Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når ingen lukker opp når hjemmehjelpen kommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-12, 15:58   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Når ingen lukker opp når hjemmehjelpen kommer

En eldre person i familien ble nylig så syk at h*n ikke kunne lukke opp når hjemmehjelpen (privat vaskebyrå, betalt av kommunenn etter vedtak) ringte på. personenn er gammel, enslig og meghet pålitelig i forhold til avtaler. Personen hadde heller ikke mulighet til å ringe, da h*n var for syk.

Er det noen som kjenner til hva slags rutinger som spiller inn ved slike tilfeller? For familien er det vondt å vite at de har vært der og gått igjen, uten å varsle noen.

(Enden på visa var at h*n etter 4-6 timer klarte å kravle over gulvet og ringe noen, men da hadde h*n nesten blødd ihjel)

Gammel 12-03-12, 16:07   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når ingen lukker opp når hjemmehjelpen kommer

Hjemmehjelpen må vel kontakte familien!??

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-12, 16:08   #3
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Da skal hjemmehjelpen kontakte pårørende eller hjemmesykepleien hvis de er inne i bildet.

Gammel 12-03-12, 16:09   #4
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Send en klage eller kontakt bestillerkontoret. Det skal være klare og tydelige rutiner på dette.

Gammel 12-03-12, 16:23   #5
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg er vant med at man kontakter pårørende evt trygghetsalarm hvis de har det.
Privat eller ei, så burde de ha rutiner for slikt.
Gi en tilbakemelding.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-12, 16:36   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skal være klare rutiner på dette, ja. Jeg anbefaler at dere tar kontakt med bestillerkontoret og forteller om hva som skjedde og spør etter disse rutinene. Dette er jo veldig alvorlig og absolutt noe som bør tas opp.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-12, 16:51   #7
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nøkkel til hjemmehjelpen er jo et godt tiltak?

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-12, 16:55   #8
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Nøkkel til hjemmehjelpen er jo et godt tiltak?

Veldig mange har jo gitt nøkler til hjemmetjenesten. Men det er jo ikke alle som ønsker at hjemmehjelpen skal ha nøkkel, og da er det jo spesielt viktig at man har rutiner som iverksettes når slike ting som dette skjer.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 12-03-12, 16:56   #9
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Veldig mange har jo gitt nøkler til hjemmetjenesten. Men det er jo ikke alle som ønsker at hjemmehjelpen skal ha nøkkel, og da er det jo spesielt viktig at man har rutiner som iverksettes når slike ting som dette skjer.

Hos svigers låste de seg inn ved slike situasjoner og det var en god trygghet for oss pårørende.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-12, 16:57   #10
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Er det ikke vanlig at hjemmehjelp har tilgang til nøkkel eller telefonnr til nærmeste pårørende?
De må jo komme seg inn/varsle pårørende når ingen åpner. Klage og refs til riktig instans er påkrevd syntes jeg.

Gammel 12-03-12, 17:02   #11
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

De som kan låse opp selv har ofte ikke levert fra seg nøkkel.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-12, 19:45   #12
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hjemmehjelpene hos oss ringer inn til oss på kontoret,så får vi hjemmesykepleien som ofte har nøkkel til å reise dit å låse opp. De reiser ikke videre uten å sjekke det opp.Det har heller aldri jeg gjort i hj.spl hvis ikke det var vanlig at pasienten var borte.

Gammel 12-03-12, 20:42   #13
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hjemmesykepleien er ikke inne i bildet. Jeg vet ikke helt hvor ofte personen har besøk fra hjemmehjelp, men det er for hjelp til rengjøring og slikt, ikke personlig stell eller handling eller slikt. Vil tro de ikke pleier å låse seg inn. Mao ikke besøk veldig ofte, vil tippe max 2-4 ganger i måneden.

Gammel 12-03-12, 21:34   #14
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Har sagt til nærmeste pårørende at jeg synes dette må varsles inn/klages på hvis det er rutinebrudd. Nærmeste pårørende er sliten, også pga andre nære pårørende som dirigerer andre vel mye akkurat nå.

