Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøving

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-12, 13:19   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøving

En omfattende undersøkelse i Danmark, viser at risikoen for spontanabort øker merkbart ved bare svært små inntak av alkohol. To alkoholenheter i uken øker risikoen med 50 %, og fire enheter dobler sjansen for spontanabort.

Studien omfatter nær 1/3 av alle gravide kvinner i Danmark i en seksårsperiode, og den tar høyde for andre faktorer, som røyking, mors alder og sosial status. Den virker følgelig som en ganske gjennomført og pålitelig studie, uten at jeg kjenner den noe nærmere enn det som er referert på forskning.no.

Sitat:

– Det er ikke overraskende at alkohol er skadelig, men det er overraskende at så små mengder øker risikoen så mye, sier Anne-Marie Nybo Andersen, professor i sosial epidemiologi ved Københavns Universitet og en av forskerne bak undersøkelsen.
– Da vi gikk i gang med undersøkelsen, ville jeg gjerne vise det motsatte – at man godt kan drikke litt alkohol under graviditeten, forteller hun.
– Det var det vi forventet å finne ut. Derfor er resultatet svært overraskende og uventet, sier hun.

Det skal bli spennende å se om denne studien får noen påvirkning på anbefalingene som gir til kvinner som ønsker seg barn fremover.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 13:26   #2
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prø

Dette fekk eg høyre frå jordmor under siste svangerskap i 2006/2007. Dvs. at det var forskning som tyda på at sjølv eitt glas kunne skade fosteret, og at ho derfor på ingen måte kunne gå god for at hennar damer kunne ta seg ei øl eller eit glas vin.

Men også for prøvarar, altså? Kjipt for dei som prøver i fleire år da.

Gammel 25-01-12, 13:35   #3
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prø

Bra at det er kommet skikkelig forskning på området. Og det er jo forsatt mulig å drikke alkohol mellom mensen og neste eggløsning, så total avhold er vel ikke nødvendig for prøvere eller?

Gammel 25-01-12, 13:38   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glad jeg har forholdt meg til den regelen da vi selv var prøvere (litt verre med den gangen storebror kom uventet på).

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 13:47   #5
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble litt overrasket da jeg leste dette (som om det var noe helt nytt), fordi jeg trodde at tidligere forskning støttet mye av det samme. Forskningen fra Haukeland, f.eks skapte jo stor oppmerksomhet. Men denne gir kanskje tydeligere resultat på små mengder?

Det er så vidt jeg har fått med meg helt normalt å drikke de første ukene i svangerskapet. Jeg synes det hadde vært interessant å vite om man har funnet noe mer rundt dette. Forskningen på Haukeland mener jeg var ganske tydelig på at det var avbefalt å drikke helt i starten også. (Jeg tenker på dette at mange sier at det ikke spiller noen rolle de første par ukene pga at det ikke er noen diffusjon/kontakt gjennom mor og barn og navlestreng, men at andre sier at alkohol er fettløselig eller hva det nå var og allikevel kan påvirke embryo/cellene helt fra start.)

Gammel 25-01-12, 13:48   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uff, jeg tror tre av fire hos meg har blitt utsatt for et par vinglass tidlig i svangerskapet. Det ser jo ut som det har gått bra, men det har jo vært et mareritt i løpet av svangerskapene med dem. Sto det noe om hvorvidt det også ga skader på barn som ble født eller om det primært var en øket risiko for spontanabort?

Gammel 25-01-12, 13:51   #7
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Dette synes jeg har vært vanskelig som prøver. Spes når det går over år og man har veldig uregelmessig syklus.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 13:52   #8
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Men også for prøvarar, altså? Kjipt for dei som prøver i fleire år da.

De får bare drikke. Jeg hadde helt oppriktig gått under om jeg ikke hadde gjort det.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 13:52   #9
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Har det fortsatt ikke godt med at jeg blei så hammrende dritings etter negativ test fredag 14dpo og positiv test mandag, men han er nå fortsatt gangske fin og virker ikke skadet 14mnd gammel, men jeg tenker faktisk fortsatt på det.

