Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Kvit farge til vegg mot standard farge på dør

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-12, 17:11   #1
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kvit farge til vegg mot standard farge på dør

Vi bygger hus - alskens verdensproblem ein frivillig påtar seg altså..

Vi har bestilt ferdig malte innerdører i heiltre - standard kvitfarge. Dette betyr at dei er bomull / eggehvit det da. Karmar i denne fargen skal dei jo også ha (elles er det listefritt, bortsett frå ved golv). Så skal jo dørfargen stå i kombinasjon mot lyse vegger - som eg i utgangspunktet tenkte å ha i Letthet, refleksjon eller tilsvarande. Og så blir det IKEA kjøkken i høgglans kvit - og kjøkkenet er eit stort allrom slik at her blir det mykje vegg (med møne opp). Nett no ser eg for meg at dørene vil sjå gule ut, mot vegger som er kvite, og at kjøkkenet blir blenda.

Eg kan sikkert få spesialfarge på innerdørene (mindre gul), men neimen om eg er sikker på om eg er villig til å betale tusner for det! Heilt ærlig ville eg da heller malt vegger i bomull , men da blir sikkert kjøkkeninnreiinga sjølvlysande! Gaah!

Er det nokon her inne som har standard farge dører mot kvitare vegger og kan fortelle meg om dette er verdt ei krise eller eit skuldertrekk? Meeeh.

__________________
Jente 2003 og gut 2005

Sist redigert av Syrin : 11-03-12 kl 17:42.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-12, 17:28   #2
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvit farge til vegg mot standard farge på dør.

Jeg synes eggehvit er en grusom farge. Det ser gult og gammelt og slitt ut. Spesielt sammen med andre, mer klare farger.

Så hvis du kan få dørene i bomull og ikke eggehvit (husker vi hadde det valget av standardfarger da vi bygget loft) hadde det vært best. Veggene i huset kan du male chi - fineste hvitfargen i verden!

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-12, 17:31   #3
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.648
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kvit farge til vegg mot standard farge på dør.

Vi har chi på veggene og den er nydelig, men dessverre ikke like flott opp mot listverk og dører i eggehvit.

(jeg tenkte ikke på det før det var for seint)

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-12, 17:35   #4
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kvit farge til vegg mot standard farge på dør.

GAah! Ikkje sei det!

Men eg har lest og lest, og "alle" seier at bomull og eggehvit er nøyaktig samme farge?

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-12, 17:37   #5
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kvit farge til vegg mot standard farge på dør.

Standardfargen for listverk og dører er bomull (S-0502-Y), og den framstår som mindre "skitten" enn den eldre standardfargen eggehvit. Jeg er dessverre utstyrt med over gjennomsnittet syn når det gjelder farger og nyanser, og her er forskjellen temmelig klar, til tross for (tilnærmet) lik fargekode.

Vi har hvit Abstrakt høyglans kjøkkeninnredning, og valgte Chi som veggfarge, for alt annet ville fremstå som gult mot det helhvite.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-12, 17:40   #6
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kvit farge til vegg mot standard farge på dør.

Vi har bomull lister og dører og i trappa. Veggene er helt hvite. Mange kommenterer at det gjør gangen veldig lys og fin, og vi reagerer ikke på kræsj eller gule lister altså.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-12, 17:41   #7
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kvit farge til vegg mot standard farge på dør.

Tuuusen takk Nera - det var nyttig info, ang. kvit farge mot Abstrakt. Eg er litt skeptisk til Chi nemlig. Eg er redd den er for kvit for min smak.

Nå har eg faktisk gått til innkjøp av ei skapdør, kjøpt lerret og testar ut kvifargar, og har tenkt å samanlikne. Har tre lerret som nå står til tørk med testfarge Letthet, Klassisk hvit og refleksjon. Har sånn farga a4-ark med bomull, og den er jo skitten! Skrekk og gru...

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-12, 17:42   #8
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kvit farge til vegg mot standard farge på dør.

Ok Tinkadott - så det kan altså vere til å leve med

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-12, 17:50   #9
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kvit farge til vegg mot standard farge på dør.

Hørte så mye skryt om fargen Chi, men kan ikke si jeg synes den er så spesiell,
den er hvit liksom(synes inntrykket er likt som med en nøytral plain hvit veggmaling).
Eldste har Chi på rommet og yngste brukte vi vanlig hvit veggmaling(sånn man grunner med)
og en vegg med farge, klarer ikke å se noe forskjell på de to rommene.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-12, 17:53   #10
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kvit farge til vegg mot standard farge på dør.