Jeg forsøker å si at dette kan jeg bidra med, jeg er flink til slikt. "Men det er så styrete, er det virkelig nødvendig, nå er det så mye annet" osv. *sukk*

Gammel 12-03-12, 22:09   #15
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg har tidligere hatt sommerjobb i Hjemmesykepleien og opplevde dette flere ganger. Jeg kan ikke huske at det var noen faste rutiner på hva man gjorde, i allefall ble jeg aldri fortalt dem, men jeg har aldri forlatt hjemmet til noen jeg hadde en avtale med uten at jeg på en eller annen måte fikk kontakt med dem eller vite gjennom andre at de hadde det bra. Vanligvis har det vist seg at vedkommende bare har dratt et sted uten å si i fra.

En gang opplevde jeg imidlertid at en dame ikke svarte på døren og hun hadde ikke trygghetsalarm, familie et stykke unna og dermed ingen andre som kunne komme seg inn med det første. Jeg skulle til å ringe kontoret og få nummer til familien da jeg syntes jeg hørte svake lyder inne fra leiligheten. Det viste seg at hun i løpet av en dotur om natten hadde fått et slag og falt, og kom seg ikke opp. Hun hadde hørt at jeg ringte på og klart å dra seg ut av badet og såpass nært døren at jeg omsider hørte at hun ropte. Vi fikk snakket sammen gjennom døren, og hun klarte omsider å kravle bort til døren og bruke en stokk til å låse opp slik at jeg kom meg inn til henne. Familien hennes bodde et stykke unna, så jeg tør ikke tenke på hvor lenge hun kunne endt opp med å ligge der hadde jeg bare gått da hun ikke åpnet med det første.
Jeg hadde selv vært ganske fortvilet hadde jeg fått vite at et eldre familiemedlem hadde ligget hjelpeløs i timesvis fordi hjemmehjelpen ikke hadde tatt seg bryet med å sjekke at alt var i orden. Det hadde jeg absolutt tatt opp med dem. Også for andre brukeres del er det viktig at dette ikke skjer igjen.

Jeg tenker forresten at en person som er i så dårlig forfatning som det TS beskriver bør få en trygghetsalarm. Den har de alltid på seg og kan dermed enkelt kontakte hjelp om noe skulle skje. Det er en trygghet både for dem selv og for familien.

Gammel 12-03-12, 22:23   #16
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Alarm var i leiligheten, men en slik på veggen som må trykkes på (for høyt i denne sammenhengen uansett). Forrige uke ble den sagt opp og trygghetsalarm bestilt. Noen gæmliser er skikkelig sta.

Gammel 13-03-12, 13:49   #17
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vet ikke om det er vanlig med rutiner på det når det kun er snakk om ukentlig eller sjeldnere besøk. Selv har jeg blitt oppringt to ganger av hjemmehjelp når man ikke har fått kontakt, men jeg tror ikke dette er fast rutine, for det har vært mange flere ganger der man ikke har oppnådd kontakt.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-12, 13:54   #18
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Det skal være rutiner for slike i alle hjemmetjenester. Hvorvidt man har det eller faktisk bruker eller kjenner til disse, er en annen sak. Men det skal finnes rutiner, altså. Fortrinnsvis rutiner som beskriver i detalj hva man skal gjøre både hvis man har nøkkel tilgjengelig og hvis man ikke har nøkkel tilgjengelig. Både mangel på rutiner og manglende kjennskap til rutiner hos personalet, er brudd på kvalitetsforskriften.

Gammel 13-03-12, 19:51   #19
Krinoline
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2012
Krinoline er litt kul
Standard

Er dette snakk om et privat vaskebyrå, som da ikke hører inn under den kommunale hjemmesykepleien?
Forøvrig høres det ut som om vedkommende gamle menneske har behov for hjemmesykepleie da, særlig med utslitte pårørende, osv...

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-12, 21:34   #20
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.

Er dette snakk om et privat vaskebyrå, som da ikke hører inn under den kommunale hjemmesykepleien?
Forøvrig høres det ut som om vedkommende gamle menneske har behov for hjemmesykepleie da, særlig med utslitte pårørende, osv...

Det private vaskebyrået jobber på en avtale, de er leid inn av kommunen for å bedrive hjemmevask som hjemmehjelp.

Pårørende er utslitte akkurat nå, fordi det har vært traumatiske og strevsomme dager, normalt klarer personen seg selv og trenger (og vil ikke ha) ikke daglig tilsyn. Faktisk er tilbud fra hjemmesykepleien mht medisiner avslått, må vite...

Vi har fått lov til å sjekke opp rundt rutiner og slikt, da ihvertfall. Det er da noe.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:08.