Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stoler du på magefølelsen din?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-12, 10:32   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stoler du på magefølelsen din?

Jeg vet ikke engang om alle har magefølelse? I mitt hode definerer jeg magefølelse bittelitt annerledes enn intuisjon, men klarer ikke forklare hvorfor.

Uansett. Ordet "magefølelse" har vært veldig aktuelt i mitt liv i det siste, jeg har tatt flere beslutninger kun basert på magefølelsen, og får stadig spørsmål om "hva sier magefølelsen din". Det som forundrer meg er at det stort sett viser seg at magefølelsen har rett, eller det har i det minste ikke blitt motbevist, og jeg føler meg sikrere på avgjørelser jeg tar på magefølelse, enn de jeg har sittet og fundert og veid for og i mot og analysert opp og ned i mente.

Realisten i meg liker ikke dette. Jeg foretrekker å kunne forklare nøyaktig hvorfor jeg tenker som jeg gjør, "det føles riktig" er ikke egentlig et holdbart argument.

Men! Da lurer jeg jo selvfølgelig på - har dere magefølelse, stoler dere på den, og tar dere beslutninger basert kun på magefølelse?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 10:38   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stoler du på magefølelsen din?

Jeg har magefølelse og er bevisst den de gangene den krasjer med logiske, fornuftige tanker jeg har om en sak. Og da aner jeg ikke hva jeg skal gjøre og blir sur og tverr.
Men som regel stemmer vel magefølelsen med hodet, og da tenker jeg ikke så nøye over det.

Jeg syns det er kjempevanskelig å ta en avgjørelse basert på magefølelsen. Og hvis ungene spør hvorfor når jeg har tatt en magefølelseavgjørelse i forhold til dem, så syns jeg ikke jeg kan gi dem et skikkelig svar.

Gammel 07-03-12, 10:39   #3
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Definer magefølelse. Jeg tror ofte ting uten å vite det sikkert, men jeg vet ikke om jeg vil kalle det magefølelse. Heller sånn, jeg tror ikke hun der har det så bra hjemme fordi hun sa sånn og sånn. Jeg synes å oppfatte noe bak de ordene. Men da er det jo fordi jeg er så sabla smart og observant () og jeg vet vel som oftest alltid hvorfor jeg tror det jeg tror. Altså tror jeg ikke jeg har noe særlig udefinerbare følelser.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 10:39   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en.
Når den sier at min logisk fattede avgjørelse er feil, og jeg likevel gjennomfører, sier magefølelsen kart fra med nettopp en stor klump i magen. Og i ettertid viser det seg somregel utelukkende at magefølelsen hadde rett. I alle fall i de tilfellene jeg husker, men jeg husker dem kanskje nettopp fordi magefølelsen hadde rett, og den ubehagelige følelsen av å handle mot denne, og deretter bekrefte at det var galt?

Gammel 07-03-12, 10:40   #5
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Et sted der magefølelsen min gang på gang viser seg å stemme er når det gjelder barna og helse. Jeg har flere ganger tatt med en tilsynelatende frisk unge til legen, pga jeg følte at noe i stemte, og vi har alltid kommet ut derfra med medisiner..

Det er nok små tegn jeg plukker opp og setter i system, uten at jeg selv egentlig vet det.

Jeg har også litt den at føles det riktig - så er det nok riktig, føles det feil er det nok feil test på mye..

Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 10:42   #6
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Og ja, når logikken og magefølelsen ikke er enig, da trives jeg ikke.

Sånn er jeg nå, i forbindelse med ting som har relativt stor og varig konsekvens. Jeg liker det ikke.

(At magefølelsen og logikken ikke var enig om todagers seminar når Knerten var 9 mnd, hadde som konsekvens at hverken far eller sønn sov den natta. Og det visste jeg egentlig (så logikken var delvis enig også, det var bare det at den logikken alle andre hadde, overstyrte) Men det var ei natt. Nå snakker vi langt med omfattende konsekvenser. Jeg liker det ikke.)

Gammel 07-03-12, 10:42   #7
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en magefølelse, og de gangene den ikke samsvarer med det hodet konkluderer med så tenker jeg at det er fordi jeg i bakhodet har noe informasjon som jeg ikke greier å komme på, og som gjør at den beslutningen hodet vil gjøre murrer.
Puh, for en setning! Skjønte noen dette?

