|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() N-ordet og østeuropeereHer forleden hørte jeg på radioen en "debatt" hvor det var en dame fra antirasistisk senter samt en språkforsker. Temaet var at noen mente begrepet "østeuropeer" nå begynte å bli belastende.
![]() |
#2 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: N-ordet og østeuropeereJeg syns vel, sånn personlig, at det er å gå litt for langt når man ikke engang kan omtale et ord ved dets navn.
![]() |
#3 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: N-ordet og østeuropeereTeit.
![]() |
#4 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: N-ordet og østeuropeereJeg leste ikke nøye nok og det tok meg et øyeblikk å forstå hva du mente, jeg trodde hun sa det faktisk n-ordet i stedet for å bruke "neger".
![]() |
#5 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: N-ordet og østeuropeere
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: N-ordet og østeuropeereSå lenge en forstår hva hun mener ser jeg ikke at det er et problem at hun velger å si "n-ordet". En annen diskusjon er om det hadde vært galt av henne å si "neger".
![]() |
#8 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: N-ordet og østeuropeereSom vanlege folk, synest eg vi kan seie neger, når vi omtaler omgrepet (ikkje personar). For leiaren av antirasistisk senter, synest eg likevel det blir riktig å distansere seg heilt frå begrepet, fordi det er så belasta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: N-ordet og østeuropeereAusteuropear omtales nok riktigere som a-ordet. Eller ø-ordet på bokmål. Men det igjen er lite presist. Man kan si p-ordet og sa mener man polakk. Eller r-ordet der man før sa reisende.
![]() |
#10 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: I bakvendtland
![]() ![]() |
![]() Sv: N-ordet og østeuropeere
![]() |
|
|