For mange skader i barnehagen?
Jeg leste følgende artikkel i aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-6805563.html
Jeg har fått unger skadet i barnehagen. Ikke mye, men nok til at det har trengtes en sjekk på legevakta. Jeg blir skremt, men vet inderlig godt at det like gjerne kunne skjedd "på min vakt".
Nevøen min hadde en meget alvorlig hendelse i barnehagen. Helikotper til Ullevål fra en by 12 mil unna, og svært kritisk situasjon. Alt gikk bra. Barnehagen la seg helt flate, men foreldrene (min bror og hans eks) var enige i at også dette var et uhell som barnehagen ikke hadde kunnet forutse; i hvert fall når de fikk det på litt avstand.
Jeg er veldig klar på at jeg synes ungene skal få teste ut sine egne grenser, og at det er lov til å slå seg. De får klatre i trær og leke ved vannet. Sistnevnte dog under vår oppsikt. Knerten har falt i sjøen på hytta mens han skulle kaste kongler, men vi stod rett ved og plukket ham opp igjen. Verken jeg eller mannen min har mer opplæring i førstehjelp enn vi har fått på helsestasjonen og i barnehagen.
Er det ikke sånn at uhell vil skje? Og siden ungene befinner seg i barnehagen så stor del av dagen så er det naturlig at en god del av uhellene skjer akkurat der?
Jeg kjenner veldig på at jeg ikke ønsker meg dit at ungene ikke får klatre, ake eller spille fotball fordi det kan resultere i skader.