Gammel 07-03-12, 10:43   #8
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg brukar magefølelsen ganske ofte, men lagar gjerne ei grundig mental konsekvensutgreiing først Deretter får magefølelsen vere tungen på vektskåla. Det har hendt at eg har lagt bort konsekvensutgreiinga og tatt valget på "gefühlen". Det har stort sett vore riktig.
Eg har vore altfor snusfornuftig og forsiktig når det gjeld sjuke ungar - gått til lege for seint rett og slett. Skikkelig dårlig mor som ikkje følger magefølelsen når det gjeld eigne barn

Gammel 07-03-12, 10:44   #9
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det siste året har eg opplevd at magefølelsen, eller intuisjonen min som eg likar kalle det, har prøvd fortelle meg noko men eg har undertrykt det. Når det vise seg at magen min har hatt rett heile tida er eg blitt meir bevisst på dette og dermed lytte eg no veldig til kva den seie. Den har jo stort sett rett.

Gammel 07-03-12, 10:47   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Jeg stoler ikke all verden på magefølelsen. Det er derfor jeg starter så mange tråder her inne for å høre om magefølelsen min er på bærtur eller ikke.

Jeg har ikke fått all verden av sosial forståelse som ballast hjemmefra ... innser jeg med årene.

Gammel 07-03-12, 10:48   #11
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Njæ.
Jeg er jo ikke frisk, hodet mitt fungerer ikke som det skal og jeg forstår ikke alltid situasjoner. Å stole på en intuisjon som ikke sitter med selv de mest grunnleggende verktøyene er ikke en spesielt god plan.

Jeg bruker følelser en hel del når jeg bestemmer meg for noe, for det er sånn jeg er, men magefølelsen må i grunn få dille på egenhånd.

Gammel 07-03-12, 10:53   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å bruke magefølelsen sånn sosialt og i familien tror jeg vel er ganske lugnt. Jeg tenkte mer på litt andre type beslutninger, jobbrelatert.

Gammel 07-03-12, 10:53   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det gjør jeg. Greia er jo at jeg bare husker de gangene magefølelsen har vært rett, ikke de gangene jeg har tatt feil.

Jeg definerer magefølelse som en samling av all kunnskapen og erfaringene mine, og ser slett ikke på det som noe hokuspokus.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 10:54   #14
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har elendig intuisjon og magefølelse. Den tar svært ofte feil!

Gammel 07-03-12, 10:55   #15
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Ja, absolutt. Realisten i meg protesterte høylytt og lenge, men måtte gi seg til slutt.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 10:56   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har en problematisk magefølelse. Så på noen områder ignoreres den så godt jeg kan. Når den sier "dette burde en som virkelig bryr seg om deg skjønne instinktivt, denne relasjonen skal termineres" for eksempel.

I jobbsammenheng og en del andre settinger stoler jeg temmelig totalt på magefølelsen da den har vist seg godt kalibrert gjennom mange år.

Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 10:57   #17
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar sjelden avgjørelser i jobbsammenheng basert på magefølelsen. Og det er ene alene for at ingen sjefer liker meg hvis jeg gjør det. Jeg er ingen bissniss-kvinne, og hvis jeg skulle tatt avgjørelser basert på magefølelsen i jobbsammenheng hadde muligens selskapet gått konkurs. Magefølelsen min vil at alle skal være glade og like meg.

Gammel 07-03-12, 10:59   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg definerer magefølelse som en samling av all kunnskapen og erfaringene mine, og ser slett ikke på det som noe hokuspokus.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

I jobbsammenheng og en del andre settinger stoler jeg temmelig totalt på magefølelsen da den har vist seg godt kalibrert gjennom mange år.

Kan man selge magefølelse på boks?

"You need guts? Call now for a special offer!"

Gammel 07-03-12, 11:07   #19
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Jeg stoler på min magefølelse ja.
Er det noe som ikke stemmer så gir magefølelsen meg en følelse av klump i magen.
Hvis ikke hodet blir enig med meg selv så er magefølelsen den som vinner.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 15:04   #20
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Magefølelsen min inntrer vel først når noe skurrer litt for meg, tror jeg. Når det er snakk om valg av noe slag, og der noe sier meg at det umiddelbare kanskje ikke ikke likevel er veien å gå. Jeg tror dog ikke det er intuisjon for meg eller noe spesielt ved det. Jeg tror det er oversett samvittighet, moral, prinsipper, følelser som presser seg litt fram. Sånt kjenner man jo typisk i magen, og når man velger noe som føles godt, ja så blir mat lett i magen og til sinns.

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Jeg har en magefølelse, og de gangene den ikke samsvarer med det hodet konkluderer med så tenker jeg at det er fordi jeg i bakhodet har noe informasjon som jeg ikke greier å komme på, og som gjør at den beslutningen hodet vil gjøre murrer.

Så fint sagt. Det er ofte sånn jeg også opplever det. Det synes så klart når man først forstår det og ting føles bra.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:31.