Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan vil du motta informasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-12, 11:56   #1
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 22
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Hvordan vil du motta informasjon?

Verdens beste fastlege skal pensjonere seg, og trapper nå ned. Det har ført til at fastlegekontoret har delt listen, og sendt ut informasjon om ny fastlege (som skal overta praksisen, journalen og kontoret) til de det gjelder.

I går satt jeg på kontoret og overhørte 10-12 samtaler fra frustrerte pasienter som var skuffet over måten dette var gjort på. Legesekretæren var relativt oppgitt over samtalene, og selv om jeg selvsagt ikke hørte hva som ble sagt i den andre enden, forstod jeg at dette brevet som var sendt ut trolig ikke var tilstrekkelig.

Hvordan skal man informere om ting som kan oppleves negativt/ubehagelig? Eller hvordan foretrekker du å få vite slike ting? :nysgjerrig:

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 12:02   #2
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan vil du motta informasjon?

Da legen min gikk av, mener jeg at jeg fikk et brev hvor det sto at hun sluttet, og at jeg var tildelt ny lege fra en viss dato. Og hvordan jeg skulle gå fram dersom jeg ønsket å bytte til en annen. Det var vel i grunnen nok for meg, jeg ser ikke helt hvor mye annet man trenger å vite?

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 12:22   #3
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Da legen min gikk av, mener jeg at jeg fikk et brev hvor det sto at hun sluttet, og at jeg var tildelt ny lege fra en viss dato. Og hvordan jeg skulle gå fram dersom jeg ønsket å bytte til en annen. Det var vel i grunnen nok for meg, jeg ser ikke helt hvor mye annet man trenger å vite?

Enig der.

Nå er det engang slik at noen mennesker klager på alt. Det er ikke sikkert at disse du hørte på telefonen hadde noen grunn til å være misfornøyd med informasjonen de hadde fått. Dessuten, hva skal man gjøre? Leger må få slutte i jobben sin de som alle andre. Så lenge man får tildelt ny fastlege (og det får man jo) og ellers har samme rett som tidligere til å bytte om man ikke er fornøyd så har i grunnen alt foregått slik det skal.

Gammel 13-04-12, 12:11   #4
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det er jo regler i forhold til dette med fastleger, man får et brev fra helfo med informasjon, og sånn er det jo bare. Her var det en av fastlegene som hadde for mange pasienter og mange ble tvangsflyttet til en annen ( i mine øyne; mye dyktigere lege), og det var stor oppstandelse for hvordan dette skjedde. Og det hadde sikkert vært bedre om denne legen i større grad hadde kunnet bestemme hvem som skulle flyttes og valgt de pasientene som brukte han minst, istedet for at helfo bare plukket bort det antallet pasienter som måtte over til en annen lege.

Om jeg hadde verdens beste fastlege så ville jeg jo blitt lei meg dersom jeg ikke fikk ha vedkommende lengre, men jeg ville nok ikke reagert på fremgangsmåten så lenge spillereglene var fulgt.

Gammel 13-04-12, 12:15   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hva var det de reagerte på? Hvordan ellers skal man informere? De står jo fritt til å bytte til en annen lege enn den som overtar. At legen pensjoneres er det jo ingenting å få gjort noe med. Dersom jeg ble tvangsflyttet til en annen lege hadde jeg blitt sur.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 12:33   #6
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår fastlege skal slutte og i en overgangsperiode blir halvparten av listen overført til den legen som etterhvert skal ta over. Denne informasjonen fikk jeg tilfeldig da jeg ringte legekontoret for å få liste, men ingen informasjon om hvem som kom til å bli flyttet over. Det er kanskje ikke helt rett måte å gjøre det på, tror jeg. (For meg er det helt supert, for den nye legen er utrolig flink og hyggelig, så jeg ville uansett søkt meg over til denne i løpet av året.)

I en situasjon som beskrevet i HI ville jeg hadde likt å få et skriv som sa hva, hvorfor, når og hvilke alternativer jeg har og hvordan jeg skulle gå frem om jeg ikke var fornøyd med byttet.

Gammel 13-04-12, 12:50   #7
Observatøren

Observatøren sin avatar

Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Altså, jeg var bare så fascinert over reaksjonene - og at det var så mange av dem. Selv er jeg jo veldig fornøyd med vår fastlege, men som jeg sa til henne da jeg var til kontroll - dersom det er til noen hjelp kan jeg godt bytte i forkant.

