|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() For mange skader i barnehagen?Jeg leste følgende artikkel i aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-6805563.html
![]() |
![]() |
#2 |
Fortynnet
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Jeg syns absolutt dette er noe å ta på alvor. Jeg syns det virker som det skjer for mange alvorlige uhell i barnehager, og at barndom blir borte på tur, drukner eller kveles i barnehagen ikke skal skje i det hele tatt. Det er noe helt annet å passe egne barn enn å ha ansvar for en stor gruppe med andres barn, så eksempelet med gutten din som falt i vannet syns jeg ikke er relevant for den saken her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?
Hvordan skal vi kunne forvente at det ikke skjer i det hele tatt i barnehagen når det skjer når man passer egne barn?
![]() |
![]() |
#4 |
bits and pieces
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?De fleste skadene guttene har hatt har skjedd i barnehagen. 3 fingre, et par tenner og en brekt arm. Alle har resultert i en tur på legevakta, evt tannlege dagen etter.
![]() |
![]() |
#5 |
villende
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Jeg tenker at så lenge det ikke handler om livstruende skader eller skader som fører til funksjonshemming, så har ikke barn vondt av å lære at visse type handlinger fører til visse skader. Nå har jeg barn som egentlig er ganske forsiktige når det kommer til utprøving av egne grenser, de balanserer ikke på skrenter, kaster seg ut i vannet uten å vite hvor dypt det er eller henger og dingler fra den øverste greina, så det er kanskje lett for meg å si det. Jeg vet jo tross alt at de delvis tar vare på seg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Som barnehageansatt, er det mitt største mareritt at det skal skje en alvorlig ulykke med noen av barna under mitt ansvar. Vi passer på dem, til enhver tid, men det skjer så fort.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Junior på fire synes jeg faller og slår seg stadig. Ikke noe alvorlig til nå, men må vel regne med tur på legevakt på et tidspunkt. Det er ikke så rart at det skjer i bhg siden han er der veldig mye av sin våkentid i løpet av en dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Fortynnet
|
En skal ikke forvente at det ikke skjer små uhell, men drukning, kvelning og at de blir borte på tur syns jeg en kan forvente at ikke skal skje. Og det er ikke det samme at du ikke har førstehjelpskunnskap når du passer egne barn, som at ansatte i en barnehage ikke har det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
Det er dette jeg er redd for at vi beveger oss mot i Norge også. Vi er på ingen måte der enda, men jeg synes vi beveger oss i den retningen.
![]() |
![]() |
#10 |
I mål
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Jeg er enig med Filifjonka at alvorlige ting av typen drukning og kvelning ikke bør forekomme. Utover dette tenker jeg at man må regne med noen skader. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
villende
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Det å miste barn på tur syns jeg er helt uakseptabelt. Det samme gjelder sikring på tur, drukning og kvelning. Det å ha forbud mot hettegensere og skjerf i en barnehage syns jeg er på sin plass. I tillegg må man faktisk følge med på barna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Hertuginne
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Jeg forventer at barnehagen har rutiner for å på best mulig måte forhindre at alvorlige ting skjer, type drukning på tur, men at småuhell skjer i barnehage så vel som hjemme er bare en ting jeg regner med kan komme til å skje. Vi har hatt et uhell, med påfølgende tur til tannlegevakt, og barnehagen tok det mye tyngre enn det vi foreldre gjorde, for guttungen kunne like gjerne gått på snørra med en av foreldrene som vakt.
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
Jeg syns det er et par store forskjeller her:
![]() |
#14 |
I mål
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Jeg har forresten ikke latt noen av barna mine ha hettegensere i barnehagen, selv om de ikke har forbud. Synes det er veldig rart med alle hettegenserne som figurerer der, særlig på småbarn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Selvsagt skal man forøvrig forvente at når du leverer barnet ditt i barnehagen, skal det komme levende hjem. Ei heller skal barnet glemmes igjen på tur, eller klare rømme fra barnehagen.
![]() |
#16 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Jeg tenker at uhell og ulykker kan skje hvorsomhelst, nesten samme hvor godt man passer på. Vi har heldigvis aldri hatt noen alvorlige ulykker i barnehagen, og det har ikke vært noen alvorlige hendelser på avdelingene mine har gått. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
I mål
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Jeg tenker at jo eldre barna blir, jo lettere blir det å gjøre sånn som Neket skisserer. Dersom jeg hadde en seksåring som hadde hoppet av toget, hadde jeg hatt en lang runde med seksåringen, for å si det sånn. På skolen må man jo regne med at de kan passe seg selv til en viss grad. I klassen til storebror var det to gutter som stakk av på skogstur, og jeg møtte mor til den ene, og hun var rimelig klar på sønnens eget ansvar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Jeg er litt enig med Tjorven. Selv om man skal kunne forvente at barna blir passet på, så synes jeg vi på en måte går i retning at barna ikke får utfolde seg fritt i barnehagen lenger. Jeg synes det skjedde mye bare på de 10 årene jeg jobbet i barnehage. Fra at foreldre stilte opp på dugnad og bygde lekeapparater, til at vi nå kun får sette opp EU godkjente ting osv. Og litt den redselen for hva som vi skje OM et barn skader seg, feks ved å klatre i et tre.
![]() |
#19 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Jeg er ikke overrasket over disse tallene og jeg mener de er for høye. Jeg er ikke for at ungene skal begrenses veldig slik vi ser i mange andre land og forskning viser også at unger som blir vant til å vurdere risiko generelt skader seg mindre enn andre. Det innebærer at det er bra for barn å klatre, løpe, sykle, disse og leke.
(2005) (2010) (2012) Sist redigert av Meissa : 16-04-12 kl 09:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Jeg kjenner ikke til at det har vært skader i barnehagen, annet enn skrubbsår etter fall fra huska. Men jeg reagerer på at HMS ansvarlig er ubetjent, dvs. leder har ansvaret, men det skulle vært egen person. Forebygging er viktig, men det tror jeg det blir satt av liten tid til. De har nok med bemanningskabal og å gjøre vikarer kjent.
![]() |
|
|