Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Dere som har vært i Auschwitz

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-12, 19:45   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som har vært i Auschwitz

Er det absolutt galskap å ta med en niåring dit? Hun er forholdsvis robust og er orientert om hva det er og hva som skjedde. Er det mulig å eventuelt ta henne med i deler av museet og skjerme henne fra det sterkeste?

Gammel 31-03-12, 19:48   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...

Jeg var der da jeg var ikke veldig mye eldre. Det har satt seg sterkt fast i minnet, men uansett er det vel ikke før i halvvoksen alder (og etter jeg fikk barn) jeg helt har klart å ta innover meg grusomhetene.

Og ja, det er mulig å skjerme fra det sterkeste, (det var i hvertfall det?), men alt er jo grusomt. Min mor og min eldste bror ventet utenfor i bilen, husker jeg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 19:49   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke hatt skrupler med å ta med min datter dit, i hvert fall.

Gammel 31-03-12, 19:51   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde aldri gjort det. De tre eldste sønnene mine har vært der i tiendeklasse, men ikke planer om jeg hadde tatt med en niåring. Jeg er oppdratt med alt for mye eksponering av verdens elendighet i ung alder, og har ikke videreført det i oppdragelsen av egne barn, for å si det mildt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 19:53   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå må jeg tenke. Jeg var kanskje 11, 12?

Gammel 31-03-12, 19:54   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så for å svare direkte på spørsmålet: Ja, jeg syns det er galskap. Men det skjønte du sikkert.

Gammel 31-03-12, 19:56   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Men Filifjonka, det kommer jo an på så mye, egentlig. Hvis man bare ble eksponert for verdens elendighet er det jo helt forferdelig, ( ), men noen ganger er det jo riktig at barna får lære om viktige, selv om de er grusomme, hendelser i historien.

Gammel 31-03-12, 19:56   #8
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for svar. Jeg har vært i Sachsenhausen to ganger. Det var helt ulike opplevelser. Den første gangen var det grusomt bare å gå inn av porten. Den andre gangen fikk jeg mer museumsfølelsen, og følte at det var mer opp til meg selv hva jeg ville se. Den andre gangen hadde jeg med gutta som da var 12 og 14.

Gammel 31-03-12, 19:56   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg mener altså at det er en avgjørelse som må gjøres etter skjønn, og vil vel heller at barna skal være der sammen med meg enn en haug jevnaldrende og et par lærere, egentlig.

Gammel 31-03-12, 19:58   #10
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg hadde aldri gjort det. De tre eldste sønnene mine har vært der i tiendeklasse, men ikke planer om jeg hadde tatt med en niåring. Jeg er oppdratt med alt for mye eksponering av verdens elendighet i ung alder, og har ikke videreført det i oppdragelsen av egne barn, for å si det mildt.

Mens jeg har hatt samme oppvekst og hadde ikke nølt med å ta med Snupp som niåring. Med samme oppvekst mener jeg at foreldrene mine ikke aktivt skjermet meg mot alt som var fælt. Men jeg hadde et godt og trygt hjem, med snille foreldre, og slapp hverdagselendighet, altså.

Mitt første møte med Holocaust var som syvåring. Det var sterkt, men med foreldre som klarte å formidle på en god måte så var det også en god opplevelse (i den grad møtet med hvor onde mennesker kan være er en god opplevelse.) Jeg tror det er viktig å formidle mye av historien før man presenteres for den visuelle opplevelsen.

Jeg tror også man skal være åpen for at det kan komme mange vanskelige og til dels vonde spørsmål i etterkant av noe slikt. Så det kan være lurt å tenke skikkelig igjennom hva og hvordan man svarer.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 19:59   #11
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg hadde ikke gjort det. Jeg har liggende Anne Franks dagbok og Hanas koffert, som jeg kjøpte på Mammut nettopp. Vet ikke om jenta mi på 8.5 er klar for dem heller, så de får vente.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 20:01   #12
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også at man kjenner sine egne barn bestog vet om det er en opplevelse de tåler eller ikke.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 20:07   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg ble ikke BARE eksponert for fæle ting da. Jeg syns bare at barn kan skjermes litt, og ikke trenger å se utrydningsleire når de er så små. Det er himmelvid forskjell på ni og femten år.

Jeg vil helt klart heller at de ser det sammen med jevnaldrende, lærere og endel andre foreldre når de er femten, enn sammen med meg når de er ni. Tiåringen vet om både Hitler og Stalin og hvor mange mennesker de drepte, men han trenger ikke se gasskamrene nå.

Gammel 31-03-12, 20:10   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Dobbeltposting

Sist redigert av Filifjonka : 01-04-12 kl 11:39.
Gammel 31-03-12, 20:10   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble også eksponert for all verdens elendighet som liten, det var aldri aldersgrenser på noen filmer (så bla. Motorsagmassakren og Poltergeist som 4-åring), eller på nyheter, og jeg ble fortalt og vist ditt og datt. Nå er jeg ikke like gal som mine foreldre var på det området, men ut fra den personen min datter er, hadde jeg altså ikke nølt med å ta henne med på akkurat dette. Ikke i det hele tatt.

Gammel 31-03-12, 20:13   #16
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Takk for svar.

Vi får se hva vi gjør. Jeg har kikket på noen informasjonsfilmer om Auscwitz på youtube, og det ser jo ut som om det er mulig å være der uten å eksponeres for alt på én gang.

Gammel 31-03-12, 20:14   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Mitt syn på dette er helt uavhengig av hvordan barnet er. Tiåringen min er også robust og er lite sart når det gjelder filmer, men han er ti år. Altså skal han ikke besøke konsentrasjonsleire på en stund.

Gammel 31-03-12, 20:21   #18
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da jeg var der med jobb, tenkte jeg at hvis jeg skulle tilbake med barn, skulle de ihvertfall være fylt 12. Men det er meg.

Gammel 31-03-12, 20:21   #19
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Mitt syn på dette er helt uavhengig av hvordan barnet er. Tiåringen min er også robust og er lite sart når det gjelder filmer, men han er ti år. Altså skal han ikke besøke konsentrasjonsleire på en stund.

Helt enig.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 20:29   #20
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns at 9 år er for ungt.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28.