|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Glutenfri bursdagSnuppa skal leve glutenfritt i en periode nå, og det er en hektisk bursdagsperiode vi går inn i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Glutenfri bursdagDet kommer jo an på hvor du bor, men velassorterte matbutikker har gjerne en del som kan være nyttig. Vår lokale Rema-butikk har Fria-brød i fryseren. De er helt OK, men bør tas opp av fryseren og tines ved behov, ikke hele brødet. Men med "brød" mente du kanskje pølsebrød? Jeg lærte å lage pølsebrød ved å lage en deig uten fiberhusk, som kunns sprøytes ut på bakepapir i passe pølsebrødfasong. Har ikke oppskrift nå, men bruk en oppskrift for fine rundstykker. Ultra pleier å ha frosne lomper, NB bør ikke tines i mikroen, da blir de til papp.
![]() |
#3 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Glutenfri bursdagJeg har ikke så veldig god erfaring med ferdig-pizzabunner, men det er veldig greit å bake selv, husk fiberhusk (blandes i væsken). Jeg pleier å kjøpe Toro lys glutenfri melblanding, og på posen står en oppskrift. Jeg modifiserer den litt ved å ha i olje, samt at jeg blander væsken og gjæren med 1 ts fiberhusk og lar svelle. Da blir deigen håndterbar og kan kjevles ut.
![]() |
#5 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Glutenfri bursdagSkal hun "bare" kutte ut gluten, eller hvetestivelse også? Det er visst noen av kakemiksene som inneholder stivelsen.
![]() |
#6 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Glutenfri bursdagI kaker og pizza kan du som regel bruke din vanlige oppskrift, men med glutenfritt mjøl, i den grad du pleier bake slikt sjølv. Pizza basert på vanlig deigoppskrift blir godt
![]() |
#10 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Glutenfri bursdagGele.
![]() |
#11 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Glutenfri bursdagFiberhusk inngår i ein del spesialoppskrifter for glutenfri gjærbakst. Helsekost har det. Eg brukar det sjeldan, men eg bakar i grunn lite gjærbakst til henne.
![]() |
#12 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Glutenfri bursdag
Du kan lage pizza uten, men da må du belage deg på å smøre deigen utover bakepapiret. Men det går, det også. Evt prøve å kjevle ut på bakepapir med plastfolie oppå deigen så det ikke sitter fast i kjevla.
![]() |
#13 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Glutenfri bursdagHm. Eg syns det går greit uten, deigen trykker eg ut med hendene, omtrent som paideig, og er ikkje spesielt klissete? Men fiberhusk gjer det ferdige bakverket mindre tørt og smuldrete. Til ein viss grad i alle fall. Dette er jo eit vanlig problem med glutenfri gjærbakst...
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Glutenfri bursdagToro sin langpanne sjokolade er knallgod.
![]() |
|
|