|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() Det norske landbruket - kommunisme?Siste dagene har det vært to ganske store oppslag i media, et om Oppland bondelag som valgte bort et hotell fordi de ikke kunne få TINE produkter der og ett om at TINE vil ha % toll på importert ost.
![]() |
![]() |
#2 |
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Det norske landbruket- kommunisme?Det er et ønske om å være selvforskynt med varer som vi har en naturlig forutsetning for å produsere selv. Det er dyrerere produksjonskostander her i nord enn lenger sør, dette reguleres med tollsatser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Det norske landbruket- kommunisme?Jeg skjønte ikke helt hva det å nekte å bo på et hotell uten Tineprodukter har med spørsmålene dine nederst. Å nekte å bo på et hotell uten Tineprodukter syns jeg er teit, resten har jeg (delvis) forståelse for.
![]() |
#4 |
can-jur
|
![]() Sv: Det norske landbruket- kommunisme?Bondelaget har en formålsparagraf som sier at Bondelaget skal støtte samvirkeorganisasjonene (TINE) som er ryggraden i det norske landbruket. De siste årene er det blitt en større bevissthet på dette i Bondelaget og man er blitt flinkere til å etterspørre dette ved bestillinger. Det var dette Oppland Bondelag gjorde og da hotellet, på grunn av en bindende avtale med Kavli ikke kunne servere TINE produkter vargte de et annet hotell å ha sitt årsmøte på. Mener du at det er teit? Om butikken din ikke har Dagbladet så bør du kjøpe VG? Heller enn å gå til nabo butikken å kjøpe Dagbladet?
![]() |
![]() |
#6 |
can-jur
|
![]() Sv: Det norske landbruket- kommunisme?
Hæ?
![]() |
![]() |
#7 |
Populærkulturjunkie
|
123 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
Nei, det mener jeg ikke. Og jeg skjønner ikke hvorfor jeg rotet meg inn i den tråden her til å begynne med, jeg syns det er helt umulig å diskutere landsbrukspolitikk med deg.
![]() |
#9 |
can-jur
|
![]() Sv: Det norske landbruket- kommunisme?Men Juste, er du da med på at med ditt framtidsønske er hele landbruket i Norge lagt ned?
![]() |
![]() |
#10 |
can-jur
|
Du mener at det er dustete å velge et hotell som tilbyr den varen de ønsker seg? Eller mener du at det er dustete å være opptatt av hvem som har produsert maten?
![]() |
![]() |
#11 |
Populærkulturjunkie
|
Det eneste Bondelaget oppnår med dette er og virke barnslige, arrogante og teite. Det gir bare mer næring til de som mener at Bondelaget er en anakroniskme som ikke lenger har noe for seg i et moderne samfunn. Sist redigert av Juste : 17-02-12 kl 15:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
Nei, og nei. Men jeg syns det er dustete å være så opptatt av monopol.
Nei, jeg hersketeknikker ikke. Jeg mener det.
![]() |
#13 |
can-jur
|
Jeg er enig med deg i det. Faktisk
![]() |
![]() |
#14 |
can-jur
|
Men det handler jo om det motsatte av monopol. Hotellet kunne ikke levere TINE produkter fordi de hadde en monopol avtale med Kavli.
![]() |
![]() |
#15 |
can-jur
|
Melk er melk. Kvalitetsforskjellen er helt marginal.
![]() |
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
Detkom vel heller aldri særlig fram i innlegget ditt.
![]() |
#19 |
can-jur
|
Jeg skulle ønske du hadde rett. Forskning viser at du tar feil.
![]() |
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
Har du link til forskningen? Jeg skjønner ikke helt hvordan de har testet det, siden man aldri har hatt reell valgfrihet i norkse butikker. Det er ikke bare bøndenes feil, altså. Men også de dominerende kjedene med sine avtaler.
![]() |
|
|