hjemme har vi Refleksjon, Sjel og Lys Antikk til ferdigmalte hvite dører og lister, de ser fortsatt helt hvite ut.

Gammel 20-01-12, 11:07   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har malt alt, vegger, lister, karmer, dører og tak med s0500-n. Utgangsdørene er i s0502-y, men det plager meg ikke nevneverdig for det er så liten forskjell. Jo, også har vi en ny dør på loftet som er i s0502-y (standard nå om dagen), og jeg ser jo forskjell som mot utgangsdørene, men jeg levert godt med det.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 11:10   #4
Evita
Superduperaktiv

Evita sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Chi eller Sjel kanskje?

Hjemme har vi Refleksjon, Sjel og Lys Antikk til ferdigmalte hvite dører og lister, de ser fortsatt helt hvite ut.

Chi blir kanskje litt for lys ved siden av de ferdigmalte dørene? Sjel har jeg ikke sjekket ut, må ta en titt på den.

Jeg maler over Lys Antikk, og vil gjerne ha noe lysere og med mindre gult i. Min erfaring med Refleksjon er at de ferdigmalte listene ser gule ut, men det kan jo kanskje komme av lyset i rommet.

Gammel 20-01-12, 11:20   #5
Evita
Superduperaktiv

Evita sin avatar

Standard

Hadde det vært bare 1 eller 2 dører, så tror jeg ikke at jeg hadde brydd meg om fargeforskjellen/følelsen av misfarget dør. Det er 5 dører der og det er mulig det er det som gjør at kontrastene blir ekstra synlig.

Gammel 20-01-12, 11:56   #6
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har malt listene på loftet med Chi, og den gjer dørene gule. Men eg liker listene mine no, så eg vurderer fakstisk å male dørane og. No er det noko avstand mellom våre dører, forskjellig ende av rommet etc., og det ville nok ha plaga meg meir om dørane stod tett saman som i ein gang.

Gammel 20-01-12, 12:04   #7
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Vi har fabrikkmalte, hvite dører, eggehvit på listene og latte på veggen. Etter råd fra maler. Det fungerer fint sammen og dørene ser hvite, rene og pene ut. Men det er kjedelig kanskje.

Gammel 20-01-12, 12:17   #8
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Chi er mindre gul en S-0500-Y (Chi har null gulpigmenter i seg), og vil derfor få dørene til å fremstå som enda gulere. Vi valgte derfor å male hele huset (mer eller mindre) i S-0502-Y for å få minst mulig skjær.

På kjøkkenet har vi derimot valgt Chi fordi vi har helhvite fronter.

Gammel 20-01-12, 12:20   #9
Evita
Superduperaktiv

Evita sin avatar

Standard

S-0502-Y er eggehvit, eller?

Gammel 20-01-12, 12:24   #10
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Evita, her.

S-0502-Y er eggehvit, eller?

Nei, det er Bomull, S står i dette tilfellet for "second edition". Jeg skjønner ikke helt hvorfor den har samme NCS-kode som den "gamle" eggehvitt, men jeg har oppdaget (etter en lang samtale på malingsbutikken) at produsentene ikke er helt konsekvente i hvordan de blander farger ift. NCS-koden.

Gammel 20-01-12, 12:58   #11
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi har hvite vegger til fabrikkmalte dører og lister. Veldig nøgd.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 13:06   #12
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Letthet. Den er hakket lysere enn dørene, men i samme tone. Nydelig farge.

Sist redigert av bønna : 20-01-12 kl 13:15.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 23:26   #13
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

S 503 -y - hvit eggehvit har gulnet her. Jeg maler taket på loftet nå med lys antikk med glans. Nydelig farge. Lurer på ta kjøkkenet i samme farge.

Gammel 22-01-12, 19:03   #14
Evita
Superduperaktiv

Evita sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Letthet. Den er hakket lysere enn dørene, men i samme tone. Nydelig farge.

Takk for tips! Jeg kjøpte en boks med fargen Letthet og har testet den nå. Passet bedre til dørene enn den første fargen jeg malte. Dørene ser ikke så gule ut nå, selv om de er litt mørkere enn veggen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:54.