|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Deltagelse i forskningsprosjektJeg fikk akkurat et brev i posten fra St.Olav om deltagelse i et forskningsprosjek. For meg var det en selvfølge å delta, faktisk så oppfatter jeg det nærmest som en plikt om det kan bidra til å hjelpe andre i fremtiden. Sist redigert av Maz : 30-01-12 kl 18:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Deltagelse i forskningsprosjektEh, plikt? Selvfølgelig ikke. Avhenger jo av mye; tid feks. Og om man er syk fra før er det ikke alle som vil være prøvekaniner og kanskje få mange bivirkninger.
![]() |
#3 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Deltagelse i forskningsprosjektDet beror nå i høy grad på hva det skal forskes på, synes jeg. Jeg ser meg absolutt ikke pliktig til å delta på hva som helst som noen har fått midler til å forskeligforske på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Deltagelse i forskningsprosjektSå lenge det er innenfor rammer man klarer å stille opp på syns jeg det er utrolig viktig å delta.
![]() |
#5 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Deltagelse i forskningsprosjektsom forsker synes jeg selvsagt at det er viktig å delta på det man kan. Men man bør jo se litt an hva det er ja, og hvis det krever mye av en ville jeg tenkt meg godt om. Men absolutt, så lenge man har mulighet, så er det en veldig positiv ting å bidra. Noen forskningsprosjekter er utviklende og morsomt å være med på også.
![]() |
#6 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Deltagelse i forskningsprosjektEn plikt er å dra det litt langt, men det selvsagt fint om man har anledning til å delta.
![]() |
#7 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Deltagelse i forskningsprosjektSer jeg må utdype HI litt. Jeg tenker da på prosjekter hvor din deltagelse er relativt begrenset når det gjelder tid og innsats. Ingen skumle menikamenter til uttesting. Det er en annen klasse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Deltagelse i forskningsprosjektForskning er viktig, men ikke pliktig å delta i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Deltagelse i forskningsprosjektJeg ønsket ikke å delta i Mor & Barn undersøkelsen, den var langvaring og det var altfor mange opplysninger skulle oppgis.
![]() |
#10 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Deltagelse i forskningsprosjektMin eldste sønn er hjerteoperert, og når RH sendte forespørsel på om han kunne stille opp sa vi ja uten betenkningstid.
![]() |
#11 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Deltagelse i forskningsprosjektOg jeg har krysset av for at jeg ikke ønsker student tilstede. Det er pga uheldig opplevelse på Tannlegehøyskolen, Kirurgen. Jeg ble henvist dit etter et arbeidsuhell av tannlegen min. Jeg fikk tilsyn og samtaler med fagfolk når det viste seg at de var ledige, det var mye ventetid. Og i den tiden fikk jeg besøk av studentene som lurte på hvor høyt jeg kunne gape, om jeg hadde vondt og masse koseprat. Det var ikke koselig i det hele tatt, jeg var syk, hadde vondt, var redd og gikk glipp av mange forelesningstimer.
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Deltagelse i forskningsprosjektSøsteren min deltok i sin tid på et forskningsprosjekt da hun gikk gravid. Det innebar en blodprøve. Og denne blodprøven gjorde at det ble oppdaget at hun produserte antistoffer mot barnets blodplater. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Deltagelse i forskningsprosjektJeg produsere antistoffer mot blodplatene til eldstemann, så han var veldig syk da han ble født. Da jeg fikk tilbud om å delta i studie var jeg gravid med nr 2 og fikk ikke gi prøven de trengte, men det ville ellers vært et klassisk tilfelle av motivert deltakelse hvor nytteverdien er klar for deltakeren.
![]() |
#14 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Deltagelse i forskningsprosjektJeg var med på Ung i Norge (som tok fjørten år), og burde vel kjent lusa på gangen da MoBa kom. Men klarte selvsagt ikke å si nei.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Deltagelse i forskningsprosjektJeg har takket nei til å være med på det fatale hjernehinnebetennelsevaksineprosjektet (rekordlangt ord?) på slutten av 80-tallet og til mor- barnundersøkelsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Deltagelse i forskningsprosjektTakk for denne tråden, nå har jeg akkurat sendt mail om at jeg vil delta i et prosjekt jeg har fått forespørsel om å delta i. Hadde helt glemt det, så det var fint med en påminnelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Deltagelse i forskningsprosjektMå bare nevne at de forskningsprosjektene som maser om alt mulig over flere år er de beste! Kun gjennom dette kan man få informasjon om hva som fører til hva (hvis man da ikke skal gjøre eksperimenter, men det kan man sjelden i mitt fagfelt hvertfall).
![]() |
#18 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Deltagelse i forskningsprosjektJeg pleier å si ja, så fremt det ikke innebærer for stor innsats. Er med på MoBa med Junior. Ser på det som en gave til mine barnebarn (hvis jeg får). Og siden jeg selv ble kritisk syk og han prematur og jeg deretter fikk en psykisk reaksjon i etterkant tenker jeg at det kanskje er nyttige data som kom med i den forbindelse.
![]() |
#19 |
Kakemonster
|
![]() Sv: Deltagelse i forskningsprosjektDet er et spørsmål jeg ikke kan svare ja eller nei på, for det kommer helt an på hva deltakelsen krever av meg. Der jeg syns det er innenfor rimelighetens grenser, deltar jeg. Vi deltok i noe i forrige svangerskap, i kontrollgruppen. Det innebar noen ekstra ultralydundersøkelser, utfylling av skjema, blod- og spyttprøver. Jeg var sykemeldt og hadde kort vei til sykehuset, så det var lite pes med det.
![]() |
#20 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Deltagelse i forskningsprosjektJeg har selv nettopp sagt ja til å delta på et forskningsprosjekt om en sjelden sykdom jeg har. For meg er det ingen selvfølge i form av at jeg ser på det som en plikt, jeg gjør det mest av egen interesse, men også fordi sykdommen er sjelden og jeg synes det er viktig å få mest mulig kunnskap om den.
![]() |
|
|