Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva ER det med Jamie Oliver og olivenolje?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-12, 09:09   #1
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Hva ER det med Jamie Oliver og olivenolje?

Jeg syns jamie olivers 30 minute meals er ganske genialt, har boka og har sett mange av programmene på tv, men i alle dager, mannen bruker jo en halv flaske olivenolje til hvert eneste måltid. Det er vel ingen som bruker så mye olje på maten. Jeg så han lagde pannestekt pizza, da hadde han oliveolje i deige, olivenolje i sausen, stekte i olivenolje og ringlet over olivenolje etter steking. Det må da bli utrolig fettete og inneholde enorme mengder ekstra kalorier. En annen gang lagde han en grønnsakblanding, og etter koking sto han i nesten 30 sekunder og tømte olivenolje over grønnsakene. Er det bare jeg som syns han er litt crazy på olivenolja, eller er det bare jeg som ikke har skjønt kokkematen? Bruker dere olivenolje på alt mulig i matlagingen?

Gammel 24-02-12, 09:11   #2
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ER det med Jamie Oliver og olivenolje?

Det er kokkenes hemmelige triks det, salt, smør og olje i bøtter og spann. Ikke rart det blir godt.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 09:14   #3
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Det er kokkenes hemmelige triks det, salt, smør og olje i bøtter og spann. Ikke rart det blir godt.

Men blir det faktisk godt, er mitt spørsmål? Jeg bruker også smør og oljer for å sette spiss på maten, men i sånne mengder? Bortimot 2 dl olivenolje i en porsjonspizza?

Gammel 24-02-12, 09:16   #4
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Restaurantmat er jo gjerne ekstra god. Og det er mye pga ekstra fett. Det "gjemmes" jo på et vis.

Gammel 24-02-12, 09:27   #5
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Han er veldig glad i olivenolje, har jeg også merket.

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 09:31   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Restaurantmat er jo gjerne ekstra god. Og det er mye pga ekstra fett. Det "gjemmes" jo på et vis.

Poenget er jo litt at programmet absolutt ikke handler om resturantmat, det er jo hverdagsmat for vanlige familier han sier at han vil presentere. Og han jobber jo mye for å redusere overvekt i befolkningen, og da er vel ikke veien å gå å tilsette 2 dl olje i en pizza?

Gammel 24-02-12, 09:33   #7
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Og for å svare på ditt andre spørsmål: jeg syns ikke det er godt med så mye olivenolje, han drukner jo f.eks. salater i olje- ikke godt!

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 09:34   #8
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Poenget er jo litt at programmet absolutt ikke handler om resturantmat, det er jo hverdagsmat for vanlige familier han sier at han vil presentere. Og han jobber jo mye for å redusere overvekt i befolkningen, og da er vel ikke veien å gå å tilsette 2 dl olje i en pizza?

Helt enig.

Gammel 24-02-12, 09:41   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg antar at maten hans kan bli ganske så god med betydelig redusert oljemengde også.

Jeg synes også det er litt rart at han driver å skal reformere hverdagsmaten til folk med så mye olje, men det sier kanskje mest om kostholdet til disse folka før han kom på besøk?

Gammel 24-02-12, 11:19   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har laget en god del Jamie-mat og jeg kniper inn på olivenoljen. Jeg lager kjempegod mat og bruker mye mindre fett og sukker enn det oppskriftene gjerne antyder. Feks i går stekte jeg lapper, og i oppskriften er det 70 g smeltet smør. Jeg dropper det, og de blir kjempegode allikevel.

Gammel 24-02-12, 11:38   #11
Jeenie
-in the fog-

Jeenie sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Yste Sunnmøre
Jeenie har et hav av muligheter foran seg
Standard

Du trenger helt sikkert ikke bruke like mye som han bruker.. For det er ganske heftige mengder..
Men EVOO er vel ikke like ille som smør og vanlig olje?

Jeenie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 11:45   #12
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes ikke olivenolje passer til all slags mat, som regel bruker jeg smaksnøytral olje sammen med litt smør til steking. Kjøttdeig steker jeg uten å tilsette fett overhodet, takket være gode nonstick-panner. Olivenoljen her i huset er forbeholdt matretter med middelhavsopprinnelse, og salater. Den tåler jo i tillegg svært lite varme før den brenner seg og blir vond.

Gammel 24-02-12, 13:24   #13
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jeenie, her.

Du trenger helt sikkert ikke bruke like mye som han bruker.. For det er ganske heftige mengder..
Men EVOO er vel ikke like ille som smør og vanlig olje?

Det inneholder like mange kalorier. Så i den nevnte pizzaen, som sikkert ikke er lavkalori i utgangspunktet, med hvitt mel og ost på, tilføres det 7-800 ekstra kalorier.

Jeg bruker ikke like mye, så klart, når jeg lager det. Jeg lurte egentlig på om noen gjorde det, samt ville bare slarve litt om at JO er litt rar som bruker så mye.

Gammel 24-02-12, 13:56   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøver å distrahere mannen min fra å se når Jamie slår seg vilt løs med olivenoljen. Han har nemlig en dragning mot å gjøre det samme, noe jeg ikke støtter verken med tanke på smaken eller kaloriinnholdet. Olivenolje er godt, men all mat trenger ikke dynkes i det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 08:31   #15
bjornhenry
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Trondheim
bjornhenry har et hav av muligheter foran seg
Standard

God olivenolje, extra virgin, er en smaksforsterker.
Det fremhever smaken på råvarene du bruker i maten.
Du kan også erstatte fløte med olivenolje. Jamie bruker
aldri fløte, bare olivenolje. Fordi det er godt for hjertet ditt!

bjornhenry er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 08:43   #16
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lager mye av Jamie, men bruker alltid mindre olje.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 11:24   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bjornhenry, her.

God olivenolje, extra virgin, er en smaksforsterker.
Det fremhever smaken på råvarene du bruker i maten.
Du kan også erstatte fløte med olivenolje. Jamie bruker
aldri fløte, bare olivenolje. Fordi det er godt for hjertet ditt!

Men i DE mengdene? Næh.

Gammel 25-02-12, 12:00   #18
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Funker ikke helt med bløtkake. Å erstatte fløten.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 12:08   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser det for meg.

Gammel 01-03-12, 12:31   #20
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Det året jeg bodde i Paris la jeg merke til at de brukte en del solsikkeolje og smør også, spiser man ute vet man jo aldri helt.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:19.