|
Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
geskjeftig
|
![]() Hvilket nettbrett kan erstatte papir?I jobbsammenheng printer jeg ut hinsides mengder i uka, det er verken særlig miljøvennlig eller praktisk. Jeg har fått tilbud om å bytte ut denne praksisen med nettbrett, men trenger å finne ut hvilke(t) som funker best for mine behov.
![]() |
#2 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?Er du ikke avhengig av 3G så er det pr.idag lite som overgår Asus Transformer Prime med docking stasjon.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?Om du skal lese mye tekst ville jeg valgt en e-bokleser, siden skjermer med elektronisk blekk er mer behagelige å lese lenge på. Jeg har en sak fra Sony og er veldig fornøyd med den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?Takk for innspill!
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?Jeg har nettopp sett min første kindle. Og aner ikke åssen den er å skrive til. Men til å lese på dunker den nok det meste veldig greit all den tid den er fin å lese på og ikke sliter øyne. |
![]() |
![]() |
#6 |
Nysgjerrig
![]() Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?Den jeg har støtter pdf, doc/docx må jeg sjekke, men word konverterer jo greit til pdf om dagen i alle fall. Man kan også notere i dokument, og den har forsåvidt nettleser, men siden skjermen er i sorthvitt er ikke det så interessant. Jeg anbefaler å teste ut forskjellen på nettbrett og e-bokleser før du bestemmer deg. Det er vanskelig å skjønne hvor stor forskjellen er uten å prøve. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?Kindle er ikke aktuelt, jeg jobber utelukkende med norsk og egne dokumenter. Det får jeg heller ønske meg på privaten.
I like big books and I cannot lie. Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11 Sist redigert av Luftslottet : 15-11-12 kl 19:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Nysgjerrig
![]() Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?Mye av app-behovet kan dekkes av en god smart-telefon, i alle fall for min del. Men det er jo personlige preferanser som avgjør her. For meg er det forsåvidt vanskelig å lese faglitteratur på skjerm overhode, det er liksom ingenting som slår det å skippe raskt gjennom sidene til man får øye på den kjente figuren sånn at man vet hvor man skal stoppe, og med en postit her, bokmerke der og en penn som midlertidig bokmerke på det tredje stedet. Eller det å legge flere av arkene i en bunke ut ved siden av hverandre. Selv med stor skjerm er det vanskelig å få til akkurat det på fornuftig vis. Men faglitteratur og faglitteratur er jo ikke det samme, så jeg vet jo ikke hvordan du leser. Jeg leser som regel aldri faglitteratur fra begynnelse til slutt, jeg hopper alltid i boka/dokumentet, på en helt annet måte enn når jeg leser skjønnlitteratur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?Jeg leser fagliteratur fra perm til perm, og som regel på skjerm, fordi jeg ikke primært leser for å lære innholdet. Det hørtes litt rart ut, ser jeg.
![]() |
#10 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?Tusen takk for innspillene, det er veldig greit i en tenke-høyt-prosess.
![]() |
#11 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?Jeg leser på nettbrettet mitt, en samsung 7 tommer. Min samboer har ti-tommeren, og han leser på det. Jeg har lest en god klunk med bøker p åden lille samsungen. Man kan ikke notere i dokumentene - det savner jeg også. Jeg gleder meg til den funksjonen kommer, det vil gjøre det mye greiere når jeg vurderer og retter elevers innleveringer. Jeg printer også ut en god del, for jeg syns det er tidkrevende å kommentere i teksten digitalt - kunne jeg krotet litt med en penn så hadde det blitt noe helt annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?Måtte jo søke på Asus nå av ren nysgjerrighet og fant dette: http://www.amobil.no/artikler/asus_t...r_prime/104590 |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?Jeg vet iallefall at det er notatfunksjon på ipad når man leser bøker. Om det er en egen app vet jeg ikke - men det er en viss sannsynlighet for det.
![]() |
#15 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?Hvordan skal du skrive notatene? På tastatur på skjermen eller med penn?
![]() |
#16 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?Jeg er litt usikker, Venla. Hvis jeg kan få noe i nærheten av full Word med spor-endringer-funksjon, er det helt fint å notere på tastatur. Hvis ikke, ser jeg for meg behovet for å krote med en penneløsning av noe slag. Jeg trenger virtuelle post-its som henger fast der jeg setter dem.
![]() |
#17 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?Hvordan er det å overføre egne dokumenter til iPad? Bør man kanskje bruke Dropbox eller lignende?
![]() |
#18 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?Har ikke de fleste Android nettbrettene samme funksjonalitet stortsett? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?Jeg synes dropbox funker bra til iPad. Det finnes også tastatur som virker bra til padda om man ønsker å bruke det.
![]() |
#20 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hvilket nettbrett kan erstatte papir?
Ah. Nå har jeg fått kikka på tegnebrettet, og det er riktig spor, men ikke helt riktig produkt likevel. Jeg vil jo ikke skrive på blanke ark.
Det er litt forskjell i tiltenkt bruk og hvilke egendesigna apper som følger med. Men for all del, det beste ville jo være å finne den Perfekte Appen til dette, så kan jeg og kollegaene velge hvilket brett vi selv vil. Da blir det Transformer Prime på meg.
![]() |
|
|