Dei tre kvitfargane eg har testa ut ser også dønn like ut Men det skjer sikkert noko revolusjonerande ved neste strøk.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-12, 17:56   #11
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvit farge til vegg mot standard farge på dør.

Jeg synes Bomull ser ut som skitten Egghvit. Vi har Egghvit på veggene (folk tror det er kritthvitt, men her er det store vindusflater og mye lys), og Letthet på karmer/lister og dører. Jeg synes det er finere med lysest farge på "detaljene", og Egghvit og Letthet står veldig fint til hverandre.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-12, 18:06   #12
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvit farge til vegg mot standard farge på dør.

Er det ikke bomull jeg tenker på? Jeg sa vi skulle ha hvit - ikke eggehvit, så jeg er ikke sikker på hvilken hvitfarge det var, den ble lekker mot chi-en, hvert fall.

Det jeg liker med chi er at den er, som dere sier, hvit-hvit, men samtidig varm og ikke instutisjonspreget i det hele tatt.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-12, 18:12   #13
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kvit farge til vegg mot standard farge på dør.

Hørte om noen som malte Letthet, og dem var iallefall godt fornøyde! Passet fint til ferdigmalte karmer/lister/dører.

__________________
2004 - 2008.
ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-12, 18:13   #14
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kvit farge til vegg mot standard farge på dør.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes Bomull ser ut som skitten Egghvit. Vi har Egghvit på veggene (folk tror det er kritthvitt, men her er det store vindusflater og mye lys), og Letthet på karmer/lister og dører. Jeg synes det er finere med lysest farge på "detaljene", og Egghvit og Letthet står veldig fint til hverandre.

I hovedetasjen har vi veldig mykje lys. Det er overlys i heile etasjen (i mønet), og store vindusflater mot utsikten. Og det er 4 meter opp under mønet. Delvis derfor fryktar eg Chi. Så fint at du melder at Eggehvit ser bra ut - den vil antagelig stå bra til ferdigmalte dører. Kjøkkeninnreiinga vil rett nok framleis vere ei utfordring - men det er jo eit pluss at den er lysare kvit og ikkje mørkare kvit i alle fall.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-12, 18:18   #15
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kvit farge til vegg mot standard farge på dør

Mykje mas frå meg her nå, men min greie tømrar har i alle fall respondert på eposten min på ein søndag om kva farge dørene har. Dei er bestilt i S0502-Y. Det er vel bomull?

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-12, 18:28   #16
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kvit farge til vegg mot standard farge på dør

S-0502-Y er bomull, ja. Ellers er ikke Chi varm, men faktisk helt uten gulpigmenter. Vi skulle egentlig ha S-0500-N,men denne viste seg å inneholde litt gule pigmenter, og ble valgt bort. Jeg fikk se kodene de blandet etter i malingsbutikken, og NCS-kodene sier ikke alltid hele sannheten.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-12, 18:58   #17
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kvit farge til vegg mot standard farge på dør

Eit raskt google-søk sender meg til gode gamle Foreldreportalen, og eit innlegg av kokosbolle. Limer inn deler av det ho viser fram der (sitt fine kjøkken). Denne veggen var jo veldig illustrativ, og gjer meg nervøs på eigne vegne.

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.


Her ser man forresten godt forskjellen på s0502-y (listene) og s0500-n (vegger). Listene skal males i samme farge som veggene, er bare mannen som kjøpte ferdigmalte.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-12, 23:56   #18
Evita
Superduperaktiv
 
Evita sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 741
Evita er populærEvita er populærEvita er populær
Standard

Sv: Kvit farge til vegg mot standard farge på dør

Her kan du se fargen Letthet mot ferdigmalt hvit dør (døra er et par år gammel og har muligens gulnet litt):



Ser at det kanskje kunne vært en idè å ta bilde i dagslys.

Evita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-12, 07:02   #19
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kvit farge til vegg mot standard farge på dør

Vi har vegger i antikkhvit, mot lister og dører i bomull. Passer fint sammen. Skal se om jeg får tatt et bilde mot tv-skjenken vår, som er i hvit høyglans fra Ikea.

Jeg hadde tenkt til å ha en annen farge på veggene, men den hvite fungerer greit, og jeg klarer ikke komme på noe annet jeg vil ha enda. Har dog ingen møbler enda heller, så det haster ikke!

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-12, 07:06   #20
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kvit farge til vegg mot standard farge på dør

Takk Evita - supert med bilde! Eg tar gjerne i mot fleire bilde!

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no