Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Vi pusser opp småbruk!

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-12, 11:12   #1
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi pusser opp småbruk!

Vel, ikke akkurat nå, da, men veldig snart! Og så jeg som absolutt ikke er særlig interiørinterresert, eller har noen utpreget stil. Jeg føler at det er mer å ta hensyn til når man pusser opp et gårdshus. Jeg ønsker å ha et landlig preg, og prøve å unngå de store kræsjene. Og så må jeg innse at denne oppussingen må tas veldig gradvis,-etter lommeboka, og nødvendigvis må ta tid.

Jeg tror jeg liker bonderomantisk stil. Jeg føler meg absolutt ikke særlig hjemme i retro, shabby chic og lignende. Farger er fint, men samtidig er jeg glad i naturmaterialer. Var dette forståelig for andre enn meg selv, tro?

Huset er delvis pusset opp de siste ti år. Innerste gang/trappegang nede, kjøkken, dagligstue og bad er tatt. Ikke min stil, mye av det, men det fungerer, og jeg kommer ikke til å gjøre noe annet enn å male stuen. (der har de bare malt tapeten, og den er lys mingrønn. Jeg kan ikke få sagt hvor mye jeg avskyr mintgrønn. Det er parkett på gulvene. Kjøkkenet har en visstnok kjempedyr og eksklusiv innredning. Mørk mørk...eik? Veldig mye profiler og dilldall, og for meg fremstår det veldig mørkt og tungt. Veggene ellers er malt lys grå, og er ikke så verst. Badet har nytt dusjkabinett og ny innredning, og er ellers enkelt med plater på vegg og belegg på gulv.

Ytterste gangen er i svært dårlig stand. Buklete gammelt gulvbelegg, råte langs den ene veggen, og ellers stygt. Dette blir nok første prioritet. Vi må finne ut hvor mye som må fjernes, og så bygge opp igjen. Ser for meg varmekabler og fliser her, veggene vet jeg ikke helt.

Ellers i 1 etasje har man også finstuen. Her må gulvet avrettes, og lignende parkett som i den andre stuen legges. Det er et(to) store rom, og vil nok ikke prioriteres med en gang.

Oppe har vi fem soverom. Tre av dem har helt grei laminat på gulvet. To av dem er malt i en ok beige farge, og veggene er hele og fine. Guttene får velge litt farger selv, men disse to rommene er da enkle å få i stand.
Ett rom har gammel tapet med diverse sprekker i plateskjøter osv. Enten sparkle sprekker og male, eller noe annet. Ett soverom var tenkt som baderom, og det er trukket noen rør opp dit. Vi kommer nok til å bare la rørene være/skjule dem på noe vis, og ha det som soverom så lenge.
På dette rommet er det kun sponplater på tak og vegger, så her må det legges gulv og tapet eller lignende.
Det siste soverommet har gammel blomstrete tapet på veggene, med sprekker i plateskjøter. Gulvet her består av rare, rødmalte plater, og gulvet er skjevt. Rommet går opp på midten, liksom... Dette rommet skal jeg og mannen ha.
I 2 etasje er heller ikke gangen pusset opp. Det har de samme rare platene som sistnevnte soverom på gulvet, og gammel, sprukken tapet. Tror vi bare maler her.
I tillegg er det "loftet". Et stort rom like langt som husets bredde, og sikkert en 5-6 meter i bredden som ikke er kledd inn og isolert. Det er delvis lagt plank på gulvet her, men det må legges skikkelig gulv, isoleres, legges tak og vegger dersom det skal kunne brukes til boligformål. Kan bli en stor flott loftstue. To vanlige, store vinduer er det her.

Utvendig er huset helt hvitt. Det blir litt svertesopp på veggene, og jeg synes det er litt for nøytralt, selv om jeg ser at mange har helhvite gårdshus. Vi lurer litt på å male i en gråtone. Mange (alle?) vinduene bør skiftes etterhvert. De er råtne og stygge. En vegg bør isoleres.
Jeg synes huset har lite sjarm og særpreg utvendig, så jeg lurer på om andre vinduer kan gi det et bedre utseende. Det er bygget i 1905 omtrent, og påbygget på 40-50 tallet.
Bilder får komme etterhvert. Jeg skal legge inn et bilde av innerste gangen som er pusset opp. Her er jeg nemlig imponert over fargevalg og utførelse, liker det veldig godt.

