Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Diskriminering hvis menn ikke får gå i shorts?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-12, 22:09   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Diskriminering hvis menn ikke får gå i shorts?

http://www.aftenposten.no/jobb/Menn-...b-6784115.html

Fiffig sak.

Må si jeg ble litt overrasket, all den tid jeg ser på shorts som et fritidsplagg, i og for seg for begge kjønn - mens skjørt for kvinner er übertradisjonelt plagg som brukes i relativt mange fine og mindre fine anledninger.

Diskriminering, altså? Hm.

Nå er denne saken litt spesiell siden den gjelder hva man har under en hvit frakk, så om dette kan videreføres feks til forretningsverden der menn ellers går i dress er jo ikke sikkert.

Gammel 14-03-12, 22:13   #2
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Diskriminering hvis menn ikke får gå i shorts?

Det ER forskjell på shorts og shorts, og det ER forskjell på skjørt og shorts. Å gå omkring og se ut som om man bare har legefrakk på seg ser dumt ut på begge kjønn syns jeg. Så egentlig kunne han bare gått i skjørt?

Gammel 14-03-12, 22:13   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man skal passe seg for hvor korte plagg man har under hvite frakker. Det kan gå rykter om at man ikke har noe der. Har jeg hørt.

Ellers... tja? Det er forskjell på shorts og shorts også. Man bør gå skikkelig kledd på jobb, men det finnes jo fine og mindre fine shortser og fine og mindre fine skjørt.

Gammel 14-03-12, 22:16   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Får kvinner gå med shorts? Nektes menn å gå med kjole?

Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 23:11   #5
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vel ennå til gode å se en lege/psykolog/whatever gå med igjenknappet legefrakk, og ser ikke helt problemet. De må gjerne gå i shorts på varme dager for min del.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 23:20   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen bør gå i shorts på jobb, hverken kvinner eller menn!

Med unntak for "dress-short" og andre mer akseptable varianter av arten. Og da bør man som et minimum ha barbert leggene. : prippen:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 23:21   #7
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er diskriminerende hvis det er snakk om det generelle her.
Det finnes mange slags shorts og mange slags skjørt og jeg ser at mange varianter ikke egner seg på en del arbeidsplasser, men ser ikke den prinsippielle forskjellen mellom shorts og skjørt.
I flere uniformerte yrker finnes shorts som del av uniformen, både til menn og kvinner. Det kan være riktig så pent og skjemmer ikke antrekket som helhet.

Hadde jeg vært mann og mine kvinnelige kolleger fikk gå med knekorte skjørt og jeg ikke fikk gå med en pen shorts i knelengde hadde jeg blitt sur.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 23:36   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jammen, menn har ofte så stygge bein. Jeg setter som et minimumskrav at de i det minste barberer seg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 23:37   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Menn med barberte legger?

Gammel 14-03-12, 23:39   #10
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Shorts i seg selv burde ikke være et problem. På mange arbeidsplasser er det vanlig med kleskode, da er det ikke selve plagget som er problemet med vurdering av hvor formelt/uformelt det fremstår. En fritidsshort stiller ikke i samme kategori som et pent skjørt. Lengden på plagget kan ikke brukes som sammenligningsgrunnlag.

Fikk forresten frysninger av bildet. Det var både shorts og hårete legger det minste problemet. Sokker i sandal!

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 23:54   #11
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hadde jeg vært mann og mine kvinnelige kolleger fikk gå med knekorte skjørt og jeg ikke fikk gå med en pen shorts i knelengde hadde jeg blitt sur.

Så hvis du jobbet innen bank/finans og kvinner bruker drakt, så blir du sur om du ikke får gå i dressjakke og shorts?

Gammel 15-03-12, 00:01   #12
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Så hvis du jobbet innen bank/finans og kvinner bruker drakt, så blir du sur om du ikke får gå i dressjakke og shorts?

Så lenge det er en definert kleskode ville jeg ikke blitt sur. Da må man "kjempe" på andre fronter. Hadde jeg jobbet et sted uten en spesiell kleskode og fått beskjed om at et skjørt passer under en frakk, mens en pen shorts ikke gjør det hadde jeg blitt sur ja.

Shorts og en pen skjorte kan være et riktig så fint antrekk og jeg synes ikke bare mannelegger er eklere enn bare kvinnelegger.

Merk at jeg snakker om bare legger her, ikke om legger bekledt med strømper. Det blir en annen kategori.

Gammel 15-03-12, 00:03   #13
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Fikk forresten frysninger av bildet. Det var både shorts og hårete legger det minste problemet. Sokker i sandal!

Hvis du grøsser av det må du ikke kikke på føttene til ansatte på sykehuset.

Gammel 15-03-12, 00:26   #14
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Uniformen til OTD omfatter cityshorts til kvinner, men ikke shorts til menn, og jeg synes det er hinsides latterlig all den tid argumentet er at "ingen vil vel se hårete mannelegger! ". Be meg barbere leggene mine før jeg bruker shortsen, I dare you! I double-dare you!

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 06:56   #15
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg er med på det med likestilling her - la menn gå med shorts så mye de vil! Men da må de også følge opp med voksing, barbering, smøring, sokkefjerning, selvbruning, pedikyr, lakk og godlukt, for det må jo vi gjøre for å unngå å bli uglesett i shorts og sandaler.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 09:20   #16
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det lukter litt bittert av denne tråden jeg. "Må" jeg barbere bena, så må DE det óg! jeg har aldri møtt en mann som var spesielt interessert i hvordan tåneglene til nabodama så ut, men nesten alle kvinner jeg har kjent henger seg opp i, og dømmer, sine medsøstres utseende. Og så forteller de hverandre at de fæla mannfolka tvinger dem til å peele hodebunnen for at håret skal få den heeeelt spesielle glanzen.

Jeg generaliserer, selvfølgelig, men det gjør andre her óg.

Terry Pratchett
Gammel 15-03-12, 09:27   #17
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Jeg synes det lukter litt bittert av denne tråden jeg.

Langt fra bitter, men morer meg over bilder på netthinnen.

Gammel 15-03-12, 09:39   #18
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Langt fra bitter, men morer meg over bilder på netthinnen.

Hahaha! Tenk deg ansiktet på en gjennomsnittlig mann bare i dét han får se de forskjellige produktene og remediene. Uvurderlig.

Terry Pratchett
Gammel 15-03-12, 09:46   #19
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Hahaha! Tenk deg ansiktet på en gjennomsnittlig mann bare i dét han får se de forskjellige produktene og remediene.

For ikke å snakke om når han får se prisen på remediene. Ved nærmere ettertanke tror jeg det er greiest å la ham leve i uvissheten.

Gammel 15-03-12, 09:49   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn for å svare seriøst på tråden, så synes jeg det er diskriminering om menn ikke får lov til å gå med bare legger hvis kvinner får lov. Det at "hårete mannelegger er stygt" holder virkelig ikke som begrunnelse, med mindre det er en firmapolicy at alle legger skal være vokset og smurte (og da sier jeg som Pappalille: "I dare you!"). Når det er sagt så håper jeg virkelig at menn flest har bedre esteisk sans enn at de synes det er greit å dukke opp på jobb med bare legger og sokker i sandalene, men jeg synes jo de skal ha lov til å gjøre det.

Jeg synes det blir noe annet dersom det er snakk om en arbeidsplass med en uttalt dress code; der er det opplagt at verken menn eller kvinner skal komme i shorts, med mindre den er en del av et pent antrekk og man har pene strømper under.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:09.