|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Off the map.
|
![]() Flere bøker til 8-åringen?Vi har en skikkelig leseløve i hus. Hun er 8, men leser nok mer på nivå med de som er et par år eldre.
![]() |
#3 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Flere bøker til 8-åringen?Oi, hun er avansert, gitt! Det er vanskelig det derre, når de leser så bra at ferdigheten ligger foran (sannsynlig) modenhetsnivå...
![]() |
![]() |
#4 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flere bøker til 8-åringen?Så flink hun er
![]() |
![]() |
#5 |
Off the map.
|
![]() Sv: Flere bøker til 8-åringen?Anne fra Bjørkeli, den hadde jeg glemt, takk for tipset. En pingles dagbok fenget ikke helt, og om ikke 'for lette' så går de for fort å lese ut. Vi må finne noe som varer litt. Tenker at en pingles dagbok kan være en fin bok på engelsk om et år eller to.
![]() |
#6 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Flere bøker til 8-åringen?Jeg leste veldig mye som 8-9 åring og da var det Nancy Drew, fembøkene og Hardygutta som fenget. Men mye mulig at de er veldig " old fashion" nå.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flere bøker til 8-åringen?Tonje Glimmerdal av Maria Parr er ei populær jentebok i allefall |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Flere bøker til 8-åringen?Gnuri har lest alle de du forteller din har lest. Hun har også lest og likt bøkene av Sigbjørn Mostue- (Alvetegnet-serien) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Flere bøker til 8-åringen?
Bok 1-3 går forsåvidt greit vil jeg si, men bok 4 synes jeg ikke egner seg for en på 8 år. Den omhandler en grusom fødsel og enorm smerte da Bella forvandles til vampyr. Dette er skildret ned til den minste detalj , og jeg tok meg i å få litt småpanikk over at datteren til min venninne, som da var 10-11 år, leste dette. De har også sex i bok 4, på bryllupsreisen, nå er ikke jeg en som overbeskytter mine barn for slikt, men det kan hende du ikke synes det er noe hun bør lese. Det er omtalt på en fin måte altså, men jeg vil nok si at en 8-åring ikke vil kunne forstå det helt hvis du skjønner hva jeg mener
![]() |
![]() |
#11 |
Bare sær
![]() Sv: Flere bøker til 8-åringen?Elleveåringen min har lest Twilight-bøkene og får se filmene etter hvert som hun har lest bøkene. Jeg har bare sett filmene med henne, og jeg var egentlig mer bekymret for hvordan det fremstilles som et ideal å dilte etter kjæresten som et viljeløst nek, mens han kontrollerer alt. Heldigvis så elleveåringen det også.
![]() |
#12 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Flere bøker til 8-åringen?Hvis hun liker HP og PJ vil jeg tro hun kan like Cornelia Funke, Kerstin Gier, Anne fra Bjørkely-bøkene og kanskje Maria Gripe; det høres ut som om hun liker omtrent det samme som frøkna mi (bortsett fra Narnia, som jenta mi slukte), og det er disse forfatterne/seriene som har slått best an her i huset det siste året.
![]() |
#13 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Flere bøker til 8-åringen?snuppa holder på med Trollkrittet av zinken hopp. Den syns hun er veldig kjekk. Hører ofte hun humrer for seg selv om kvelden når hun har lagt seg og leser.
![]() |
#14 |
Borte
|
![]() Sv: Flere bøker til 8-åringen?Molly Moon? Det er veldig poppis hos min fjerdeklassing og vennene hennes.
![]() |
#15 |
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flere bøker til 8-åringen?Da jeg var 8 leste jeg FEM, Bobsey Barna, Frøken Detektiv, Hardy Guttene, Maria Gripe bøkene pluss de klassiske Ronja Røverdatter osv.
![]() |
#16 |
Off the map.
|
![]() Sv: Flere bøker til 8-åringen?Shamu - det skjedde veldig mye fra 7 til 8. Hun prøvde seg på Harry Potter da hun var 7, men da var den for tung. Så så hun et par filmer, og da var det mye mer interessant hver gang. Men jo, så klart vi er stolte, det er veldig gøy at hun er så ivrig og stolt.
![]() |
#17 |
Einsam
|
![]() Sv: Flere bøker til 8-åringen?Doktor Proktor er poppis hos guttungen på 10. En annen favoritt har vært GummiTarzan, morsomt lesning, om et aktuelt tema. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
flisespikker
|
![]() Sv: Flere bøker til 8-åringen?Gummi-Tarzan og de andre bøkene til Ole Lund Kirkegaard likte Poden veldig godt da han var 7-8. De er da også veldig morsomme!
![]() |
#19 |
-
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flere bøker til 8-åringen?Jørgen + Anne = sant drømmer min 8-åring om å lese selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Flere bøker til 8-åringen?Hedvig-serien fniste vi oss igjennom, alle sammen - fra seksåringen til tiåringen og de to voksne.
![]() |
![]() |
|
|