Gammel 25-01-12, 14:00   #10
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns faktisk resultatet var overraskende, for jeg trodde seriøst at små mengder alkohol var ok.

Gammel 25-01-12, 14:05   #11
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jge mener at allerede da vi prøvde på Knerten leste jeg noe jeg om at "alkoholskade de første 2-3 ukene etter ungangelse gir ikke et skadet barn, det gir ikke noe barn. fordi alkoholskade så tidlig gir abort, men det ved alkoholskade på et senere tidspunkt er snakk om fare for alkoholskadet barn."

altså nettopp det at alkohol i prøvetide (mellom EL og mens, eller rundtom menstider om man er gravid) altså gir økt abortfare. Dog, det nye i denne danske saken er kanskje at også svært SMÅ mengder alkohol kan gi denne abortfaren?

Uansett, konklusjonen dengang var i alle fall: Drakk du mellom EL og mens/før du visste du var gravid, også viste det seg at du er gravid? Det gikk nok bra, for risikoen var abort. siden du nå er gravid, aborterte du altså ikke. Nå ER du gravid, da skal du ikke drikke av hensyn til babyens utvikling videre.

Gammel 25-01-12, 16:15   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Uff, jeg tror tre av fire hos meg har blitt utsatt for et par vinglass tidlig i svangerskapet. Det ser jo ut som det har gått bra, men det har jo vært et mareritt i løpet av svangerskapene med dem. Sto det noe om hvorvidt det også ga skader på barn som ble født eller om det primært var en øket risiko for spontanabort?

Det stor bare om økt risiko for spontanabort i artikkelen på forskning.no.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 16:22   #13
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg ble litt overrasket da jeg leste dette (som om det var noe helt nytt), fordi jeg trodde at tidligere forskning støttet mye av det samme. Forskningen fra Haukeland, f.eks skapte jo stor oppmerksomhet. Men denne gir kanskje tydeligere resultat på små mengder?

Det er så vidt jeg har fått med meg helt normalt å drikke de første ukene i svangerskapet. Jeg synes det hadde vært interessant å vite om man har funnet noe mer rundt dette. Forskningen på Haukeland mener jeg var ganske tydelig på at det var avbefalt å drikke helt i starten også. (Jeg tenker på dette at mange sier at det ikke spiller noen rolle de første par ukene pga at det ikke er noen diffusjon/kontakt gjennom mor og barn og navlestreng, men at andre sier at alkohol er fettløselig eller hva det nå var og allikevel kan påvirke embryo/cellene helt fra start.)

Jeg tror det er stor forskjell på dansk og norsk kultur i dette temaet. "Alle" jeg kjenner i Danmark tar et glass rødvin til helgemiddagen, både tidlig og sent i svangerskapet, og ikke minst under ammingen. Jeg tror forskeren når hun sier at hun oppriktig ville bevise at man godt kan drikke litt alkohol under graviditeten, for dette er nok mer normalt enn unormalt.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 16:44   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men får man ikke som prøver beskjed om å ikke drikke og ikke røyke hvis man har stadige spontanaborter?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 16:54   #15
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jge mener at allerede da vi prøvde på Knerten leste jeg noe jeg om at "alkoholskade de første 2-3 ukene etter ungangelse gir ikke et skadet barn, det gir ikke noe barn. fordi alkoholskade så tidlig gir abort, men det ved alkoholskade på et senere tidspunkt er snakk om fare for alkoholskadet barn."

altså nettopp det at alkohol i prøvetide (mellom EL og mens, eller rundtom menstider om man er gravid) altså gir økt abortfare. Dog, det nye i denne danske saken er kanskje at også svært SMÅ mengder alkohol kan gi denne abortfaren?

Uansett, konklusjonen dengang var i alle fall: Drakk du mellom EL og mens/før du visste du var gravid, også viste det seg at du er gravid? Det gikk nok bra, for risikoen var abort. siden du nå er gravid, aborterte du altså ikke. Nå ER du gravid, da skal du ikke drikke av hensyn til babyens utvikling videre.

