Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Jeg har et kilo gode epler. Og noen bær til pynt.

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-07, 18:22   #1
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Jeg har et kilo gode epler. Og noen bær til pynt.

Det kan vel bli en kake uten at noen blir skadd?

Tenkte kanskje pai skulle være godt, er litt lei den eggedosisbaserte eplekaka som er den jeg safer med. Men jeg vet ikke hvordan man lager pai.

Og hvis jeg putter oppi noen bjørnebær fra frysen, renner de bare gjennom alt og lager svampete bunn og søl i ovnen? (det pleier jeg få til)

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-07, 18:29   #2
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har et kilo gode epler. Og noen bær til pynt.

Jeg ville reddet et par epler fra en eventuell pai, skrelt dem, fjernet kjernehuset og delt dem i tynne skiver. Disse ville jeg lagt i en godt smurt ildfast form med noen smørklatter hist og her og drysset over masse kanel og passe med sukker. Inn i oven slik at sukkeret smelter og eplene blir møre.

Det er snadder det!

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-07, 18:31   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smuldrepai er også godt. Da lager du en deig av havregryn, smør, egg, mel og sukker og har detet på toppen over frukt og bær før du steker. Tipper du finner oppskrift her inne hvis du søker.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-07, 18:40   #4
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier å skjære epler i terninger eller skiver og blander dem med litt smeltet smør, sukker og kanel.

Lager så en smuldredeig av smør, mel, litt sukker og kanel.
Legger dette lagvis i en ildfast form og steiker en halvtimes tid ved knappe 200 grader.
Kan sikkert ha litt bær til også, vil jeg tro.

Smaker godt sammen med is eller vaniljesaus.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-07, 20:33   #5
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Du kan også helle litt vaniljesaus over eplene før du har over smuldrepaideigen og setter den i ovnen. Blir litt mer saftig, og veldig godt.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-07, 20:46   #6
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Smuldrepai er også godt. Da lager du en deig av havregryn, smør, egg, mel og sukker og har detet på toppen over frukt og bær før du steker. Tipper du finner oppskrift her inne hvis du søker.

Fant ikke oppskrift
Har du en?

Smuldrepai må jo være enkelt nok selv for meg.

Gammel 25-03-07, 21:17   #7
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg pleier å lage eplekake av fyrstekake deig. bruker ostehøvel og legger tynne biter med epler med sukker og kanel mellom og nettingmønster på toppen. og steker det som fyrstekake. Deilig!

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-07, 21:45   #8
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Fant ikke oppskrift

[senere..] Jeg improviserte en smuldredeig, det gikk fint. Nå står den i ovnen.

Gammel 26-03-07, 11:05   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beklager, jeg så ikke denne, ellers skulle jeg lagt ut oppskrift. Her har du den evt. til en annen gang:

200 g smør
200 g sukker
1 ts vaniljesukker
1 egg
250 g mel
250 g havregryn
1 ts bakepulver

Fyll: 500 g kirsebær (eller epler, eller annet)
100 g mandelflak eller hakkede nøtter.

Bland ingrediensene, gjerne i foodprocessor. Fordel en tredjedel av deigen i bunnen av en ildfast form, en tredjedel langs kanten, bærene oppi, fordel resten av deigen + mandler/nøtter på toppen. Stekes ved 250 grader midt i ovnen ca 25 min. Pass på så ikke nøttene blir svidd (legg evt. et bakepapir over mot slutten av steketiden). Serveres lunken med krem eller is.

(Jeg lager den noen ganger uten bunn, bare med deig på tppen).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:29.