Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Påskelam

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-12, 19:11   #1
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Påskelam

Hvordan tilbereder dere påskelam? I år skal vi være hjemme i påskedagene, og har dermed et godt utrustet kjøkken å lage mat på. Jeg sitter og planlegger middagene, og vil i alle fall lage lammelår/lammestek.

Vanligvis gnir jeg lammelåret inn med rosmarin og steker det på en seng av poteter og andre rotfrukter. Hjemmelaget rødvinssaus eller sjysaus til. Dette er jo veeeeldig tradisjonelt. Noen som har spennende vrier?

Gammel 03-04-12, 21:20   #2
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Påskelam

Gjør det samme som deg. Men stikker hvitløksbåter inn under skinnet i tillegg. Steker det sammen med rotfrukter i ovnen og serverer med gratinerte poteter, rødvin og sjysaus.

Gammel 03-04-12, 22:30   #3
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Husk mintgele til.

Gammel 03-04-12, 22:36   #4
Albertine
Passiv

Standard

Og stek det lenge på lav temperatur.

Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 22:48   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tina-versjonen er den jeg bruker:

Jeg pleier å steke på svak varme, da blir det saftig og fint. Foretrekker å bene ut lammesteken, siden det da går litt fortere. Steketermometer er et must, og det skal gå til sånn ca 70 C. NB! La steken hvile, ikke finn på tullete ting som å pakke den inn i folie etc. Den bør hvile minst et kvarter før du skjærer i den. Gjerne mer. (Varmen trekker innover og saften utover = mørt kjøtt)

Du finner en kjempegod versjon i Tina-boken Mat (den første) og der er også en trinn-for-trinn-beskrivelse av utbening.

Jeg fyller som Tina lammelåret med rosmarin og timian og hvitløk.

Jeg lager saus av smeltet smør og litt hvetemel, som jeg sper med kraften fra stekingen, samt litt hakket grønt og kanskje litt portvin. Jeg koker også kraft på bena som jeg skjærer ut. De gratinerte potetene steker jeg mens lammet hviler.

Jeg kan absolutt anbefale å glasere gulrøtter og dampe noen grønne grønnsaker til, brokkoli, aspargesbønner etc er deilig.

Utbeining ser du her:

http://www.matprat.no/sesonger/lamme...g-av-lammelar/

Gammel 03-04-12, 22:49   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min søster som jobber på polet insisterer på argentinsk rødvin til lam, hun sa at finner du en argentiner med bilde av sau på (under symboler for bruksområder) er du helt sikker.

Gammel 04-04-12, 00:33   #7
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Kan man steke lam i leirgryte?

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 06:54   #8
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Kan man steke lam i leirgryte?

Jeg lager det i slow cooker så helt sikkert mulig!
http://www.thenourishinggourmet.com/...hour-lamb.html

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 23:21   #9
C.D
Bør lage seg en tittel selv

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Hmm kanskje jeg kan finne noen tips her?
Er mannen som alltid lager lammelåret til påske her, men han kommer seg ikke hjem fra jobb så da må ho mor trø til

C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 05:28   #10
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min favoritt.. Kjempe god og saftig

Lammelår
1 lammelår (ca 2,6 kg) Salt, pepper, lammekrydder (santa maria har)
Kni låret inn med krydderne.

Stek det på 220 grader i 15 min.
Åpne døra og la temperaturen bli 70 grader. Stekes videre i 1 time.
Skru opp temperaturen til 220 og stek i 30 minutt. Kjernetemp skal være 68 grader.
La det hvile i 20 minutt før det kuttes.

Blir like saftig som langtidsteking

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 08:02   #11
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for gode tips! Vi reiste hjem fra fjellet i går for bl.a. å gjøre storhandel. Fikk jeg tak i lammelår? Neida. (Det skal sies at jeg ikke kjørte rundt å lette i masse butikker.) Men jeg fikk en lammestek, så da slipper jeg i alle fall å bene ut. Tina-boken var utsolgt på den lokale bokhandelen, og jeg var på Polet 1505. Da sto det en vakt ved døra. Jeg valgte sportsbutikken først - det var tabbe. Men jeg har i alle fall funnet to røde og to hvite i kjelleren. De er dog ikke argentinske med sau på.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:32.