|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvordan skal jeg takle dette? (Laangt)Jeg har en syv-årig datter som er svært var og følsom i forhold til sykdommer og plager. Helt fram til nå har hun hatt voldsom egg og melkeallergi, med alvorlige konsekvenser hvis hun fikk i eller på seg egg, og litt mildere i forhold til melk. Hun er i ferd med å vokse av seg allergiene, og nå kaster hun "bare opp" ved inntak av egg. Og får eksem ved kontakt med melk. Hun tåler nå å spise mat der det er litt egg i. Ved tre-års alderen fikk hun rått egg på seg, og måtte i hui og hast på sykehuset. Denne opplevelsen sitter veldig i henne enda. Det tar tid for henne å venne seg til at hun nå tåler maten mer, og hun vil ikke uten videre spise mat hun nå tåler. Vi presser henne ikke, men informerer om at det er trygt, og at hun ikke trenger å være redd. Vi har alltid vært veldig bevisste på å ikke fokusere på allergien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Hvordan skal jeg takle dette? (Laangt)Angående magevondt og sånn. Min lillesøster hadde/har melkeallergi og hadde MYE vondt i magen som liten, og nå også forsåvidt. Hun gikk "glipp" av undervisningen, hun måtte være tilstede, da mammaen vår sendte henne avgårde, men hun hadde hatt så mye smerter at hun ikke husket hva de hadde gjort på skolen de ulike dagene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Fångad av en stormvind
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan skal jeg takle dette? (Laangt)Jeg synes du skal ta den kommentaren om "Du gråter for alt mulig" opp meg læreren. Det hører ingen steder hjemme. Det virker som du har tenkt mange fine tanker selv rundt dette. Jeg tror skolen ville skjønne at de må ha en bedre balansegang på dette om du snakker med dem om ting du har skrevet i dette innlegget.
![]() |
#4 |
Mellom barken og veden
![]() Sv: Hvordan skal jeg takle dette? (Laangt)Jeg fikk ikke tak i læreren på skolen i går, dagen før påskeferien. Men jeg har skrevet en lang mail til skolemailen hennes nå som episoden er fersk, så får hun ringe meg etter påske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Hvordan skal jeg takle dette? (Laangt)Du kan jo diskutere med datteren din - og formidle at nå som hun tross alt er bedre og tåler litt mer enn før, så er tiden inne til å lære å se an symptomene sine. Dvs at hun må lære at det går an å ha litt plager og følge med disse, og så reagere når det blir verre eller ikke går over av seg selv. At hun heldigvis ikke lenger må "slippe alt hun har i hendene" når hun blir eksponert, men har tid på seg nå til å se om hun får symptomer som krever behandling eller ei. Og at hun kan spørre en voksen hvis hun er i tvil; og at den voksne kan "vente og se" sammen med henne eventuelt.
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvordan skal jeg takle dette? (Laangt)Uavhengig av allergi eller ei, hvis du føler at læreren kommer med upassende kommentarer kan du fint ta det opp med henne! Det vil jeg nesten tro hun setter pris på, for det er sikkert egentlig snakk om litt misforståelse/dårlig kommunikasjon - hun mener det sikkert ikke vondt, sant? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Mellom barken og veden
![]() Sv: Hvordan skal jeg takle dette? (Laangt)
Ja, du har rett i dette med å prøve å takle tingene bedre og mer selvstendig. og det prøver vi også. Men hun har altså ikke kommet lenger enn dette i dag. Det er ganske ferskt at hun ikke er så allergisk lenger som før, og det sitter mye redsel i henne ennå. Den reaksjonen hun hadde nå, med kun å ha fått litt melkesprut i ansiktet, var faktisk mye mer enn vi hadde forventet,- i og med at hun tåler melk i mat, så vi vet faktisk ikke helt hvordan reaksjonene blir i enhver situasjon der hun blir eksponert for ting. Jeg mener at læreren må møte henne der hun er i dag, med den angsten hun har i dag når det gjelder dette. Så får vi jobbe med reaksjonene, og innprente gang på gang at tingene ikke er så farlige som de en gang var. Vil minne om at det kun er 1 mnd siden det lå adrenalinsprøyte klar på skolen i tilfelle hun skulle gå i sjokk. Det tar laaang tid å få henne ut av det hun har vært vant med i så mange år. Den gangen hun ble hentet av ambulanse var også de første symptomene kløe og utslett etter eksponering av egg på huden, så jeg synes ikke det er noe rart at hun ble redd. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|