|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Rastløs dagdrømmer
|
Dere som har vært i AuschwitzEr det absolutt galskap å ta med en niåring dit? Hun er forholdsvis robust og er orientert om hva det er og hva som skjedde. Er det mulig å eventuelt ta henne med i deler av museet og skjerme henne fra det sterkeste?
|
|
|
#2 |
|
|
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Jeg var der da jeg var ikke veldig mye eldre. Det har satt seg sterkt fast i minnet, men uansett er det vel ikke før i halvvoksen alder (og etter jeg fikk barn) jeg helt har klart å ta innover meg grusomhetene. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Jeg hadde ikke hatt skrupler med å ta med min datter dit, i hvert fall.
|
|
|
#4 |
|
Fortynnet
|
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Jeg hadde aldri gjort det. De tre eldste sønnene mine har vært der i tiendeklasse, men ikke planer om jeg hadde tatt med en niåring. Jeg er oppdratt med alt for mye eksponering av verdens elendighet i ung alder, og har ikke videreført det i oppdragelsen av egne barn, for å si det mildt. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Men Filifjonka, det kommer jo an på så mye, egentlig. Hvis man bare ble eksponert for verdens elendighet er det jo helt forferdelig, ( |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Rastløs dagdrømmer
|
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Takk for svar. Jeg har vært i Sachsenhausen to ganger. Det var helt ulike opplevelser. Den første gangen var det grusomt bare å gå inn av porten. Den andre gangen fikk jeg mer museumsfølelsen, og følte at det var mer opp til meg selv hva jeg ville se. Den andre gangen hadde jeg med gutta som da var 12 og 14.
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Jeg mener altså at det er en avgjørelse som må gjøres etter skjønn, og vil vel heller at barna skal være der sammen med meg enn en haug jevnaldrende og et par lærere, egentlig. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
villende
|
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...
Mens jeg har hatt samme oppvekst og hadde ikke nølt med å ta med Snupp som niåring. Med samme oppvekst mener jeg at foreldrene mine ikke aktivt skjermet meg mot alt som var fælt. Men jeg hadde et godt og trygt hjem, med snille foreldre, og slapp hverdagselendighet, altså. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Eklektisk
|
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Jeg hadde ikke gjort det. Jeg har liggende Anne Franks dagbok og Hanas koffert, som jeg kjøpte på Mammut nettopp. Vet ikke om jenta mi på 8.5 er klar for dem heller, så de får vente. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Fortynnet
|
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Jeg ble ikke BARE eksponert for fæle ting da. Jeg syns bare at barn kan skjermes litt, og ikke trenger å se utrydningsleire når de er så små. Det er himmelvid forskjell på ni og femten år. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Jeg ble også eksponert for all verdens elendighet som liten, det var aldri aldersgrenser på noen filmer (så bla. Motorsagmassakren og Poltergeist som 4-åring), eller på nyheter, og jeg ble fortalt og vist ditt og datt. Nå er jeg ikke like gal som mine foreldre var på det området, men ut fra den personen min datter er, hadde jeg altså ikke nølt med å ta henne med på akkurat dette. Ikke i det hele tatt.
|
|
|
#16 |
|
Rastløs dagdrømmer
|
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Takk for svar.
|
|
|
#17 |
|
Fortynnet
|
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Mitt syn på dette er helt uavhengig av hvordan barnet er. Tiåringen min er også robust og er lite sart når det gjelder filmer, men han er ti år. Altså skal han ikke besøke konsentrasjonsleire på en stund. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...Da jeg var der med jobb, tenkte jeg at hvis jeg skulle tilbake med barn, skulle de ihvertfall være fylt 12. Men det er meg.
|
|
|
#19 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...
Helt enig.
|