Det kan sikkert stemme siden embryoet ikke tar næringsstoffer fra mor den første tiden og dermed ikke får alkoholen mor har i blodet.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 16:56   #16
Anikka
Snøavhengig

Anikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

De får bare drikke. Jeg hadde helt oppriktig gått under om jeg ikke hadde gjort det.

Samme her.

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 17:13   #17
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Det kan sikkert stemme siden embryoet ikke tar næringsstoffer fra mor den første tiden og dermed ikke får alkoholen mor har i blodet.

Som jeg nevnte over her, så er det ikke enighet om dette at alkohol ikke kan påvirke negativt før navlestrengen er opprettet, og diffusjon av næringsstoffer er igangssatt. Blant annet kan man lese om dette i forskningsrapporten fra Haukeland sykehus fra 2005:

Sitat:

Alkohol er giftig for fosterets hjerne fra før kvinnen vet hun er gravid og til fødselen. Alkohol griper inn og kan skade de forskjellige prosessene som finner sted i hjernens utvikling gjennom hele svangerskapet. Skade av hjernen i mors liv resulterer i kognitive og atferdsmessige problemer som vedvarer gjennom hele livet (62-64). Fordi alkohol kan gripe inn og skade hjernens utvikling gjennom hele svangerskapet, mens utseendet bare blir påvirket ved alkoholinntak tidlig i svangerskapet, kan strukturelle avvik i hjernen på grunn av alkoholinntak i svangerskapet være til stede uten at personen har et avvikende utseende

Rapporten skapte store overskrifter den gangen, jeg husker det godt fordi jeg var gravid og/eller hadde en nyfødt da.

Gammel 25-01-12, 17:18   #18
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Glad jeg har forholdt meg til den regelen da vi selv var prøvere (litt verre med den gangen storebror kom uventet på).

Det har jeg også stort sett klart, er 2 ganger de siste 2,5 årene jeg har drukket. For meg er det ikke noe problem å holde seg unna alkohol ,selv om det tydeligvis tar lang tid å bli gravid.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 17:39   #19
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg må bare ile til og understreke at selv om jeg en spesielt interessert i temaet alkohol og graviditet, så sitter jeg ikke med en stor moralsk pekefinger overfor folk som prøver i lang tid og velger å ta en risiko ifht. litt alkohol. Jeg har selv valgt å ta et par gjennomtenkte risikovalg på vegne av en av ungene som ikke har gått til ungens fordel. Samtidig synes jeg det er bra at man får mer kjøtt på beinet i antagelser rundt embryo/fostere og alkohol, for jeg synes det det er viktig å ha riktig og ordentlig informasjon tilgjengelig når man tar valgene sine. Hvis mange tar bevisste valg ifht. å drikke i de to første ukene av graviditeten fordi man er sikker på at alkohol ikke er skadelig så lenge det ikke eksisterer en navlestreng, og dette faktisk er feil - så er det viktig å få en avklaring på bordet. I tillegg sitter det fortsatt leger og jordmødre (også her til lands) og råder gravide til å ta et glass eller tre for å få i gang fødsel, eller forteller gravide at litt alkohol ved festlige anledninger er helt greit - og det synes jeg er litt skummelt hvis det skulle føre til økt risiko for fosteret på kort eller lang sikt.

Gammel 25-01-12, 18:09   #20
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må bare tilstå at hver gang jeg har blitt gravid har jeg hatt en skikkelig fest DPO men før IKM. Kjipt hvis det kan føre til abort, men det har jeg heldigvis aldri opplevd.

Men litt på siden, jeg hørte noe veldig interessant på radioen. Det var forskning som tydet på at FAR også burde holde seg edru i prøvetiden. Å bli befruktet med "alkoholskadet" sæd er visst overhodet ikke optimalt. (jeg har INGEN kilder her, det var på radio)

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:15.