Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Flere bøker til 8-åringen?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-12, 23:49   #1
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Flere bøker til 8-åringen?

Vi har en skikkelig leseløve i hus. Hun er 8, men leser nok mer på nivå med de som er et par år eldre.

Hun har nå lest ut alle Harry Potter og alle om Percy Jackson. Lest de to første sv Narnia, men det fenget ikke såpass at hun ville lese resten.

Twilight? Er det bra, eller bare noe ræl?

Har tenkt å finne fram 'Mio min Mio' og brødrene Løvehjerte. Er det andre enkeltstående bøker som kan passe. Mengdemessig leser hun jo bøker på nivå med voksenbøker, men hun er jo bare 8, så jeg synes ikke det skal være for voksent.

Altså tar i mot tips på enkeltbøker og bokserier som kan passe.

Gammel 06-04-12, 23:51   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere bøker til 8-åringen?

Poden elsker serien "En pingles dagbok", men mulig den er litt for enkel for henne.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 23:51   #3
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi, hun er avansert, gitt! Det er vanskelig det derre, når de leser så bra at ferdigheten ligger foran (sannsynlig) modenhetsnivå...

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 01:02   #4
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Så flink hun er Jeg ville ha drøyet The Twilight Saga - rett og slett fordi hun vil nok ha mer igjen for å lese de om et par år eller så De er veldig bra skrevet og hun skildrer svært godt, men det handler jo om kjærlighet, kjærlighet, kjærlighet og der er vel ikke snuppa di kanskje? Min på 9 år er ihvertfall ikke det

Hva med Hobbiten? Tolkien skriver jo relativt tungt, men Hobbiten er jo en barnebok egentlig.

Anne fra Bjørkely? Kan det fenge? Så kan dere kanskje se serien sammen etterpå?

Har hun lest bøkene om Judy Moody og Clarice Bean? De er utrolig morsomme

Gammel 07-04-12, 07:39   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Anne fra Bjørkeli, den hadde jeg glemt, takk for tipset. En pingles dagbok fenget ikke helt, og om ikke 'for lette' så går de for fort å lese ut. Vi må finne noe som varer litt. Tenker at en pingles dagbok kan være en fin bok på engelsk om et år eller to.

Tror hun har lyst til å lese twilight, men om jeg sier det er masse klining, så sier hun garantert 'æææsj' så venter vi litt med de.

Gammel 07-04-12, 07:53   #6
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg leste veldig mye som 8-9 åring og da var det Nancy Drew, fembøkene og Hardygutta som fenget. Men mye mulig at de er veldig " old fashion" nå.

Gammel 07-04-12, 08:03   #7
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Hør med de på biblioteket, de vet ofte hva som fenger.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 08:20   #8
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tonje Glimmerdal av Maria Parr er ei populær jentebok i allefall.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 08:50   #9
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Gnuri har lest alle de du forteller din har lest. Hun har også lest og likt bøkene av Sigbjørn Mostue- (Alvetegnet-serien)
Hun leste nettopp Den Hemmelige hagen, og synes den var fin.
Jo Nesbøs bøker om Doktor Proktor har falt i smak.
Hun har også lest omtrent hele Animorphs-serien, og likte de godt. De er lettleste, så hun bruker ikke så mye mer enn en dag pr bok.
Hun anbefaler også bøkene om Septimus Heap av Angie Sage.
Hun har lest Dødslekene og Twilight, men hun tror kanskje datteren din bør vente litt før hun leser de.
Nå driver hun på med Sagaen om Isfolket-hehe.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 11:53   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Tror hun har lyst til å lese twilight, men om jeg sier det er masse klining, så sier hun garantert 'æææsj' så venter vi litt med de.

