Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jagerfly lavt over byen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-12, 22:23   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jagerfly lavt over byen

I dag kom det et jagerfly og fløy urovekkende lavt over byen vår to ganger, med et drønn! Mange av barna i barnehagen jeg jobber hylte og ble redde, og jeg må innrømme at jeg ble urolig selv. Mine egne barn fortalte også opprømt om dette hjemme under middagen idag. Noen av kameratene på skolen hadde snakket om at det kanskje kom bomber fra flyet og at kanskje 3. verdenskrig hadde begynt...

Jeg er provosert over dette, er det vanlig å ha slike øvelser over byer og tettbebygde strøk? Jeg vet at et norsk flyselskap har hatt øvelseskjøringer over byen vår de siste ukene, og antar at dagens flygning hadde sammenheng med dette.

Vi bor ikke så langt unna en flyplass. Er det de, evt flyselskapet jeg skal "klage" til, i såfall?

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 22:25   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Jagerfly lavt over byen

Jeg ringte luftfartstilsynet en gang. Det ble ihvertfall et svare leven.

Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 22:53   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er oppvokst innunder flyplasser og med begge foreldre (og tildels meg selv) i bransjen, så må innrømme at jeg ikke tenker så nøye over flystøy og lavtflyvende stønts :miljøskadd: Et av mine tidligste minner er da jeg som 4-5 åring sammen med noen venninner gjemte oss under/bak landingslysene ved enden av stripa ved den militære flyplassen der vi bodde - det var åpen dag og flyshow på flyplassen og vi stakk av fra mødrene våre. Og så kom militærpolitiet og hentet oss for de fikk ikke landet med flyene når vi var der

Men okke som - de har ruter de skal følge/holde seg innenfor under innflyvningene, og for avganger er det også faste ruter og punkter de skal forholde seg til. Dette er mye pga flystøy. Avinor er vel de rette å ringe? I gamle dager ville jeg sagt "ring tårnet", men det er vel ikke slik at det går an å ringe dit lengre

Hvis det er jagerfly det er snakk om er det ikke så mange flyselskaper som har slikt akkurat Er det øvelse er det øvelse lsm, og da har de lov til å fly temmelig lavt over tettbebygd strøk også. Det har _ikke_ flyselskapene, og hvertfall ikke med passasjerer, så det kommer jo an på hva det var.

Vær også obs på at et fly kan oppfattes fra bakken som om det er mye, mye lavere enn det faktisk er - både basert på lyden (som kan være veldig høy, gitt de rette vindforholdene) og litt optiske illusjoner (man har ikke noe å måle størrelsen mot når man ser oppover).

Så når man ringer bør man ha klart for seg hvorfor man klager. Var et militært eller sivilt? Var det støyen som var problemet (og at de fløy utenfor innflyvningsrutene sine), eller var det høyden (som er lett å misoppfatte).

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 23:01   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hender at det flyr jagerfly lavt over tettbygde strøk, det kan være skremmende, men det er jo ikke farlig. Jeg har opplevd fly som har flydd lavt inn oslofjorden, loopet ved Aker brygge og flydd ut igjen som en del av en øvelse. Dette var bare dager etter 11. september så jeg fikk hjertet litt i halsen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 23:09   #5
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Det står ikke noe i avisa da om øvelser?

Jeg opplevde en gang lavtflyvende jagerfly på fjellet, faktisk så avt at vannspruten stod opp etter flyet fra vannet. Jeg synes det er kult da.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 00:10   #6
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har vel vært øvelse fra Rygge Flystasjon. Det skjer en gang i blant.

Gammel 21-04-12, 00:43   #7
Elin

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Amelie, bor du i Bodø?

Sivilie flyselskaper driver ikke "øvelseskjøring" uten grunn. De kan med andre ord ha vært på øvelse for et nær forestående flyshow dersom du har sett lavtflyvende SAS eller Widerøe-fly.

Gammel 21-04-12, 02:23   #8
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sivile flyselskap flyr ikke jagerfly, det er jagerfly stasjonert i Bodø og på Ørlandet, og du må i såfall ringe fellesoperativt hovedkvarter for å evt klage.
Her i byen er det av og til jagerfly som flyr lavt over flyplassen på veg hjem til Bodø etter ei avskjæring eller øvelse. Det er klart de bråker, men med tanke på den jobben de har å gjøre, så synes jeg det er en bagatell.
Jeg tror det lureste er å forklare ungene at flyene er der ute for å passe på norske interesser uten at en krig er under oppseiling. Blant annet med overvåking av havområder hvor vi har store oljeressurser og fiskeinteresser.

Gammel 21-04-12, 02:47   #9
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Amelie, bor du i Bodø?

Sivilie flyselskaper driver ikke "øvelseskjøring" uten grunn. De kan med andre ord ha vært på øvelse for et nær forestående flyshow dersom du har sett lavtflyvende SAS eller Widerøe-fly.

