Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Male campingvogna! Hjelp til fargevalg

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-12, 14:04   #1
mv5
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 7
mv5 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Male campingvogna! Hjelp til fargevalg

Skal male ei campingvogn innvendig. Det er ei lita vogn på knappe 4meter i lengden. Den er fra åtti-tallet, og har mørkebrune skap inni. I tillegg til grønne gardiner og sofaputer med et forferdelig mønster. Iallefall, så virker vogna veldig mye mindre i størrelse pga denne mørke fargen innvendig. Tenker derfor å male den.
Var ganske sikker på at jeg ville ha hvit farge inni, helt til en kollega av meg sa at den fargen, chi, ville han ikke valgt fordi det ville bli så stivt og ikke lunt og koselig. Han rådet meg til å ha den mørkebrune fargen, men det er altså ikke aktuelt. Skal legge nytt gulv også, blir trolig svart/grå eller iallefall mørk farge.
Derfor lurer jeg på om det er noen her inne som har tips til en farge som gjør rommet lunt, behagelig og koselig uten å være for mørk? Skal ha ganske mørke gardiner også... Alle råd og tips mottas med Stor Takk

mv5 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-12, 14:12   #2
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Male campingvogna! Hjelp til fargevalg

Lys beige med en ørliten varm bruntone i seg. Silkematt oljemaling, det sitter bedre enn vannbasert på gamle campingvognvegger og er lett å vaske over i blant. Lukten er jo lett å lufte ut uansett. Vask alle flater som skal males med salmiakkvann, og vask over med rent vann etterpå. La tørke skikkelig.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-12, 14:43   #3
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male campingvogna! Hjelp til fargevalg

Mauser er en klok mann. I tillegg ville jeg nok byttet ut de mørke gardinene, og fått trukket om putene. Det blir straks litt triveligere da.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-12, 14:56   #4
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Male campingvogna! Hjelp til fargevalg

Og kanskje byttet puter helt, ofte litt uggen lukt i slike gamle campingvogner.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-12, 17:40   #5
mv5
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 7
mv5 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Male campingvogna! Hjelp til fargevalg

Tusen takk for svar
Beige var en god ide, skal sjekke opp i fargekartet når jeg kommer hjem.
Gardinene må nok byttes ut ja, helt klart

Tror dere jeg må kjøpe nye puter eller kan man rense de som er der på en eller annen måte? Hvordan?

Hvis jeg må kjøpe nye, hvor kan jeg få det billigst/billigste måte å gjøre det på?

Heldigvis er det ingen buede puter, alle er som rektangel

-Mv5

mv5 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-12, 20:13   #6
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Male campingvogna! Hjelp til fargevalg

Chi er den hviteste hvite. Hør på Mauser, du vil ha litt varme farger der inne. Vi har brukt Jotun Sjel - du finner begge fargene på dette fargekartet.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-12, 20:14   #7
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Male campingvogna! Hjelp til fargevalg

Og til puter - kan du ta av trekkene? Hvis ikke ville jeg søkt opp nærmeste skumplastleverandør og forespurt. Evt sydd selv siden det ikke er noen buede puter. Du får rimelig stoff på IKEA, og hos stoff og stil.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-12, 20:18   #8
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Male campingvogna! Hjelp til fargevalg

Det er jo evt bare å skjære opp en skumplastmadrass?

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-12, 20:19   #9
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Male campingvogna! Hjelp til fargevalg

Jepp, prismessig er det mest gunstig, men man kan spare litt tid på at en skumplast-butikk gjør det. Har litt bedre utstyr og det blir litt jevnere.

Ellers anbefaler jeg god merking og håndsag for å få jevne kanter.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-12, 23:57   #10
mv5
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 7
mv5 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Male campingvogna! Hjelp til fargevalg

Kan ikke ta av trekket, må isåfall sprette det opp. Har sikkert ikke vært av på 30år... Huffameg, vil ikke vite hva som bor inni der :S

Skum-madrass hørtes egentlig greit ut. Da jeg bor på et lite tettsted laangt nord uten slike spesialforretninger av ulike slag.
Regner med at det kommer til å bli dyrere å få det skråret til en eller annen plass. Putene er jo som rektangel. 8stk puter, ingen buer eller noe. Så det bør jo være en grei sak å få det til, eller tar jeg for lett på dette nå?

Alle tips mottas med takk gjerne om ulike verktøy som kan brukes

mv5 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 07:26   #11
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Male campingvogna! Hjelp til fargevalg

Og så går du for noe sånt utvendig, ja?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 13:10   #12
mv5
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 7
mv5 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Male campingvogna! Hjelp til fargevalg

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Og så går du for noe sånt utvendig, ja?

Hahaha ja det blir nok noe i den duren *ler høyt*

mv5 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 14:03   #13
mv5
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 7
mv5 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Male campingvogna! Hjelp til fargevalg

Har dere erfaringer med gass anlegg og det elektriske her? Dere har sikkert skjønt at jeg er helt grønn på dette området.. Derfor alle spørsmålene

Nå har jeg vært å sett i vogna. Fikk ikke gassanlegget til å fungere, pga manglende kunnskap. Men jeg fikk låne fuktmåler av en takstmann. Den gav utslag på rundt 35-40 i to hjørner. Ellers så må det byttes noen vinduer... Og det elektriske anlegget fungerer, men noe bør byttes. Mye tjuvkoblinger.
Dekk må kjøpes nytt, og bremser må overhales.

Fuktskader-noen med erfaringer her?

(Bør jeg lage en ny tråd med disse spørsmålene, og event hvor skal jeg legge den?)


Sist redigert av mv5 : 23-04-12 kl 20:49.
mv5 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no