Bok 1-3 går forsåvidt greit vil jeg si, men bok 4 synes jeg ikke egner seg for en på 8 år. Den omhandler en grusom fødsel og enorm smerte da Bella forvandles til vampyr. Dette er skildret ned til den minste detalj , og jeg tok meg i å få litt småpanikk over at datteren til min venninne, som da var 10-11 år, leste dette. De har også sex i bok 4, på bryllupsreisen, nå er ikke jeg en som overbeskytter mine barn for slikt, men det kan hende du ikke synes det er noe hun bør lese. Det er omtalt på en fin måte altså, men jeg vil nok si at en 8-åring ikke vil kunne forstå det helt hvis du skjønner hva jeg mener

Gammel 07-04-12, 11:57   #11
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elleveåringen min har lest Twilight-bøkene og får se filmene etter hvert som hun har lest bøkene. Jeg har bare sett filmene med henne, og jeg var egentlig mer bekymret for hvordan det fremstilles som et ideal å dilte etter kjæresten som et viljeløst nek, mens han kontrollerer alt. Heldigvis så elleveåringen det også.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 13:03   #12
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis hun liker HP og PJ vil jeg tro hun kan like Cornelia Funke, Kerstin Gier, Anne fra Bjørkely-bøkene og kanskje Maria Gripe; det høres ut som om hun liker omtrent det samme som frøkna mi (bortsett fra Narnia, som jenta mi slukte), og det er disse forfatterne/seriene som har slått best an her i huset det siste året.

Frøkna har forøvrig ikke noe ønske om å lese Twilight-bøkene; hun har forlengst skjønt at de bl.a. dreier seg om kjærlighet/sex, og det er hun ikke interessert i ennå.

Gammel 07-04-12, 15:50   #13
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

snuppa holder på med Trollkrittet av zinken hopp. Den syns hun er veldig kjekk. Hører ofte hun humrer for seg selv om kvelden når hun har lagt seg og leser.

Hun elsker å lese, men vanskelig å finne noe som fenger lenge nok.

Hun er også glad i rampete robin bøkene.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 12:35   #14
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Molly Moon? Det er veldig poppis hos min fjerdeklassing og vennene hennes.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 19:18   #15
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Da jeg var 8 leste jeg FEM, Bobsey Barna, Frøken Detektiv, Hardy Guttene, Maria Gripe bøkene pluss de klassiske Ronja Røverdatter osv.
Hva med å se om disse gamle bøkene fenger?

Når det er sagt må jeg si at hun er utrolig flink til å være så liten. Mmin gutt på 7 år leser en hel haug, men ikke i nærheten av den tykkelsen på bøkene som din jente er borti. Du kan være mektig stolt ja.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 09:04   #16
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Shamu - det skjedde veldig mye fra 7 til 8. Hun prøvde seg på Harry Potter da hun var 7, men da var den for tung. Så så hun et par filmer, og da var det mye mer interessant hver gang. Men jo, så klart vi er stolte, det er veldig gøy at hun er så ivrig og stolt.

Det som er litt vanskelig å avveie er hvordan vi skal fordele 'innsatsen' på det hun er flink på (lesing, matte osv.) og hvordan vi skal jobbe med de svake sidene. På samme måte som hun er den som er desidert lengst fremme på skolen, så er hun nok desidert mest etter når det gjelder en del praktiske ting. Hun går på håndball og er ikke særlig flink, hun sliter med å spise med kniv og gaffel, koordinasjon sånn generelt er hun veldig dårlig på. Når det er konkurranser som innebærer quiz så er hun helt rå for alderen, men kommer det noe praktisk så faller hun igjennom med en gang.

Gammel 12-04-12, 09:37   #17
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Doktor Proktor er poppis hos guttungen på 10. En annen favoritt har vært GummiTarzan, morsomt lesning, om et aktuelt tema.

Men nå leser han helst naturmagasiner heller enn bøker han da

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 09:58   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gummi-Tarzan og de andre bøkene til Ole Lund Kirkegaard likte Poden veldig godt da han var 7-8. De er da også veldig morsomme!

Og så husker jeg jo masse flotte Maria Gripe-bøker fra jeg var liten. Agnes Cecilia og de der, og Pappa Pellegrins Datter, og Hugo og Josefin - og Tordivelen flyr i skumringen, såklart.

Gammel 12-04-12, 10:46   #19
Carrie
-

Carrie sin avatar

Hvor: Akershus
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Jørgen + Anne = sant drømmer min 8-åring om å lese selv.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 15:51   #20
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hedvig-serien fniste vi oss igjennom, alle sammen - fra seksåringen til tiåringen og de to voksne.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:01.