Samme tenkte jeg. Det skal være flyshow der snart: http://bodoairshow.no/

Er vokst opp i Bodø by. Skolen var ikke langt unna flyplassen. Hendte flyene kom lavt ved øvelser, men kan ikke huske rett over sentrum av byen. Bare der innflyginga var.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 03:40   #10
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Her i Trondheim opplever vi innimellom at jagerflyene kommer susende relativt lavt inn over byen. Det samme med ett eller annet 4 motors overvåkningsfly.

Ja, det kan virke skremmende, men all den tid vi vet at det ikke er noen overhengende fare for angrep, så velger vi å se på det som kult, rett og slett. Det er imponerende å både se og høre jagerflyene, og det skremmer oss ikke det minste. Barna er nær ved å hoppe gjennom vinduene her for å se dem når de suser over oss.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 09:25   #11
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Det må ha vært det samme som her, selv om vi ikke akkurat bor i nærheten. Jeg så det ikke, men det hørtes veldig godt. Lurte et kort øyeblikk om det var noe som skulle dette ned i hodet på meg.
Jeg er også miljøskadd og bryr meg ikke. Vi har ikke så ofte jagerfly over her, men hercules er her støtt og stadig.

Gammel 21-04-12, 09:26   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er rart å reagere på sånt. Jeg hadde sikkert sett etter flya og tenkt "tøft!". :barnslig:

Gammel 21-04-12, 09:30   #13
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns også det er rart å reagere på slikt. Men jeg er like barnslig som Ramses.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 09:31   #14
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Jeg synes det er rart å reagere på sånt. Jeg hadde sikkert sett etter flya og tenkt "tøft!". :barnslig:

Gammel 21-04-12, 09:32   #15
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenker du at jagerflypilotene ikke skal få øve på slike manøvre da?

Vi har heldigvis et bra flyforsvar i dette landet som skal beskytte både oss selv og andre dersom man kommer til et angrep, og har dessuten store overvåkningsoppgaver ifht våre interesser. For å kunne være operativ i slike situasjoner må nødvendigvis f. eks lavtflygning øves på, og det var nok det de gjorde her.
Jeg tror heller man trenger å forklare barne dette, og ikke nøre opp under et hysteri om at jagerfly er lik krig og angrep.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 09:45   #16
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Jeg pleier ikke reagere på det, men det gikk kaldt nedover ryggen på meg da de dundret rett over huset vårt i går (østlandet). Kanskje jeg er litt ekstra jumpy pga den pågående rettssaken? Ubehagelig var det, men de må jo få øve.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 09:48   #17
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Her reagerer ikke så mange på lavtflyvende fly, det skjer i ny og ne pga øvelser og sånn er det bare. Ungene i barnehagen blir ikke redd, de syns nok heller at det er ganske kult.

Gammel 21-04-12, 09:58   #18
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sto midt i et foredrag mens flyende dundret over her Amelie. Veldig rart at sånt ikke blir opplyst i avisa i forkant synes jeg. Både unger og kanskje særlig eldre kan bli skremt.

Gammel 21-04-12, 10:50   #19
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips

Jeg pleier ikke reagere på det, men det gikk kaldt nedover ryggen på meg da de dundret rett over huset vårt i går (østlandet). Kanskje jeg er litt ekstra jumpy pga den pågående rettssaken? Ubehagelig var det, men de må jo få øve.

Ja, jeg er nok også litt preget av rettsaken... Klart de må få øve. Men de kan godt varsle om slikt på forhånd, f.eks i avisa.

Opprinnelig lagt inn av Susse

Jeg sto midt i et foredrag mens flyende dundret over her Amelie. Veldig rart at sånt ikke blir opplyst i avisa i forkant synes jeg. Både unger og kanskje særlig eldre kan bli skremt.

Ja, vi bor jo i sammme by på Østlandet. Tenkte også på de eldre, som opplevde krigen. Min mamma var 8 år da hun løp gjennom gatene i sikksakk mellom granater. Huset hennes ble bombet og brant ned mens hun satt i kjelleren med familien sin, og de mistet alt; temmelig dramatisk
(og jeg har fått høre historien mange ganger, og er nok litt preget av det også...).

Ovenfor barna i barnehagen ga jeg uttrykk for at det var et kult stønt og jeg sa til de som kom bort og var engstelige at Norges militær må øve seg og at det er bra de passer på og er så flinke. Men jeg forstår ikke viktigheten av at de må gjøre det så lavt over tettbygde strøk/byer, så for meg var det provoserende.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 11:02   #20
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Militære fly flyr også over kirken ved begravelser da militære fra luftvåpnet blir gravlagt. I en bestemt formasjon. Tror ikke de er pliktig til å informere om dette annet enn i forhold til lufttrafikken. :bidrar:

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:55.