En pasient sa nok noe i retning det HAttifnatten foreslo. Eventuelt at man skulle ringe alle pasientene... Det har de forståelig nok ikke tid til.

Gammel 13-04-12, 12:51   #8
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

En pasient sa nok noe i retning det HAttifnatten foreslo. Eventuelt at man skulle ringe alle pasientene... Det har de forståelig nok ikke tid til.

Ringe alle godt over tusen pasientene? Ja, det hadde jo gått veldig fint, hadde ikke tatt tid i det hele tatt, det.

Gammel 13-04-12, 12:55   #9
C.D

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Hohoooi, noen tror de er den eneste i hele verden gitt

Gammel 13-04-12, 12:58   #10
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, noen klager virkelig på alt.
Fine greier at enkelte knytter seg veldig sterkt til fastlegen, men man kan faktisk ikke ringe tusen pasienter for å fortelle dem at fastlegen deres slutter. Jeg synes brev er ryddig og ordentlig og man gjør ikke forskjell. Ferdig med dét.

Gammel 13-04-12, 13:19   #11
LittLemen

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ringe i forkant? Nei, ærlig talt! Men etter at han har gått av med pensjon kan han da ta ringerunden til pasientene sine. NOE skal han da bruke all den tiden han får i pensjonisttilværelsen sin til

Gammel 13-04-12, 13:23   #12
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Kunne jo for så vidt vært litt gøy å be sekretærene ringe de mest .. ehm.. ivrige/plagsomme/hengivne/avhengige pasientene for å gi informasjonen.
Du er den som desidert har hentet ut flest vanedannende medikamenter i løpet av det siste året.
Du er den som har grått mest på kontoret.
Du er den som har fått de pinligste diagnosene i årenes løp.
Du er den som har skremt legen aller mest av alle!
Du er den som vi har sladret aller mest om i lunsjen.

Gammel 13-04-12, 13:36   #13
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hadde jeg fått et slikt brev, hadde jeg vært veldig glad for en ny lege.
Og Appelsin - det var en god idé, sålenge samtalene ble tatt opp og lagt ut på nett til allmenn fornøyelse.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 14:07   #14
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Kunne jo for så vidt vært litt gøy å be sekretærene ringe de mest .. ehm.. ivrige/plagsomme/hengivne/avhengige pasientene for å gi informasjonen.
Du er den som desidert har hentet ut flest vanedannende medikamenter i løpet av det siste året.

Jeg hadde gladelig mottatt en mail også jeg.
:enkel:

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 15:08   #15
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Hihi, takk for dagens første høye latter!

min fastlege pensjonerte seg i fjor og da fikk vi brev. Men han hadde nevnt det da vi møtte ham på helsestasjonen på en kontroll også. Det synes jeg gikk flott!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 15:14   #16
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det minner meg veldig om hine hårde dager da jeg jobbet som legesekretær og vi hadde en pasient som bare sa "Hei, det er meg" når hun ringte. Jeg visste med én gang hvem det var og hun hadde passet flere av de ovennevnte kategoriene.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 13:32   #17
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Appelsin:

Det hadde vært hysterisk å være flue på veggen.

Gammel 13-04-12, 13:36   #18
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Et sånt brev må da være godt nok, kan ikke skjønne noe annet.
Men jeg skulle ønske begge legene mine hadde gitt meg litt mer forvarsel før de forsvant.

Gammel 13-04-12, 13:57   #19
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Fikk brev om at min var sluttet og hvilken som var min nye. Helt greit det. Eneste som kunne vært gjort annerledes, var om jeg fikk vite det før jeg hadde en ny. Da kunne jeg undersøkt litt rundt og valgt en jeg selv ville ha. Nå byttet jeg i etterkant, men sånn ressursmessig kunne det blitt mindre frem og tilbake for alle kanskje.

Gammel 13-04-12, 14:28   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er greit om brevet inneholder en link til sidene til helfo slik at man selv kan gå inne og bytte fastlege hvis man ikke ønsker den som man har blitt flyttet til. Og så er det greit om det står en årsak til at man blir flyttet. Enten fastlegen skal flytte, tåler ikke trynet på deg , går av med pensjon, skal i permisjon eller noe sånt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:41.