Her kommer bilde av trappen opp og veggen i trappegangen. Litt uklare mobilbilder, og skygge, men dere får vel et inntrykk.


__________________
00-02-04-04-11

Sist redigert av mamaria : 09-04-12 kl 13:11.
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 11:19   #2
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vi pusser opp småbruk!

Så spennende! Gleder meg masse til fortsettelsen. Angående utevndig fargevalg er mitt tips å rett og slett lete etter drømmefargen blandt andres hus. Ringer man på døra og er normalt hyggelig pleier folk å være glad og hjelpsom over å dele fargenummer. Mye lettere å finne rett farge enn å lete på små fargekart.
Vil svært gjerne se bilder.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 20:55   #3
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi pusser opp småbruk!

Spennende!
Mye å bruke tid og penger på fremover ...

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 22:09   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi pusser opp småbruk!

Ser ikke bildene jeg, men det høres helt klart ut som et veldig koselig hus, og jeg skjønner godt du gleder deg til oppussing.

Ang vinduer anbefaler jeg dere å se på vinduer med sprosser og deling på midten. Det vil nok gi tilbake huset litt av det gamle uttrykket det sikkert hadde før.
Og den loftstuemuligheten hørtes flott ut!

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 09:40   #5
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vi pusser opp småbruk!

Jeg er enig i at yttergang er viktig. Spesielt hvis det er den eneste inngangen, det er ikke noe vaskerom med inngang?

Med to barn og to voksne må bare gangen fungere. Varmekabler er deilig. Hvor mye egen innsats/hjelp fra familien kan dere få? Nytt flisgulv med varmekabler er dyrere enn varmefolie med laminat over, hvis en må ha firma til å gjøre alt. Laminat må være av typen som er beregnet for hard bruk med impregnere skjøter, slik at vann ikke kan trenge inn.

Det var synd med kjøkkeninnredningen, at den er så mørk og dyster. En kan nesten ikke skifte den heller, når en har så mye annet å bruke penger på. Ute på landet bruker det å være en del som har utstyr for sprøytemaling stående i garasjen, en kan spørre rundt og høre om frontene kan få en lakkering med lys eller hvit høyglans. Det trenger ikke å koste så mye når det ikke er et firma.

Jeg ville ikke kostet mye på tapet og gulvbelegg på det rommet som skal bli fremtidig bad. Se etter noe vinylrester i byggevarebutikkene, som er stort nok til gulvet og bare mal
sponplatene.

Gammel tapet som sprekker er veldig vanskelig å få pen. Rehabiliteringsgips er bra, den er bare 6-7 mm tykk og billig. Jeg har strevd så mye med gammel tapet. Problemet er at platene under tapeten er så dårlig hvis det 50-60 år gamle plater. Du river av ytterste laget av platene hvis du er uheldig og det er brukt "etterkrigsplater" og å sparkle det er et mareritt.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 09:52   #6
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vi pusser opp småbruk!

Nå er i allefall bildene her. Håper jeg.
Vi kommer ikke til å prøve å ta av noe av den gamle tapeten, nei. Har prøvd det på huset vi bor i nå, så jeg har selv erfart hvor håpløst det er å tukle med eldgamle plater. Vi bare lapper skjøter så godt det går, og maler. Ungene er ikke helt ferdig med å tukle med veggene, så større innats enn det er det ikke verdt.
Jeg ser for meg at vi bør ha snekkerhjelp til det helt grunnleggende i gangen.
Mest fordi jeg vil være sikker på at fundamentet og slikt er "skikkelig" gjort.
Mannen mener også vi da bør passe på å utvide gangen noe, men vi må sjekke opp om det må søkes om.

Spon eller gipsplater klarer nok mannen å sette opp selv, tapetsere kan vi selv. Varmekabler må vel en elektriker innom for å koble til? Vi har også en flink flislegger i omgangskretsen, han tar nok gulvet for oss. Det er jo mulig å gå inn fra kjelleren, men det blir i såfall i nødsfall og mens gangen gjøres om.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 10:03   #7
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vi pusser opp småbruk!

Trappeoppgangen synes jeg var kjempefin. Tenkte litt på det kjøkkenet, kan det bli bedre hvis dere maler veggene hvite og skifter håndtakene? Vi har hvite porseleneshåndtak fra Ikea og synes de er veldig fine.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no