|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#2 |
wizzzard
|
![]() Sv: Geometrinøtt!Det ser ut til at det er ein boge på den øverste skrålinja der? Buler litt nedover på den øverste teikninge, og litt utover på den nederste? Tipper det skaper stor nok forskjell til at dei kan lage "hol" med dei tilsynelatande identiske figurane.
![]() |
#7 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Geometrinøtt!Se på den spisse vinkelen i hhv den røde og den grønne trekanten. Enkel tangens viser at den grønne er 21,80 grader, mens den røde er 20,56 grader. I den øverste figuren har derfor hypotenusen et knekkpunkt nedover, og i den nederste har den et knekkpunkt oppover. Dette gir et minusareal og et plussareal som tilsammen er lik den manglende firkanten i den nederste figuren.
![]() |
#8 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Geometrinøtt!Hvis du sammenlikner firkantene i (x=7,y=3) ser du at de ikke er like. Men det er ikke fort gjort ved første øyekast.
![]() |
#9 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Geometrinøtt!Jeg ser ulikhetene på tegningen, men det jeg ikke skjønner, er at når jeg klippet ut finguren i henhold til den øverste figuren og satte den sammen igjen som den nederste, så fikk jo jeg også det hullet, og da har jeg jo ikke jukset med linjene. Jeg brukte linjal til å trekke linjene. Men dette har jeg virkelig ikke peiling på og dummer meg sikkert ut.
![]() |
#10 |
This is normal!
|
![]() Sv: Geometrinøtt!
Brukte du limpistol da du satte dem sammen igjen?
![]() |
![]() |
#12 |
wizzzard
|
![]() Sv: Geometrinøtt!Tangina: Men når den linja er skeivt innover med rød nederst grønn øverst, så blir den jo skeivt utover når grønn er nederst rød er øverst. Utgangspunktet er feil og da blir resultatet feil uansett.
![]() |
|
|