Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage/småfugler] Hvordan fjerner dere frøkapslene?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-12, 13:04   #1
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

[Hage/småfugler] Hvordan fjerner dere frøkapslene?

Det er endelig tomt for snø i hagen.

Det gjør at alle frøkapsler (fra solsikkefrø mm) etter vinterens intense fuglemating kommer tydelig fram. Hvordan fjerner dere dette, egentlig? Noen lure tips? Jeg tenker på å legge ut en presenning eller lignende når høsten kommer, slik at jeg bare kan plukke den opp og kaste frødritten til neste år, men jeg frykter det vil skade gresset under?

Eh, ja, og: Mater dere fuglene fremdeles?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 13:07   #2
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage/småfugler] Hvordan fjerner dere frøkapslene?

Fjerne? :sjuske:

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 13:07   #3
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage/småfugler] Hvordan fjerner dere frøkapslene?

Har ikke matet fuglene med frø, ergo har jeg ikke problemet. Ville ikke lagt pressenning på gresset for vinteren, da tror jeg det vil dø.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 13:10   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage/småfugler] Hvordan fjerner dere frøkapslene?

Fjerne? Det forsvinner av seg selv.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 13:11   #5
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage/småfugler] Hvordan fjerner dere frøkapslene?

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Fjerne? :sjuske:

Problemet er jo at man snubler (!) i denne frødritten, og det er mugg nedover i lagene og regelrett ekkelt. Det må vekk! Jeg har tatt en runde med en løvblåser som også kan fungere som ute"støvsuger". Men det var rett og slett veldig ekkelt. Og ikke særlig effektivt. Jeg støvsugde i det uendelige. Fikk samla opp to handlenett, men det var jo likevel omtrent like mye igjen. Om ikke mer.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 13:12   #6
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage/småfugler] Hvordan fjerner dere frøkapslene?

Når det har lagt seg på den måten er det eneste du kan gjøre å grave det vekk.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 13:14   #7
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage/småfugler] Hvordan fjerner dere frøkapslene?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Fjerne? Det forsvinner av seg selv.

Hvor mange fugler brukte du å mate, sa du?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 13:15   #8
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage/småfugler] Hvordan fjerner dere frøkapslene?

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Når det har lagt seg på den måten er det eneste du kan gjøre å grave det vekk.

Ja, jeg var vel egentlig redd for det. Men jeg hååååpet jo at noen kunne komme med et vidundermiddel. Litt ala det Boss-midlet i edderkopptråden.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 14:24   #9
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage/småfugler] Hvordan fjerner dere frøkapslene?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvor mange fugler brukte du å mate, sa du?

Vi har ikke fuglebrett, så maten har blitt hengt litt her og der og dermed spredd mer utover. Har ikke slike ansamlinger du snakker om, og når der er litt her og der, så forsvinner det jo av seg selv/blir til jord.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 14:36   #10
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Hage/småfugler] Hvordan fjerner dere frøkapslene?

Ein spade og ei bøtte tenker eg.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 14:46   #11
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage/småfugler] Hvordan fjerner dere frøkapslene?

Her lå det meste på heller foran huset, så jeg kostet det bort. Kan du ikke rake det opp da? Du får ikke opp alt selvsagt, men det som blir igjen blir ikke synlig når gresset gror, og jeg tipper det bare er sunt for plenen.
Neste år forer du med annen mat som ikke "smuler" sånn...

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 17:44   #12
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage/småfugler] Hvordan fjerner dere frøkapslene?

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Neste år forer du med annen mat som ikke "smuler" sånn...

Jeg mater med ganske mye forskjellig, men har måttet bruke opp en 25-kilos sekk med "viltfuglblanding" som selvsagt mest havnet på bakken. Fuglene foretrekker nemlig jordnøtter og solsikkefrø. Ellers gir solsikkefrø - som jeg kommer til å fortsette å mate med - så mange og dumme skall når frøene er spist opp.

Jeg merker at jeg helst skulle hatt et eller annet magisk som bare fikset opp i dette helt uten at jeg foretok meg noe. Hvor kan man kjøpe slikt?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-12, 08:51   #13
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage/småfugler] Hvordan fjerner dere frøkapslene?

Jeg henger opp frøautomatene på steder hvor det ikke gjør noe at det blir mye skall under (ved komposthaugen f.eks). Det lille som kommer på plenen, raker jeg vekk.

Og jeg har sluttet å mate småfuglene nå, for det er vår her. Leste et-eller-annet sted at hvis man skulle slutte å mate småfuglene på østlandet nå, for fugler som fikk mat nå og framover, ville legge færre egg. Noe med at de ville bli mer opptatt med å spise enn å finne seg en partner.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-12, 09:06   #14
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage/småfugler] Hvordan fjerner dere frøkapslene?

Fant linken:

http://www.storm.no/nyheter/ikke-mat...e-3731915.html

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-12, 09:30   #15
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage/småfugler] Hvordan fjerner dere frøkapslene?

Jeg raker det vekk når det har blitt tørt ute. Og ja; vi mater fuglene fremdeles.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no